قانونگذاری بخش نرم افزاری انقلاب ایران است

  به گزارش لکنا؛ رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت : قانونگذاری بخش نرم افزاری انقلاب است که نیازهای جامعه را در قالب قانون به بدنه انقلاب تزریق می کند. الهیار ملکشاهی، در کارگاه «آشنایی با شکل قانون­گذاری در جمهوری اسلامی ایران» که در حاشیه بازدید گروهی از طلاب غیرایرانی مجتمع آموزش […]

524093_297

 

به گزارش لکنا؛ رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت : قانونگذاری بخش نرم افزاری انقلاب است که نیازهای جامعه را در قالب قانون به بدنه انقلاب تزریق می کند.

الهیار ملکشاهی، در کارگاه «آشنایی با شکل قانون­گذاری در جمهوری اسلامی ایران» که در حاشیه بازدید گروهی از طلاب غیرایرانی مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم از مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق برگزار شد، افزود : قانون اساسی نظام ایران برگرفته از قرآن کریم است و در اصل چهارم قانون اساسی تأکید شده است که همه قوانین، باید بر اساس موازین اسلامی طرح شود.

وی با بیان این که در سیستم قانونگذاری ایران، موازین شرعی رعایت می شود، اظهار داشت: نمایندگان مجلس وظیفه دارند که قوانین را منطبق بر قانون اساسی و موازین شرعی تصویب کنند، هرچند که نظارت بعدی شورای نگهبان قانون اساسی که متشکل از دوازده مجتهد و حقوقدان است، ضامن انطباق قوانین با موازین قانونی و شرعی است.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس، یادآور شد: در نظام اسلامی، ارتباط با کشورهای جهان که برخی از آنها غیراسلامی نیز هستند، دارای اهمیت خاصی است، شاید در برخی از قراردادهای با این کشورهای خاص، رعایت موازین شرعی و قانونی نشده باشد که راهکار ما نظارت مجلس بر این دسته از روابط با این کشورها است.

وی از طلاب غیرایرانی خواست تا زمینه را برای حضور مسئولان قانونگذاری و قضایی کشورهای خود در جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند تا تعامل مناسبی با آنها بوجود آید.