راه حل تأمین آب در شهرستان کوهدشت، سد معشوره است

مهندس محمد اصلانی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار کرد: شرایط و پتانسیل‌های استان ایجاب می‌کند که از منابع به نحو مطلوبی استفاده کنیم. به گزارش کشکان، وی با بیان اینکه از لحاظ بارش در استان وضعیت خوبی داریم، افزود: اگرچه خشکسالی در کشور وجود دارد اما در لرستان بارش قابل توجه […]

مهندس محمد اصلانی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار کرد: شرایط و پتانسیل‌های استان ایجاب می‌کند که از منابع به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

به گزارش کشکان، وی با بیان اینکه از لحاظ بارش در استان وضعیت خوبی داریم، افزود: اگرچه خشکسالی در کشور وجود دارد اما در لرستان بارش قابل توجه بوده و در گستره استان ۱۷ میلیارد مترمکعب آب داریم و ضمن احترام به قانون نظام توزیع عادلانه آب در کشور اما بهره‌برداری لازم از این نعمت نداریم در حالیکه باید از این نعمات خدادادی در استان به نحو مطلوب استفاده شود.img_3418-1

اصلانی گفت: نمی‌توانیم با یک بخشنامه از وزارت نیرو کشاورزی را در لرستان ممنوع کنیم، هنگامی که چاهی با کاربری صنعتی به کشاورزی تغییر دهیم دیگر کارکردی ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان یادآور شد: تخصیص ۵۰ میلیون مترمکعب آب برای صنعت استان چیزی نیست در برابر ۱۷٫۵ میلیارد مترمکعب آب و نباید وزارت نیرو بر ما منت بگذارد.

وی افزود: اینکه اولویت و سیاست وزارت نیرو صنعت و شرب است کار خوبی بوده اما در استان باید صنعت داشته باشیم.

اصلانی با تأکید بر اینکه دولت نمی‌تواند در راستای حوزه صنعت در استان سرمایه‌گذاری کند و باید دست به دامن بخش خصوصی شویم، افزود: تا استان‌های کلان ماندند بخش خصوصی به لرستان نمی‌آید هرچند سرمایه‌گذاران خارجی در استان موفق عمل کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان اضافه کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه در اراضی کوچک مقیاس، کشاورزی صنعتی ایجاد کنیم چرا که این مهم جواب می‌دهد هم‌اکنون در لرستان گلخانه‌ای در حال انجام بوده که در کشور بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه دلیلی ندارد که از آب استان برای کشاورزی استفاده نکنیم، گفت: آبی که از لرستان به خوزستان می‌رود صد درصد استفاده نمی‌شود و از کشور خارج می‌شود که در این راستا نیاز است قاطعانه از حقوق مردم لرستان دفاع شود.

اصلانی بر تخصیص آب استان از وزارت نیرو تأکید کرد و یادآور شد: ۴٫۵ میلیارد مترمکعب آب برای استان نیاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان درخصوص تعیین تکلیف آب شرب در شهرستان کوهدشت بیان کرد: راه حل اساسی و درازمدت کوهدشت برای تأمین آب شرب کشاورزی و صنعت حفر چاه نیست بلکه تخصیص آب به سد معشوره و انجام عملیات اجرایی آن است.

وی درباره حفر چاه‌های کشاورزی گفت: این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید به کشاورزان گفته شود که مالک آب‌های زیرزمینی نیستند و قبح این کارها در جامعه تبیین شود.