چالش برای جشن گلونی امسال در خرم آباد/ شورای شهر: جشن را به شخص حقیقی نسپارید

۲۶ اردیبهشت‌ماه هر سال به عنوان روز گلونی نام‌گذاری شده است. چند روزی است بحث گل ونی به چالش جدی میان موافقان و مخالفان برگزاری جشن روز گلونی تبدیل شده است و هرکدام برای خود دلایلی دارند. مخالفان تجربه تلخ گذشته را دلیل مخالفت خود با جشن گل ونی می دانند و موافقان پافشاری بر […]

DSC06570۲۶ اردیبهشت‌ماه هر سال به عنوان روز گلونی نام‌گذاری شده است.
چند روزی است بحث گل ونی به چالش جدی میان موافقان و مخالفان برگزاری جشن روز گلونی تبدیل شده است و هرکدام برای خود دلایلی دارند.
مخالفان تجربه تلخ گذشته را دلیل مخالفت خود با جشن گل ونی می دانند و موافقان پافشاری بر حفظ آیین و رسوم و نشانه های اصالت قوم لر را دلیل اصرار خود می دانند.

دیدگاه شورای شهر
سخنگوی شورای شهر در پیامی خطاب به مردم فرهنگ دوست خرم آباد:
شورای اسلامی شهر همواره در برگزاری جشن ها و مناسبت های فرهنگی نقش بسزایی داشته و از گروه ها و انجمن های مردمی بویژه در حوزه ی فرهنگ و هنر حمایت کرده است.

در پیام جافر وفایی آمده است که این شورا با برگزاری جشن گلونی مخالف نیست و باتوجه به اینکه برگزاری این جشن به پیشنهاد شخص حقیقی بوده مخالفت خود را اعلام کرده است.

وی همچنین در این پیام با تصریح اینکه شورای فرهنگ عمومی مرجع و تصمیم گیرنده اصلی است اضافه کرده که اینگونه پیشنهادات بایستی از سوی موسسه و یا انجمن های رسمی بصورت مکتوب از طریق شورای فرهنگ عمومی استان پیگیری و تصمیم گیری شود تا شاهد تکرار مشکلات بوجودآمده در سال گذشته نباشیم.

وفایی با توضیح اینکه چنانچه از طریق شورای فرهنگ عمومی مجوز برگزاری صادر و متولی برگزاری مراسم مشخص شود قول مساعد داده تا کلیه ی همکاریهای لازم را با برگزاری جشن گلونی بعمل بیاورد.

گل ونی؛نماد نجابت
به نظر می رسد ضمن تاکید بر حفظ آیین و رسوم و نمادهایی که نشان از نجابت قوم لر دارد اما باید به منتقدین این جشن نیز حق دهیم که دلنگرانی هایی داشته باشند.
تجربه برگزاری جشن گل ونی در لرستان به دوسال پیاپی بر می گردد.
بار اول که در قلعه فلک الافلاک برگزار شد به نسبت بار دوم بسیار منظم تر و با حفظ تمامی شئون بود اما جشن دوم گل ونی را بی شک باید تلخ ترین خاطره برگزارکنندگان جشن دانست.
(رجوع شود به گزارش مبشر صبح در همان مقطع زمانی)
گل ونی نماد حجاب است و نجابت و بی شک اگر این نماد تنها برای زینت آنهم نه به سبک مادران لر که به شکلی غلط استفاده شود آنگونه که در جشن یادشده تصاویر دختران لرستانی درفضای مجازی منتشر شد،بهتر است فکری اساسی بشود که قرار نیست خاطره رشادت و نجابت قدم خیرهای لرستان با سهل انگاری تلخ شود.
مطمئنا هم درخواست کنندگان جشن گل ونی و هم مسئولان فرهنگی استان به دغدغه منتقدین احترام خواهند گذاشت و به زودی شاهد تصمیم درست در این رابطه خواهیم بود.