کودکان ۱ تا ۵۹ ماه / هفته کودک

سالانه در دنیا ۰۰۰ ۱۰۸۰۳ کودک زیر ۵ سال در اثر حادثه و بیماری جان خود را از دست می دهند. بیش از ۹۹ درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد. برای اندازه گیری مرگ کودک از شاخصی به نام نسبت مرگ کودکان استفاده می شود که این شاخص تعداد […]

کودکان ۱ تا ۵۹

سالانه در دنیا ۰۰۰ ۱۰۸۰۳ کودک زیر ۵ سال در اثر حادثه و بیماری جان خود را از دست می دهند. بیش از ۹۹ درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد. برای اندازه گیری مرگ کودک از شاخصی به نام نسبت مرگ کودکان استفاده می شود که این شاخص تعداد مرگ کودکان در اثر   بیماری به ازاء هر ۱۰۰۰ تولد زنده را نشان می دهد. میانگین نسبت مرگ کودکان در کشور های در حال توسعه ۸۹ و در کشورهای توسعه یافته ۷ در هر هزار تولد زنده است. مقایسه این اعداد اختلاف قابل توجه وضعیت سلامت کودکان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را نشان می دهد

نسبت مرگ و میر کودکان از مهمترین شاخص هایی است که نشان دهنده توسعه کشورهاست. علت انتخاب این شاخص به عنوان نمایه توسعه، تاثیر عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی در کاهش یا افزایش آن است. کاهش آن از تعهدات مهم کشورها است و به همین منظور در سال ۱۹۹۰ کشورهای جهان در قالب طرح سلامت برای همه تا سال ۲۰۰۰ متعهد شدند که مرگ کودک را در کشور خود طی یک دهه (تا سال ۲۰۰۰ میلادی) ۵۰ درصد کاهش دهند. همچنین براساس اهداف توسعه هزاره که در سال ۲۰۰۰ میلادی مورد تعهد کشورهای جهان قرار گرفت، نسبت مرگ و میر کودکان در این کشورها تا سال ۲۰۱۵ میلادی، باید ۷۵ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ کاهش یابد.

بی تردید این شاخص تابعی از وضعیت سواد کودکان، شبکه راههای روستایی، دسترسی به فوریتهای پزشکی، هزینه خدمات درمانی، وجود شبکه های ارتباطی مخابراتی، درآمد خانوار و … می باشد. در واقع کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی فقط بخش کوچکی از عوامل موثر در کاهش مرگ و میر کودکان را به خود اختصاص می دهد. قطعاً هیچ برنامه ریزی در این بخش منتظر توسعه سایر ارکان دولت (ارتباطات، سواد، راه، تغییرات فرهنگی و …) نمی شود تا تاثیر آن را در کاهش مرگ کودکان ببیند. از سوی دیگر مرگ کودکان از مجموعه عوامل وابسته به هم تشکیل شده است که مداخله در هر مرحله می تواند از بروز مرگهای بعدی جلوگیری کند. با مطالعه تاریخچه هر مورد مرگ کودک از زمان دریافت مراقبتهای کودکی و سپس محل، زمان و شرایط بیماری می توان:

– مراقبتهای کودکی

– خدمات اورژانس بین راهی و پیش بیمارستانی

– خدمات اورژانس بیمارستانی

– خدمات بیمارستانی

را از نظر کیفیت، کمیت و سهولت دسترسی بررسی کرد.

امید است مجموعه حاضر بتواند کمک مناسبی به اصلاح نظام کشوری مراقبت مرگ کودکی کرده و موجب بهبود عملکرد آن شود.

در شهرستان کوهدشت نیز با توجه به اینکه پیشتر نیز بیان شد مرگ نوزادان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی محسوب می شود که بایستی در جهت کاهش آن تلاش کرد. در ذیل بخش عمده ای مرگ کودکان در شهرستان را که به علت حوادث و سوانح ترافیکی اتفاق افتاده است را در قالب داستان کوتاه ارائه می گردد.
امید است با مطالعه ی موارد فوق از این پس شاهد تکرار چنین حوادث ناگواری از این دست نباشیم.

داستانهایی از مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ ماه بر اثر سوانح در شهرستان کوهدشت:

۱- مهرداد به همراه پدرش سوار بر موتور، در راه برگشت از شهرستان به طرف روستا، با یک وانت که از سمت مخالف در حال سبقت بوده برخورد کرده و در اثر سانحه دچار آسیب شدید شد و از دنیا رفت…

۲- مریم و خواهرش در حین عبور از عرض جاده با خودروی پژو که با سرعت بالایی در حال عبور بوده برخورد کرده و کودک در محل حادثه به علت ضربه شدید فوت نمود…

۳- کیانا در حیاط منزل پدربزرگش مشغول بازی بود که توسط دایی خود، در حالی که مشغول خارج کردن خودرو از منزل بود زیر گرفته و کشته می شود.

۴- بهنام کوچولو در حالی که در آغوش مادرش در مینی بوس خوابیده بود، به علت بی احتیاطی راننده با یک ماشین باری تصادف کرده و در راه لانتقال به بیمارستان از دنیا می رود.

۵- بعد از یک سفر خسته کننده در راه برگشت از تهران، بردیا کوچولو که در آغوش مادر آرام گرفته بود در حالی طعم تلخ مرگ را تجربه کرد که به علت خواب الودگی پدر با یک ماشین باری سنگین برخورد کرده و در راه انتقال به بیمارستان از دنیا می رود.

۶- تراکتور در سرازیری پارک شده است مهدی کوچولو سوار بر تراکتور است که ناگهان شروع به حرکت می کند و آنچه نباید اتفاق بیفتد رخ می دهد… مهدی از تراکتور سقوط می کند و در زیر چرخهای آن جان میدهد….

این روایات تنها بخش کوچکی از حوادث یک سال گذشته در شهرستان کوهدشت بود. امیدواریم هرگز شاهد این اتفاقات نباشیم.
توجه: هیچ یک از اسامی ذکر شده واقعی نیستند.