نقش تیروئید در ناباروری زنان

با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم سایت کشکان نظر به اینکه برخی از زنان از بیماری کم کاری تیروئید خود اطلاع ندارند و اغلب زمانی متوجه این مشکل شده که ازدواج نموده و با عارضه ناباروری مواجه می شوند لذا با درج این مطلب علمی در سایت به اهمیت  و نقش غده تیرویید و هورمونهای […]

با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم سایت کشکان

نظر به اینکه برخی از زنان از بیماری کم کاری تیروئید خود اطلاع ندارند و اغلب زمانی متوجه این مشکل شده که ازدواج نموده و با عارضه ناباروری مواجه می شوند لذا با درج این مطلب علمی در سایت به اهمیت  و نقش غده تیرویید و هورمونهای مترشحه آن در قدرت باروری زنان اشاره شده است به امید اینکه با تشخیص و درمان به موقع آن بتوان عارضه ناباروری را به حداقل رساند.

کم‌کاری و پرکاری تیروئید هر دو می‌توانند موجب ناتوانی زنان در تخمک‌گذاری و نازایی آنان شوند. هورمون‌های تیروئیدی از طریق مکانیسم‌های زیر می‌توانند روی تخمدان‌ها تأثیر بگذارند:
۱- هیپوتیروئیدیسم ( کم کاری تیروئید) با کاهش گلوبولین ( نوعی پروتئین) متصل شونده به هورمون جنسی، سبب کاهش تستوسترون توتال و افزایش تستوسترون آزاد می‌شود.
۲- هیپوتیروئیدیسم ( کم کاری تیروئید) اولیه و ثانویه با افزایش ترشح هورمون آزاد کننده هیپوتالاموس باعث افزایش رهایی پرولاکتین از آدنوهیپوفیز و در نتیجه کاهش تخمک‌گذاری می‌شود.
۳- هورمون‌های تیروئید با تقویت هورمون محرک فولیکول در تولید پروژسترون نقش دارند.
۴- هورمون تیروئید در لقاح یافتن تخمک نیز نقش دارد.
۵- دو فاکتور خودایمنی در تیروئید می‌توانند مانع لقاح تخمک شوند.
۶- اختلالات تیروئیدی می‌توانند منجر به ایجاد کیست در تخمدان شوند.
تدوین:آمنه پیری کارشناس ارشد مامایی و مدرس دانشگاه
درج مطلب :جهانبخش ویسی /سرویس سلامت کشکان