5 سوال اساسي از منتخبين شوراي اسلامي شهر كوهدشت/ مصطفی جمشیدی

  _____________________________ 5 سوال اساسي از منتخبين شوراي اسلامي شهر كوهدشت مصطفی جمشیدی* _____________________________ “محسن مهدی” متفکر برجسته عرب و نویسنده کتاب ارزنده ابن خلدون وعلوم اجتماعی مينويسد: تاریخ بشریت بیشتر از دو رویا نیست: رویای”شهروند صاحب حقوق” و”رویای سلطان عادل“. امروزه در جوامع و اجتماعات بشری شهروندان به تکالیف و حقوق خود آگاه بوده […]

 123

_____________________________

5 سوال اساسي از منتخبين شوراي اسلامي شهر كوهدشت

مصطفی جمشیدی*

_____________________________

“محسن مهدی” متفکر برجسته عرب و نویسنده کتاب ارزنده ابن خلدون وعلوم اجتماعی مينويسد: تاریخ بشریت بیشتر از دو رویا نیست: رویای”شهروند صاحب حقوق” و”رویای سلطان عادل“.

امروزه در جوامع و اجتماعات بشری شهروندان به تکالیف و حقوق خود آگاه بوده و آنها را بکار گرفته و دغدغه های شهروندی به دنبال کشف راه هایی می باشد که طی آن جامعه سرنوشت خود را در دست گیرد و از طریق  انتخاب نمایندگان با پيروي خرد جمعی به قدرت اراده و انتخاب خود اعتماد نمایند و با شیوه های جدید به زندگی کردن بپردازند، در تکمیل این فرآیند دو اصل مهم و اساسی وجود دارد: پرسش گری شهروندان و پاسخ گویی نمایندگان .

اگرفعالیت و عملکرد کارگزاران به صورتی مرتب و آشکار در معرض دید و نظر و ارزیابی شهروندان قرار گیرد و از طرفی کارگزاران عمل به وظیفه و پاسخ به موکلین خود را بخوبی ادا نمایند، میتوان به تحول، توسعه وپیشرفت آن جامعه امیدوار بود. بدیهی است وقتی حلقه اتصال و ارتباط شهروندان با کارگزاران خود ازطريق همین سوال و جواب های دو طرفه باشد آن جامعه مسیرطبیعی  تکامل و پیشرفت خود را مي پیماید.

ما درگذشته اين شهر خوشبختانه یا شوربختانه مشارکت کردیم و رای دادیم. و رای دادیم بدون هیچ توقع و انتظاری در سامان دادن امور شهر و بدون هیچ امیدواری به ارتقائ سطح کیفیت زندگی وآسودگی سکونت ورهايي ازنابسامانی های شهری. و طبیعی است نتیجه آن نيز تاکنون بدون هر اقدام یا حاصلی در برون رفت از وضعیت نا خوشایند موجود بوده است!

واقعیت این است که شهرداری بدلیل مشکلات عدیده قادر به ارائه خدمات مناسب به ساکنان خود نبوده و از نظر برخورداری از انواع امکانات زیربنایی و روبنایی و چه از نظر ایجاد و توسعه فعالیت های اقتصادی، اشتغال و خدماتی شهري و چه برخورداری ازاماکن تفریحی و فضای سبز و چه از نظر سطح کیفیت زندگی و آسایش دچار مسئله و نابسامانی است.

حال کوهدشت مانده است با انبوهی از مشکلات چندین ساله که 9مرد منتخب از 7 طایفه کوهدشت در آینده ای نزدیک بر كرسي شورای شهر مستقر مي شوند. مطابق قرارداد و قاعده، مردم ازمنتخبین خود انتظار اقدام و ایجاد تحول و آبادانی در كالبد بيمارشهر و افزون برآن کارآمد نمودن مدیرت شهری دارند.

در اولین اقدام در اين راستا با آگاهی از تکالیف و با پیروی از حقوق شهروندی به طرح چند سوال اساسی از منتخبین محترم شورا ی شهر می پردازم:

1- چه برنامه مدون یا راهکارهایی برای  سامان بخشی این همه معضلات شهری از انباشتگی زباله و لجن و نامطلوبی فضای سبز تا زشتی میادین و کوری خیابان ها و کچلی بولوارها تا فقر امکانات خدماتی و تفریحی و فقدان مبلمان و زیبایی فضاهای شهر و چاله چوله های خیابانی و مدیریت بیمار و ناکارآمد شهری دارند؟

2- نظارت برکار شهر و شهرداری، تنظیم و تدوین بودجه واعمال مدیریت شهری را مطابق کدام اصول و الگو پیگیری میفرمایند؟

3- کدامین مشخصات و صلاحیت های لازم را برای انتخاب شهردار در نظر گرفته اند؟

4- در راستای رشد- توسعه ورونق و همچنين بهبود فضاي كالبدي شهر  چه تدابیری اتخاذ فرموده اند؟

5- در راستای مدیریت منابع انسانی و تشکیلات درشهرداری با هدف دستیابی به کارایی و اثربخشی نیروی انسانی و کارآمد نمودن مدیریت شهری چه برنامه ای دارند؟

آیا از توان ، خلاقيت و ابتکار این 9 مرد کوهدشتی راه و چاره ای بر می آید؟

انتظار ميرود شورای شهر در اولین اقدام  با همفکری و همگرایی گزارش کاملی از مسائل و مشکلات شهری با تاکید برآسیب شناسی شهر و شهرداری کوهدشت را ارائه نموده ودر همایشی به همین منظور به سمع و نظر موکلین خود رسانده و اهم راهکارها و اولویت های برنامه ریزی خود را به استحظار شهروندان برسانند. وسپس با تفاهم و سازگاری و همدلی افکارسازنده و دستان توانا و گام های بلند خویش را در مسیر توسعه وپیشرفت شهرکوهدشت بر دارند. شاید گرد وغباری چندین ساله را از قامت غمگین و رخسار برآشفته شهر پاک، شاید گلی یا نهالی بنشانند و نسیمی یا  آبی بر در و دیوار شهر بیفشانند.

_________________________________________

*کارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای از دانشگاه علامه طباطبایی تهران 

                                           

        «ذکر منبع نشان از حرفه ای بودن و اخلاق مداری شماست»