مجادله حسن روحانی با مجری صدا و سیما: آن کسانی که در گوشی به شما خط می‌دهند دروغ می‌گویند!

در سومین روز از تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی مهمان گفت وگوی ویژه خبری بود. سید صادق روحانی: طبق روال برنامه‌های گذشته ، گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعت 22 و 45 دقیقه آغاز شد. حسن عابدینی مجری این برنامه سوالات خود را […]

resized_334070_835

در سومین روز از تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی مهمان گفت وگوی ویژه خبری بود.

سید صادق روحانی: طبق روال برنامه‌های گذشته ، گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعت 22 و 45 دقیقه آغاز شد.

حسن عابدینی مجری این برنامه سوالات خود را با پرسشی در حوزه سیاست آغاز کرد و پرسید: انگیزه شما از شرکت در انتخابات چی بوده است؟

در پاسخ حسن روحانی گفت: نیازی به توضیح ندارد. وضع و مشکلات کشور اعم از روستایی و شهری پیر و جوان و کارگر همه می‌دانند که با چه مشکلاتی روبرو هستند. در زندگی روزمره شان با چه مشکلاتی روبرو هستند. من هم به عنوان فردی که تجربه ای داشتم در دوران مجلس دوران دفاع مقدس و در 8 سالی در کنار آیت الله هاشمی دبیر شورای عالی امنیت ملی و در 8 سالی که در کنار حجت الاسلام خاتمی دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم. دلم می خواست با ین تجربیات و این آشنایی هایم بتوانم خدمتی کرده باشم و بتوانم در زمینه آینده کشور شاهد آینده بهتری باشم و آنچه در توان دارم در محضر مردم تقدیم کنم.

اهم سخنان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در ادامه می‌آید:

من یک اعتدالگرا هستم. من همیشه با اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل آشنا بوده و فعالیت کرده ام. هنوز هم در همان مسیر هستم و خوشحالم در این 34 سال افراطگر نبودم نه به سمت راست و نه به سمت چپ.

دولت تدبیرو امید برای حل مشکلات اقتصادی چه برنامه ای دارد؟
می دانید که ریشه همه این معضلات و مشکلاتی که شما برشمردید بر می گردد به بحث مدیریت و کارآمدی دولت. در بخش اقتصاد اساس حل همه این معضلات رونق هست. نحله های مختلفی وجود دارد. یک نحله معتقد است که دولت پروژه را اجرا کند نحله دیگر می گوید باید دولت بودجه را تقسییم کند. نحله ای هم می گوید باید دولت دنبال خصوصی سازی باشد. نحله چهارم معتقد است که دولت باید محیط کسب و کار را آماده کند. اگر محیط بهبود پیدا کرد تولید بهبود پیدا می کند. تولید در همه بخش ها فعال می شود.

موانع تولید با یک تدبیر قابل حل و فصل است. برخی از موارد در کوتاه مدت و برخهی از موارد در بلند مدت قابل حل است. الآن 41 هزار واحد صنعتی نیمه تمام داریم. اگر 34 میلیارد تومان بودجه در اختیار آن‌ها قرار بگیرد مشکل این‌ها حل خواهد شد.

اگر در تولید ثبات بر قرار بشود. گاهی در یک ماه 40 بار یا 50 بار مقررات اقتصادی تغییر می کند. اگر ثبات برقرار شود. رونق اقتصادی درست می‌شود.

اگر ثبات ایجاد شود مشکل بیکاری هم حل می شود. نا الان 3 میلیون بیکار داریم. اگر این 3 میلیون فعال شوند و هر کدام 1میلیون تولید و در آمد ایجاد کنند در ماه می‌شود 3هزار میلیاردتومان! مردم 3000 میلیارد تومان را یادشان است. در دادگاه وجدان مردم خیلی ها باید بروند دادگاه. چرا ماباید کاری کنیم که در ماه 3میلیون نفر بیکار داریم و 3000 میلیارد تومان عدم النفع داریم. نمی شد ما شاهد یک تحول در کشور باشیم.

ما قرار بود در چشم انداز بیست ساله حداقل رشد اقتصادی ما 8 درصد باشد؛ الآن حدود3 است. در سال گذشته که صفر و زیر صفر بوده است. عربستان تورم دو درصد بوده است ما در بخش غذایی 58 درصد تورم داشتیم. اگر تولید رونق پیدا کند عرضه کالا زیاد می شود و در برابر تقاضا تعادل ایجاد می شود. و ناچار نمی شویم که هر بنجلی را از خارج وارد کنیم و برای کارگزان چینی کار درست کنیم.

امسال ما 400 هزار نفر متخصص کامپیوتر بیکار خواهیم داشت. 100 هزار متخصص کشاورزی بیکار داریم. همه اینها با رونق درست خواهد شد.دولت تدبیر امید محیط کسب و کار را بهبود خواهد بخشید.

فشارها ناشی از فشار بیرونی است. جایگاه اقتصاد مقاومتی کجاست؟
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد استقامتی. ما باید استقامت را ادامه دهیم. اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست. بلکه به معنای این است که برویم به سمت تولید داخلی. ما باید به رشد 8 درصد برسیم. یعنی اینکه نگذاریم بیکار در جامعه باشد. باید خرجهای بیکار دولت را کم کنیم. اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه واردات زیاد نشود بلکه تولید ما افزوده شود.

دنیا می خواه ما را منزوی کند ما نباید بگذاریم. نباید بگذاریم در اقتصاد منزوی شویم. مقاومت یعنی نقشه دولت را نقش بر آب کنیم. ایران هم منابع غنی و سرمایه انسانی ارزشمند دارد. 4 میلیون دانشجو

هدفمندی یارانه در دولت تدبیر و امید این را ادامه می‌دهید؟
یارانه باید هدفمند بشود. اما آیا شد؟ قرار بود بشود. هدفمندی یارانه یک هدف قشنگی است. می دانید مجلس این را از کی شروع کرده است؟ از برنامه دوم و سوم. هدفمندی یارانه قدم اولش ناقص اجرا شد. کاش هدفمندی یارانه همانطور که مجلس تصویب کرده بود اجرا می شد.

هدفمندی یارانه برای این است که هدف درست به تولید بدهیم. هدفمنی یارانه مصوب مجلس است قانون است و باید ادامه پیدا کند. باید برای ادامه اش قانون را اجرا کنیم و نواقص گذشته را درست کنیم. ما نیاز به یارانه کالایی داریم. در دولت تدبیرو امید در کنار یارانه نقدی یارانه کالاهای اساسی باید بدهیم.

اساس اقتصاد تدبیر و امید این است که آرامش به مردم بدهد. نباید مردم برای کالاهای اساسی شان نگرانی داشته باشند. دولت تدبیر وامید دنبال این است که مردم آنقدر درآمد سرشار داشته باشند که نیازی به این یارانه 45 هزار نیاز نداشته باشند. صدقه گرفتن افتخار نیست ، صدقه دادن افتحار است. من کاری می کنم که دولت دستش را به مردم دراز خواهد کرد

دولت شما تا کجا فراجناحی خواهد بود؟
با یک جناح نمی شود مجلس را اداره کرد. دوستان ما در مجلس می گفتند اگردولت و مجلس همسو می شدند و نفت هم گران شود چی می شد؟ خوب شد اما چه شد؟ با یک جناح نمی توان کشور را اداره کرد. برای مسئولیت باید آدم متدین ، دلسوز، قانون اساسی را قبول دارد بگماریم.

باید فراجناحی عمل کنیم. کی اجازه داده است که اتوبوسی بیایند و اتوبوسی بروند. من با افراط میانه خوبی ندارم. کسانی که افراط داشتند با کشور خوب عمل نکردند. اگر افراط نبود 4 سال پیش اردوکشی خیابانی نبود، زندان و حصر نبود. اگر در مسیر اعتدال باشیم می توانیم کشور را خوب اداره کنیم. از همه کارشناسان و نخبگان استفاده خواهم کرد.

عدالت و پیشرفت در دولت شما چگونه فکر خواهد کرد؟
اصل پیشرفت که چشم انداز بیست ساله است. توسعه هدف اصلی استو توسعه توام با عدالت. عدالت یعنی اینکه هرچیزی در جای خودش باشد. عدالت یعنی اینکه تولید گر جای خودش باشد. عدالت یعنی اینکه در جامعه کسی که می خواهد حرف بزند لکنت نداشته باشد. اما همه باید بدانیم که عدالت از اعتدال می گذرد. عدالت می‌تواند ملت را به سربلندی برساند. عدالت یعنی اینکه وقتی مسئولی سوار هواپیما می شود به جای اینکه خانواده و خبرنگار را ببرد، تولید کنندگان را ببرد. عدالت چقدر زیبا اما همه جا.
ای کاش اینجا در صدا و سیما هم عدالت بود. به خیلی ها در رسانه ها ظلم شد.
در همین رسانه ملی، کاش همان شبی که به آن‌ها تهمت زده شد می آمدند و پاسخ داده می شد.
به خیلی از یاران امام توهین شد اما صدا و سیما عدالت نداشت. خیلی از کسانی که در زندان شاه شلاق خورده بودند در صدا و سیما توهین شد. صدا و سیمای علوی یعنی اینکه وقتی در صدا وسیما به یک کسی توهین شد باید خودش به آن طرف زنگ بزند و بگوید بیاید و پاسخ بدهد. گاهی به خیلی ها توهین می‌شود باید به آن‌ها فرصت پاسخ بدهیم. اینها سرمایه انقلاب هستند نباید این‌ها را از دست بدهیم.

در حوزه سیاست خارجی و پرونده هسته‌ای دولت شما چیست؟
اساس این است که تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. سیاست ما در آن 22 ماه تحت نظارت رهبری که نماینده ایشان در شورای عالی امنیت ملی بودم این بود که تهدیدها را دفع کنیم و توطئه آمریکا را بشکنیم. آمریکا می‌خواست پرونده ما را به شورای امنیت ببرد. آمریکا این را تا پشت درب نیویورک هم برد. تا ماده 18 برد. ماده 19 یعنی شورای امنیت. ما نمی خواستیم کشور اردچار جنگ و تحریم شود. آمریکا می خواست بلای لیبی را سر ما بیاورد. ما دنبال این بودیم که فناوری کامل شود. آن روز که 3 وزیر آمدند تنها 10 سانتریفیوژ می‌چرخید. کیک زرد نداشتیم. ما می خواستیم آن تهدید را تبدیل به فرصت کنیم. آنها می خواستند بگویند ایران دنبال بمب است. ما می خواستیم بگوییم آمریکا دروغ می‌گوید. با ارشادات رهبری توانستیم.

آقای فیشر آمد به تهران و گفت ما قول دادیم که نمی گذاریم پرونده به شورای امنیت برود. انگلیس و فرانسه قول دادند از حق وتو استفاده می‌کنند. این آن است که می گویم باید تهدید به فرصت تبدیل شود.

البرادعی می گوید سه وزیر اروپایی به من گفتند ما سپر انسانی شدیم دربرابر آمریکا که به ایران کاری نکند.

من نمی خواهم بگویم از آمریکا می ترسیم. اما تا جایی نباید بگذاریم جنگ بشود. البته اگر جنگ شود می جنگیم . من همان طلبه‌ای هستم که در جنگ نقش داشتم.

صلح آمیز بودن هسته‌ای را با حضور آمریکا ثابت کردیم. شورای حکام در 1383 تصویب کرد فعالیت ایران صلح آمیز است. این یعنی شکست آمریکا؛ همان چیزی است که خانم رایس می‌گوید ما می خواستیم ایران را منزوی کنیم آن‌ها[ایرانی ها] ما را منزوی کردند.

امروز باید تلاش بیشتری کنیم که پرونده از شورای امنیت خارج شود. این تحریم‌ها ظلم است. ما آن زمان با وزرا مذاکره کردیم. کم کم رفتیم با روسا یعنی شیراک مذاکره کردیم. امروز یک ایران سطحش بالاست مابقی 5+1 در سطح مدیر کل حاضر می‌شوند. ما در این نبرد با همت بلند و با وحدت ملت وتدبیر این کار را خواهیم کرد.

برخی می‌گویند در سعد آباد همه چیز متوقف شد. چقدر دولت تدبیر انتقاد پذیر است؟

این حرف دروغ است. این‌ها مال بی سوادهاست. شاید در گوشی به شما می‌گوید بی سواد است. بیانیه تهران است نه قرارداد.

ما مذاکره تهران را در مهر 82 انجام دادیم. می دانید یو سی اف در سال 83 افتتاح شد؟! کیک زرد می دانید کی درآمد؟! زمستان 83. ما متوقف کردیم؟! ما کامل کردیم. نه اینکه من، دانشمندان ما این کار را کردند.

«ما» که می گویم یعنی نظام و رهبری. 12 روز بعد از مذاکرات تهران رهبری فرمود در این مذاکرات توطئه آمریکا و اسراییل شکسته شد. اگر بخواهید عین عبارت رهبری را هم می خوانم. این همان بد اخلاقی هاست که می گویم. این صدا و سیما شما انقدر این بد اخلاقی ها را گفته است شما هم باور کرده‌اید.

روزی که من پرونده را ترک می‌کردم 1700 سانتریفیوژ آماده داشتیم.

همه چیز با تدبیر و امید حل خواهد شد.