بالانشین‌های لیگ بیکاران!/ لرستان همچنان رتبه ی اول ایران/ دولت نهم و دهم جوانان لرستان را ناامید کرد

نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال نیز بیانگر آن است که 26.9 درصد از جمعیت فعال در این گروه سنی بیکار بوده‌اند. با همین جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسیم که نرخ بیکاری طی سال های ۸۴ تا۹۱ به ترتیب بین ۱۱/۵،۱۱/۳، ۱۰/۵، ۱۰/۴، ۱۱/۹، ۱۳/۵، ۱۲/۳و ۱۲درصد در نوسان بوده است. وضعیت بیکاری در […]

n00010168-b

نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال نیز بیانگر آن است که 26.9 درصد از جمعیت فعال در این گروه سنی بیکار بوده‌اند. با همین جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسیم که نرخ بیکاری طی سال های ۸۴ تا۹۱ به ترتیب بین ۱۱/۵،۱۱/۳، ۱۰/۵، ۱۰/۴، ۱۱/۹، ۱۳/۵، ۱۲/۳و ۱۲درصد در نوسان بوده است.
وضعیت بیکاری در کشور در شرایط کنونی به راستی شایسته عنوان «معضل» است، علاوه بر مشاهدات میدانی، آمارهای مرکز آمار ایران بیانگر رویاهای آوار شده خیل عظیم بیکاران است. در طول سال‌های فعالیت دولت نهم و دهم به رغم آمارهای اعلام شده، همه چیز گویای افزایش نرخ بیکاری کلی است. ممکن است در برخی استان‌ها این نرخ کاهش یافته باشد،‌اما واقعیت این است که در مجموع با جمع‌بندی آمار استان‌های مختلف رشد بیکاری بیشتر از ایجاد اشتغال بوده است. تنها با استناد به آمار مرکز ایران می‌توان به مواردی دست یافت که تاسف بار است. به گزارش مرکز آمار در سال ۸۴ نزدیک به ۱۱.۵درصد جمعیت فعال کشور بیکار بوده‌اند، اما تا پایان سال ۹۱، با وجود ادعای مسئولان مبنی بر ایجاد بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال، اکنون نرخ بیکاری با افزایش ۰.۷ درصدی نسبت به 8 سال پیش به ۱۲.۲درصد افزایش یافته است. طبق آمار ارائه شده نیز 8.9 درصد از جمعیت کشور دارای اشتغال ناقص بوده‌اند که این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال نیز بیانگر آن است که 26.9 درصد از جمعیت فعال در این گروه سنی بیکار بوده‌اند. با همین جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسیم که نرخ بیکاری طی سال های ۸۴ تا۹۱ به ترتیب بین ۱۱/۵،۱۱/۳، ۱۰/۵، ۱۰/۴، ۱۱/۹، ۱۳/۵، ۱۲/۳و ۱۲درصد در نوسان بوده است. براساس آمار ارائه شده، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی یعنی نرخ فعالیت حاکی از آن است که در سال ۸۴ نزدیک به ۴۱ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشته‌اند، این در حالی است که این میزان در سال‌های بعد روندی نزولی در پیش می‌گیرد. براین‌اساس نرخ مشارکت اقتصادی در سال‌های ۸۴ تا ۹۱ به ترتیب۴۱، ۴۰/۴،۳۹/۸، ۳۸، ۳۸/۹، ۳۸/۳، ۳۶/۹ و ۳۷/۸ بوده است که در سال ۹۱ این نرخ به ۳۷/۷ رسیده که کاهش ۳.۳ درصدی را نسبت به سال۸۴ نشان می دهد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از بررسی نیروی کار در کشور، آذربایجان غربی با ۴۲/۸ درصد بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را در بین ۳۱ استان دارا بوده و اردبیل نیز با ۴۲/۶درصد در رتبه بعدی قرار داشت. اما کمترین مشارکت اقتصادی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۶/۹ درصد است که کهگیلویه و بویراحمد نیز با ۲۹/۷درصد نرخ مشارکت در رتبه بعدی قرار دارد. ۶/۴ درصد نرخی است که خراسان جنوبی را در رده اول دارندگان کمترین بیکاران کشور قرار داده است. البته کرمان با ۷/۸ و گلستان با ۸/۹ درصد در رتبه‌های بعدی کمترین نرخ بیکاری قرار دارند.

لرستان، کرمانشاه و ایلام بیکارترین استان‌های کشور

استان لرستان با ۲۰/۶ درصد، دارای بالاترین نرخ بیکاری در میان سایر استان‌های کشور است. طبق آماری که پاییز سال ۹۱ از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، استان‌های کرمانشاه با ۱۸/۸ و کردستان با ۱۵/۶ درصد، پس از استان لرستان در مرتبه دوم و سوم به لحاظ بالا بودن نرخ بیکاری قرار دارند. این در حالی است که این استان‌ها بیشترین سهم را در حفظ نقاط مرزی کشور در 8 سال دفاع مقدس و پس از آن داشته‌اند و همچنین ظرفیت‌های بالایی را در موقعیت جغرافیایی و منابع دارند. بر همین اساس استان ایلام با ۱۷/۳ و فارس با ۱۶./۸درصد در رتبه بعدی بیکاران کشور قرار دارند. در سال ۹۱ نزدیک به ۵/۱درصد بر مشارکت اقتصادی کرمانشاهی‌ها افزوده شده که بیشترین تغییر در بین استان‌های کشور از لحاظ نرخ مشارکت اقتصادی است به طوری که این آمار از ۳۳/۲ درصد در سال ۹۰ به ۳۸/۳ درصد در سال ۹۱ افزایش یافت.

مسئولان تکذیب می‌کنند اما آمارها واقعی است

در طول 3 سال گذشته نرخ بیکاری در لرستان روند صعودی داشته است به طوری که این نرخ در سال 89 حدود 17 درصد، در سال 90 حدود 19/2 درصد و در سال 91 به 20/2 درصد رسیده است. این در حالی است که مسئولان استان این نرخ بیکاری را تکذیب می‌کنند. این مسئولان به برخی پروژه‌های زیرساختی اشاره می‌کنند و می‌گویند در راستای این نرخ بیکاری، پتروشیمی خرم آباد، پالایشگاه پلدختر و پتروشیمی کوهدشت برای ایجاد اشتغال در استان احداث شده است. این سخنان از سوی معاون برنامه‌ریزی استانداری لرستان در حالی مطرح می‌شود که پالایشگاه پلدختر و پتروشیمی کوهدشت هنوز در مرحله کلنگ‌زنی باقی مانده است و پتروشیمی خرم آباد نیز با ماجرای جذب نیروهای غیربومی همچنان درگیر پاسخگویی‌هاست.

دولت نهم و دهم جوانان لرستان را ناامید کرد

بهرام بیران‌وند، نماینده مردم لرستان به تهران امروز می‌گوید: «تعداد جوانان بیکاری که مایلند کاری انجام دهند و در ساختن مملکت خود سهیم باشند بسیار زیاد است حال آنکه کار و موقعیت شغلی برای آنان به هیچ وجه فراهم نیست.» این نماینده ادامه داد: «اکثر جوانان این کشور مستعد و تحصیلکرده هستند و هشدار مردم لرستان به رئیس‌جمهور آینده تحت عنوان توجه بیشتر به موضوع اشتغال جوانان شکل خواهد گرفت.»

بیران‌وند افزود: «میلیون‌ها جوان در دو دوره نهم و دهم ریاست‌جمهوری به دست رئیس‌جمهور چشم دوختند بلکه راه کار و اشتغال برایشان هموار شود دریغ از آنکه چشم‌شان به این دست‌ها خشک شد.» نماینده مردم لرستان اضافه کرد: «اینکه به فکر اشتغال جوانان هستیم حرف و جهت‌گیری کلی است. دولت آینده باید کاملا روی این موضوع متمرکز شود. به جای آنکه خود را واردات محور کند، تولید محور شود تا کم‌کم مشکل اشتغال جوانان نیز برطرف شود.»

به صحت آمار بیکاری خوشبین نیستم!

اما در میان این همه استان با نرخ بالای بیکاری، استان خراسان‌جنوبی با ۵/۴ درصد دارای کمترین نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته بود. کاهش ۴/۴ درصدی نرخ بیکاری در استان البرز از سال ۹۰ تا ۹۱ بیشترین تغییر مثبت را در بین سایر استان‌ها ایجاد کرده است.

در عین حال خراسان جنوبی با ۶/۳ درصد پرمشغله ترین استان در تابستان سال گذشته است که در مقایسه با استان فارس با بیکاری ۲۱/۵ درصد از جمعیت فعال در نقطه مقابل قرار دارد. در سمنان نیز نرخ بیکاری 2/8 درصد کاهش یافت و از 12/8 به 10 درصد رسید. این وضعیت در استان فارس به گونه‌ای است که در آن نرخ بیکاری با 2.3درصد کاهش از 20/6 به 18/3 درصد افت کرد. همچنین در کرمان نرخ بیکاری 13/8 درصدی با 6/3 درصد کاهش به 7/5 درصد رسید و در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز نرخ بیکاری از 19/2 به 9/8 درصد با 9/4 درصد کاهش به ثبت رسیده است. در استان‌های کرمان و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با 6/3 و 9/4 درصد افت نرخ بیکاری در یک‌سال، آمار قابل توجهی به ثبت رسیده است. اما نرخ بیکاری در برخی از استان‌ها را می‌توان به تفکیک مورد بررسی قرار داد.

خراسان جنوبی نرخ بیکاری استان‌های دیگر را بالا می‌برد!

خراسان جنوبی با توجه به اینکه امکانات صنعتی، رفاهی و… ندارد و بیشترین ظرفیتش روی کشاورزی است از کمترین بیکاری در شهر برخوردار است. این سوال مطرح است که با توجه به اینکه آب مناسب برای کشاورزی نیز در شهرستان وجود ندارد چطور خراسان جنوبی جمعیت خود را مشغول به کار کرده است؟ سید محمدباقر عبادی، نماینده مردم خراسان‌جنوبی به تهران امروز گفت: «به‌طور کلی به صحت آمار بیکاری خوشبین نیستم. در ابتدا به شاخص و تعاریف اشتباهاتی وارد است. در ثانی نرخ بیکاری در خراسان‌جنوبی نیز بیش از آن است که اعلام شده است.» عبادی افزود:‌ « در این استان چون امکان اشتغال وجود ندارد آمار بیکاری نیز پایین است و اکثر جوانان این شهر مهاجرت کرده و نرخ بیکاری استان‌های دیگر را افزایش می‌دهند.»

ظرفیتی برای کار نداریم که بخواهیم بیکار یا کارمند داشته باشیم

نماینده مردم خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه آمارها واقعی نیستند ادامه داد: «پایین‌ترین سرانه کشور مربوط به این شهر است. بحران آب همواره از مهم‌ترین مشکلات استان خراسان‌جنوبی بوده و این استان دورترین منطقه به منابع آبی کشور است. با توجه به اینکه مردم این استان تحصیلکرده و فهیم هستند خود را محدود به ظرفیت‌های محدود استان نکرده و به دیگر استان‌ها خواهند رفت. آمارها هرچه می‌خواهند بگویند. ما ظرفیتی برای کار نداریم که بیکار یا کارمند داشته باشیم.»

آذربایجان

آذربایجان شرقی سال ۹۱ را با نرخ بیکاری ۱۲/۵درصدی و نرخ مشارکت ۴۰/۸ درصدی در کل سال و به تفکیک در تابستان با نرخ ۱۴/۸بیکارترین فصل و پاییز با نرخ ۱۰/۴ پرکارترین فصل‌های این استان بوده‌است. این در حالی است که ۱۲/۶و۱۲/۳درصد از جمعیت فعال آذربایجان شرقی در بهار و پاییز بیکار بوده‌اند.

اما در حالی نرخ مشارکت اقتصادی در این استان در کل سال برابر با ۴۰/۸درصد است که در بهارمعادل ۴۲/۲، تابستان۳۹/۴، پاییز۴۰/۸ و زمستان نیز۴۰/۸بوده است. در مجموع معادل ۱۱/۱ درصد از جمعیت فعال آذربایجان غربی در سال ۹۱ بیکار بوده‌اند. نرخ بیکاری ۹/۷ در بهار و ۱۵/۷ درصد در زمستان نشان از افزایش ۶ درصدی بیکاران در طول سال در این استان دارد.

بیکاران در تابستان و پاییز معادل ۸/۶ و ۱۰/۸درصد از جمعیت فعال استان آذربایجان‌غربی را در سال اخیر تشکیل داده‌اند. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در این استان در کل سال معادل ۴۲/۸درصد بوده که بالاترین نرخ را در بین کل استان‌های کشور از این لحاظ دارد. بر این اساس ۴۲/۹،۴۵/۲،۴۲/۴ و۴۰/۹ درصد به‌ترتیب نرخ‌های مشارکت اقتصادی در ماه ابتدایی تا پایانی سال ۹۱ در استان آذربایجان غربی است.

اردبیل

نرخ بیکاری ۱۳/۴درصدی در کل سال در شرایطی برای استان اردبیل رقم خورده که تفاوت ۴/۵ درصدی بین بیکاران در ابتدا و انتهای سال در این استان وجود دارد. بر این اساس بهار با ۱۱/۸درصد کمترین و زمستان با ۱۶/۳درصد بیشترین میزان بیکاری را در این استان در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

همچنین بیکاران این استان در تابستان و پاییز معادل ۱۳/۶ و ۱۲/۳ درصد از جمعیت فعال این استان را تشکیل داده‌اند. اما اردبیل با ۴۲/۶ درصد پس از آذربایجان غربی بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را در کشوربه خود اختصاص داده است. این در حالی است که این نرخ در بهار ۴۵/۷، تابستان ۴۲/۹، پاییز۴۱ و زمستان برابر با ۴۰/۶ درصد بوده و روندی کاهشی را طی سال سپری کرده است.

اصفهان

۱۳/۴ درصد، نرخ بیکاری کل در سال ۹۱ برای استان اصفهان است. بر اساس آمار ارائه شده بیکاران این استان از ابتدا تا انتهای سال اخیر ۰/۸ درصد کاهش یافته‌اند. به طوری که نرخ بیکاری از ۱۴/۲در بهار به ۱۳/۴ در زمستان رسیده است. همچنین تابستان با ۱۴/۳درصد بیشترین نرخ بیکاری سال را در اصفهان داشته است. پاییز ۹۱ نیز بیکاری ۱۳/۳درصد جمعیت فعال این استان را به همراه داشته است. اما نرخ مشارکت اقتصادی کل در این استان طی سال اخیر برابر با ۴۰درصد بوده که این نرخ نیز با روندی کاهشی از ابتدا تا انتهای سال مواجه بوده و ۱/۵ درصد کاهش یافته است. ۴۱/۸، ۴۰/۲، ۳۹/۵ و ۳۸/۵درصد نرخ فعالیت اصفهانی‌ها از فروردین تا اسفند سال گذشته است.

البرز

با توجه به اینکه البرز به تازگی به مرتبه استانی رسیده است، گویا توانسته با بودجه و امکانات موجود نرخ بیکاری خود را کاهش دهد. این استان سال گذشته را با نرخ بیکاری کلی ۱۴/۹ درصدی و پشت‌سرگذاشتن روندی کاهشی در بیکاری به پایان رسانده است. بهار ۹۱ با ۱۶/۹ درصد بیکارترین و زمستان با ۱۳/۸ درصد پرکارترین فصل‌ها برای البرز بوده‌اند. تابستان ۱۵درصدی و پاییز ۱۴/۱ درصدی نیز نشان‌دهنده سیر نزولی نرخ بیکاری در این سال است. اما نرخ مشارکت اقتصادی البرزی‌ها همواره در رنج ۳۰ درصد بوده و نرخ کلی مشارکت اقتصادی در این استان در سال قبل برابر ۳۷/۲ درصد است. بر این اساس ۳۶/۸، ۳۷/۴،۳۷/۳ و ۳۷/۲ درصد تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی از فصل اول تا آخر ۹۱ برای البرز است.

ایلام

در حالی سال ۹۱ را با نرخ بیکاری ۱۷/۳سپری کرد که بیکاری ۲۱درصدی جمعیت فعال این استان، بهارش را رکوردار نرخ بیکاری فصلی در بین سایر استان‌ها کرد. با وجود کاهش بیکاری در تابستان تا مرز ۱۴/۱درصدی و در پاییز به ۱۵ درصد، بیکاران این استان در زمستان بار دیگر افزایش یافته و به ۱۹/۲درصد رسیده‌اند. اما نرخ کلی مشارکت اقتصادی این استان نیز در سال قبل معادل ۳۵/۴درصد بوده است. بهار ۳۵/۷درصدی، تابستان۳۶/۱ درصدی، پاییز ۳۶/۲ درصدی و زمستان ۳۳/۷ درصدی نیز از میزان مشارکت اقتصادی ایلامی‌ها در سال اخیر خبر می‌دهند.

بوشهر

بیکاران بوشهری در سال ۹۱ نزدیک به ۱۱/۷درصد از جمعیت فعال این استان بوده‌اند. در حالی تابستان با ۱۳/۷درصد بالاترین نرخ بیکاری را طی این سال برای بوشهری‌ها رقم زده که پاییز با ۹/۸درصد کمترین میزان بیکاری را داشته است. ۱۱/۲در بهار و ۱۱/۹ درصد در زمستان سایر نرخ های بیکاری این استان در سال گذشته است. ۳۵.۸درصد، متوسط شاخص نرخ مشارکت اقتصادی بوشهری‌ها در سال پیش است. این نرخ از ۳۳/۸ درصد در بهار به ۳۷/۸ درصد در زمستان افزایش یافته است. ۳۴/۸ و ۳۵/۵ درصد هم میزان مشارکت اقتصادی در تابستان و پاییز برای این استان است.