کشف اشیاء هزاره‌های قبل از میلاد در نهاوند

  فارس نوشت: رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: در طی دو روز گذشته تعداد 20 شیء متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد در نهاوند از باندهای غیر مجاز حفاری کشف شد. علی جعفری با بیان اینکه حدود هشت ماه کار اطلاعاتی برای دستگیری چند باند حفاری غیر مجار آثار تاریخی […]

30753828-2153426

 

فارس نوشت:

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: در طی دو روز گذشته تعداد 20 شیء متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد در نهاوند از باندهای غیر مجاز حفاری کشف شد.
علی جعفری با بیان اینکه حدود هشت ماه کار اطلاعاتی برای دستگیری چند باند حفاری غیر مجار آثار تاریخی انجام شده است اظهار داشت: طی مدت دو روز گذشته با همکاری یگان حفاظت از آثار تاریخی موفق به دستگیری دو باند حفاری غیر مجاز آثار تاریخی و فرهنگی در شهرستان نهاوند شدیم.

وی ادامه داد: پس از دو عملیات در طی دو روز گذشته دو باند متلاشی شد که از یکی از باندها یک نفر و از باند دیگری دو نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند و در حال پیگیری برای دستگیری همدستان آن‌ها هستیم.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند در ادامه با اشاره به اینکه تعداد 20 شی تاریخی از این دو باند غیر مجاز حفاری کشف شده افزود: برخی از اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است.

وی اضافه کرد: اشیاء مکشوفه شامل پیکره انسانی، ظروف منقوش سفالی، کاسه، دکمه، دستبند و آویز است که هنوز قیمت‌گذاری نشده و امروز دادگاه این اشیاء را به میراث فرهنگی شهرستان تحویل داد.

جعفری در ادامه با بیان اینکه این باندهای حفاری و قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی در حوزه شهرستان نهاوند فعالیت می‌کردند و در مسیر جاده کرمانشاه به نهاوند دستگیر شدند خاطرنشان کرد: باندهای حفاری غیر قانونی با توجه به اینکه نهاوند دارای تاریخی غنی و چند هزار ساله است تصور می‌کردند این شهرستان محل مناسبی برای فعالیت‌های غیر قانونی آنان است اما نهاوند هیچ وقت برای آن‌ها امن نخواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: خیانت به کشور و مردم یک کشور از طرق مختلف است که یکی از آن خیانت‌ها تخریب آثار تاریخی، فرهنگی و هنری اقوام گذشته یک ملت است و دزدیدن آثار خیانتی دیگر است که ما هرگز اجازه دست‌درازی به داشته‌های فرهنگی و تاریخی مردم را نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی نهاوند در پایان گفت: من از مدیرکل میراث فرهنگی و یگان حفاظت آثار تاریخی استان و نیروی انتظامی شهرستان برای همکاری برای دستگیری و حفظ امنیت آثار تاریخی و فرهنگی نهاوند تشکر می‌کنم و از باندهای حفاری می‌خواهم که دست از این کار بردارند و به سمت کسب و کار آبرومند و شرافتمندانه بروند.