هزینه‌های مدارس لرستان با سرانه دانش آموزی تناسب ندارد

کمبود سرانه آموزشی، مدارس دولتی لرستان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. سرانه آموزشی که به منظور تامین هزینه‌های مدارس از سوی آموزش و پرورش در اختیار مدیران مدارس قرار می‌‌گیرد، در لرستان با تعداد دانش آموزان و هزینه‌های جاری مدارس چندان تناسبی ندارد. به همین دلیل بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها را اولیای […]

کمبود سرانه آموزشی، مدارس دولتی لرستان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. سرانه آموزشی که به منظور تامین هزینه‌های مدارس از سوی آموزش و پرورش در اختیار مدیران مدارس قرار می‌‌گیرد، در لرستان با تعداد دانش آموزان و هزینه‌های جاری مدارس چندان تناسبی ندارد. به همین دلیل بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها را اولیای دانش آموزان متقبل می‌شوند.
بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی باید به دانش آموزان تا مقطع دبیرستان آموزش رایگان ارائه شود، اما به دلیل کمبود سرانه، تحصیل در مدارس دولتی لرستان چندان هم رایگان نیست. همین امر باعث نارضایتی دانش‌آموزان و اولیای آنها از وضعیت موجود شده است.

دریافت وجه به بهانه‌های مختلف از اولیای دانش آموزان
پدر یک دانش‌آموز لرستانی با انتقاد از دریافت هزینه‌های اضافی از دانش آموزان اظهار می‌کند: قانون به صراحت مشخص کرده که در مدارس دولتی همه هزینه‌های تحصیل رایگان است، اما در برخی مدارس اینگونه نیست و از اولیای دانش آموزان به بهانه‌های مختلف وجه دریافت می‌شود.
وی می‌افزاید: ما هم دوست داریم که مدارس هیچ دغدغه‌ای در زمینه تحصیل دانش آموزان و اداره امور محوله نداشته باشند، اما دولت وظیفه دارد مدارس دولتی را از طریق اعتبارات حمایت کند.  تعداد مدارس هیات امنایی، غیرانتفاعی و مدارس خاص در لرستان زیاد شده و مدارس دولتی به این دلیل کمتر مورد توجه قرار می گیرند. بنابراین اولیای دانش آموزان باید بار سنگین هزینه‌های مدرسه را متحمل  شوند.

هزینه‌های آموزشی
مدیر یکی از مدارس لرستان با اشاره به اینکه نبود تناسب بین هزینه‌های مدارس و سرانه آموزشی باعث بروز مشکلاتی شده است، اظهار می کند: برای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های مدارس نیازمند اعتبار هستیم. بودجه آموزش و پرورش در قالب سرانه آموزشی کفاف انجام برنامه‌های با کیفیت را نمی‌دهد.
«حجت عزیزی» ادامه می‌دهد: تامین هزینه‌های مدارس دولتی بسیار سخت است، زیرا بودجه مدارس استان به حدی کم است که کفاف تهیه کاغذ، ماژیک وایت‌برد و تخته پاک‌کن را هم نمی دهد. در مدرسه ما بیش از یکسال است که به علت کمبود اعتبارات توان پرداخت هزینه‌های آب و برق را هم نداریم و به دلیل بدهی‌های سنگین اخطار بابت قطع برق را داشتیم، اما هر بار با رایزنی‌های مسئولان و جلب رضایت اداره برق از انجام این کار ممانعت شده است.
عزیزی دریافت کمک از والدین را به دلیل همین مشکلات عنوان می کند و می گوید: والدین دانش آموزان هم اغلب توان مالی لازم را برای کمک به مدارس ندارند.

تحصیل ٣٢٠ هزار دانش آموز
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان با تایید کمبود سرانه دانش‌آموزی و اعتبارات اداره کل آموزش و پرورش، عنوان می کند: سرانه دانش آموزی اعتباری است که مسئولان آموزش و پرورش با توجه به تعداد دانش آموزان هر مدرسه و دوره تحصیلی، در اختیار مدیریت مدارس قرار می دهند تا هزینه‌های مدرسه پوشش داده شود.
«خدانظر دریکوند» عنوان می‌کند: در حال حاضر در استان بیش از ۳۲۰ هزار دانش‌آموز لرستانی در قالب ۱۶ هزار و ۸۱۵ کلاس درس و ۵ هزار و ۸۰۹ آموزشگاه مشغول تحصیل هستند که سرانه تخصیصی به آموزش و پرورش برای این تعداد دانش آموز ناچیز است.
وی بیان می‌کند: کمک سرانه‌های آموزشی تنها به مدارس عادی دولتی اختصاص پیدا می‌کند و به مدارس هیات امنایی، شاهد، نمونه دولتی و استعدادهای درخشان سرانه‌ای تعلق نمی‌گیرد. اگر در سطح وزارتخانه مشکلی در زمینه تامین اعتبار نباشد، سرانه‌های آموزشی معمولا در چند نوبت به حساب مدارس واریز می‌شود، اما این سرانه‌ها محدود بوده و کفاف هزینه‌های زیاد مدارس را نمی‌دهد.
دریکوند با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از نظر سرانه‌های مالی در تنگناست، عنوان می کند: بیشتر مدارس استان در حال حاضر علاوه بر بسیاری از مشکلات موجود، در زمینه پرداخت تعرفه برق، آب، گاز و تلفن هم مشکل دارند و اگر سرانه‌ای هم پرداخت می‌شود کفاف این هزینه‌های سنگین را نمی‌دهد.

سرانه پایین دانش آموزی
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان می‌گوید: سرانه آموزشی به ازای هر دانش آموز در مدارس استان رقمی بین ٣۵٠٠ تا ۴ هزار تومان است که برای رفع و جبران مشکلات ما کافی نیست.
وی با تاکید بر حمایت خیران و همچنین مشارکت اولیای دانش آموزان برای تامین اعتبار برای مدارس، می‌افزاید: با توجه به محدودیت سرانه‌ها، خانواده‌ها بخشی از درآمد خود را برای تحصیل فرزندانشان هزینه کنند.
دریکوند تصریح می کند: توسعه مشارکت‌های همه جانبه از سیاست‌های آموزش و پرورش است، به همین دلیل نیازمند مشارکت اولیای دانش آموزان در تامین هزینه‌های مدارس هستیم.
این مسئول با تاکید بر اینکه کمک‌های مردمی به مدارس داوطلبانه است، بیان می‌کند: در مدارس دولتی هیچ مدیری حق دریافت وجه یا کمک‌های مالی به صورت اجباری را از اولیای دانش آموزان را ندارد.

واریز ۴ میلیارد ریال کمک سرانه به حساب مدارس استان
«خدانظر دریکوند» مدیر کل آموزش و پرورش لرستان از واریز ۴ میلیارد ریال کمک سرانه آموزشی به حساب مدارس خبر می دهد و می‌گوید: مدیران مدارس با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند و واریز کمک سرانه آموزشی به حساب مدارس می‌تواند بخش زیادی از بدهی‌های آنان را در حوزه‌های مختلف تامین و پرداخت کند. این کمک سرانه فعلا به صورت علی‌الحساب به حساب مدارس واریز شده و در نوبت بعدی نیز به محض اختصاص اعتبارات به استان واریز بیشتری خواهیم داشت.