تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با سد معشوره نیازمند مذاکرات بیشتر است

استاندار لرستان گفت: تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با سد معشوره نیازمند مذاکره با مجموعه وزارت نیرو و قرارگاه خاتم به‌عنوان پیمانکار پروژه است. به گزارش کشکان به نقل از ایسنا، دکتر سید موسی خادمی در بازدید از سد معشوره بابیان اینکه سد معشوره یک پروژه مهم در لرستان محسوب می‌شود، اظهار کرد: این سد در […]

استاندار لرستان گفت: تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با سد معشوره نیازمند مذاکره با مجموعه وزارت نیرو و قرارگاه خاتم به‌عنوان پیمانکار پروژه است.

به گزارش کشکان به نقل از ایسنا، دکتر سید موسی خادمی در بازدید از سد معشوره بابیان اینکه سد معشوره یک پروژه مهم در لرستان محسوب می‌شود، اظهار کرد: این سد در مقطعی شروع‌ و بعدها به دلایل مختلفی متوقف‌شده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر این پروژه موضوعات مهمی ازجمله بحث تخصیص آب، نحوه انتقال و تخصیص آب بین شهرستان‌های مسیر در این پروژه وجود دارد، گفت: بخش عمده‌ای از این موضوعات داخلی و قابل‌حل است اما موضوع اصلی ما این بوده که بتوانیم تخصیص آب مناسب برای سد و همچنین تأمین منابع برای پروژه داشته باشیم.

استاندار لرستان بابیان اینکه با شرایطی که وجود دارد باید پیگیری لازم را برای پروژه داشته باشیم، تاکید کرد: این امر نیازمند مذاکره با مجموعه وزارت نیرو و همچنین قرارگاه خاتم به‌عنوان پیمانکار پروژه است و تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با سد نیازمند بررسی و مذاکرات بیشتر است.

در ادامه این بازدید مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بابیان اینکه ۱۰۰ درصد مساحت لرستان در دو حوضه آبریز کرخه و دز قرار دارد، اظهار کرد: براین اساس۶۰ درصد از مساحت استان در حوضه کرخه و شامل شهرستان‌های الشتر، نورآباد، کوهدشت، پلدختر، دوره چگنی و رومشکان بوده  و ۴۰ درصد  در حوضه دز و شامل بروجرد، دورود، ازنا و الیگودرز است.

دکتر رضا میرزایی  به قرار گرفتن سد معشوره در حوضه آبریز کرخه  اشاره کرد و با بیان اینکه در این منطقه دو رودخانه «کشکان» و «چم زکریا» قرار دارد، افزود: آبریز کرخه چند سرشاخه مهم دارد که یکی از این سرشاخه‌ها سیمره بوده و هفت استان کشور در آن سهم دارند و دیگری «کشکان» ب استکه ۱۰۰ درصد مساحت آن در ا لرستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه مساحت حوضه آبریز «کشکان» ۹۵۰۰ هکتار است، بیان کرد: سد معشوره در این منطقه ۳۰۰۰ کیلومترمربع است و آورد کل رودخانه کشکان در ایستگاه هیدرومتری کشکان – پلدختر سالانه بر اساس آمار بلندمدت یک میلیارد و ۶۳۶ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان  با اشاره به آورد سالانه رودخانه کشکان در منطقه سد معشوره سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب است، گفت: از مجموع یک میلیارد و ۶۳۶ میلیون مترمکعب ، یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب به آن‌طرف سد می‌رود.

وی بابیان اینکه سد بر اساس سیلاب طراحی می‌شود، عنوان کرد: مشخصات این سد که قبلاً ۶۰۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آن، ارتفاع آن ۱۱۴ متر، طول تاج آن ۳۵۰ متر بوده که در حال حاضر با برنامه جدید و تغییر ابعاد آن ارتفاع سد از ۱۱۴ متر به ۷۳ متر، طول تاج سد از ۳۵۰ متر به ۲۲۰ متر و حجم مفید سد نیز از ۶۰۰ میلیون مترمکعب به ۴۳ میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه طراحی سد به شرکت «آب نیرو» وزارت نیرو محول شده و تخصیصی که درگذشته برای سد در نظر گرفته‌شده بود ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب برای شهرستان کوهدشت، ۲۵۰ میلیون مترمکعب برای آبیاری ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی کوهدشت، ۱۵ میلیون مترمکعب برای شرب و شش میلیون مترمکعب نیز برای صنعت بوده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر با اهداف جدید حدود ۵۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب در قالب این سد در نظر گرفته‌شده که از این میزان ۲۷ میلیون مترمکعب برای کشاورزی، ۱۵ میلیون مترمکعب برای شرب و مابقی آن نیز برای صنعت است.

میرزایی با تأکید بر اینکه در این رابطه باید تخصیص آب سد مورد پیگیری قرار گیرد، تاکید کرد: همچنین در گزارشی که اعلام کرده‌اند برای کاهش اثرات منفی حقابه پایین‌دست تنها در سه ماه زمستان آب برداشت شود و این در حالی است که در سه‌ماهه زمستان کوهدشت نیاز آبی ندارد.

در ادامه این بازدید مدیر پروژه سد معشوره بابیان اینکه از سال ۹۰ پیگیر این پروژه هستیم و کارهای زیرساخت اولیه، تجهیز کارگاه، ۲۳ کیلومتر راه دسترسی به محل سایت، شش کیلومتر نیز جاده جایگزین، حدود سه هزار متر زیربنای تجهیز کارگاه و حفاری تونل انحراف این سد عملیاتی شده است، اظهار کرد: قبلاً تخصیص این سد تا ۱۳۵ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده بود چراکه به لحاظ منابع آبی شهرستان‌های اطراف در مضیقه هستند.

فرخ نیک‌روز بابیان اینکه پیش‌بینی این ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب برای سد به دلیل  کمبود منابع آبی در این منطقه است، ادامه داد: اگر تخصیص آب این سد خیلی کم باشد، فایده‌ای ندارد و این حجم آب مستحق است که برای مردم این منطقه و شهرستان‌های اطراف در نظر گرفته شود.

وی بابیان اینکه قرارداد این پروژه با شرکت توسعه منابع آب نیروست، عنوان کرد: میزان قرارداد ۶۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه، راه‌های دسترسی، تونل انحراف بوده است.

مدیر پروژه سد معشوره بابیان اینکه این سد، طرح بزرگی بوده و مطالعات آن انجام‌شده است.