وجود ۱۸۰ هزار سالمند در لرستان/ حضور سالمند در خانواده تقویت شود

جوان‌ترین شهرستان استان لرستان کوهدشت و پیرترین شهر استان بروجرد است و در حال حاضر ۱۸۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال در استان لرستان وجود دارد و این در حالی‎است که امید به زندگی مردان در لرستان ۷۱ و زنان ۷۴ سال است.

به گزارش کشکان، اسدالله حیدری، مدیرکل سازمان بهزیستی استان لرستان امروز، دوازدهم مهرماه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته تکریم از سالمندان با بیان این‌که وضعیت سالمندی در لرستان نیز به مانند کشور ۱۰,۲ درصد جامعه را تشکیل می‌دهد، گفت: با این تفاسیر ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت لرستان بالای ۶۰ سال و سالمند هستند.
وی با بیان این‌که جوان‌ترین شهرستان استان کوهدشت و پیرترین شهر استان بروجرد است، افزود: امید به زندگی مردان در لرستان ۷۱ و این رقم در کشور ۷۳ سال است و این عدد کمتر از میانگین کشوری است.
حیدری با بیان این‌که همچنین امید به زندگی در بین زنان در کشور و لرستان ۷۴ سال است، کاهش مرگ و میر، افزایش شاخص‌های رفاهی، پیشرفت پزشکی، افزایش دسترسی به بهداشت، آگاهی مردم، تغییر سبک زندگی، افزایش مواد تغذیه‌ای و… را از عوامل افزایش امید به زندگی در لرستان عنوان کرد و ادامه داد: برای سالمندان برنامه‌هایی داریم و برای اولین‌بار سال گذشته شورای سالمندی را که متشکل از پنج کمیته تخصصی شامل امور رفاهی و بیمه‌ای، کمیته امور بهداشتی و توان‌بخشی، کمیته آموزش و پژوهش، کمیته عمرانی و زیربنایی و کمیته حکومتی و قانونی تشکیل دادیم.
مدیر کل بهزیستی لرستان یادآور شد: از سال گذشته تاکنون ۱۶ جلسه استانی و ۳۵ جلسه شهرستانی در شورای سالمندان برگزار شده و مصوبات آن اجرایی شده و یا در حال اجرا هستند.
حیدری با اشاره به این‌که از پنج سال گذشته تاکنون درصد جمعیت استان از ۷,۸ به ۱۰.۲ افزایش یافته است، افزود: چنان‌چه برنامه‌ای برای موضوع پیری شهروندان نداشته باشیم تبدیل به بحران می‌شود چون با پدیده سونامی سالمندی در استان مواجه‌ایم.
وی با تأکید بر این‌که سیاست سازمان بهزیستی حضور سالمند در خانواده است چراکه نقش مهمی در سلامت خانواده می‌تواند ایفا کنند، اظهار کرد: توسط بخش خصوصی بنیاد فرزانگان در استان تشکیل شده و قرار است این بنیاد نیز در شهرستان‌های بروجرد و دورود و ازنا طی سال‌جاری راه‌اندازی شود.
حیدری با بیان این‌که از سوی سازمان بهزیستی به سالمندان خدمات خوبی ارائه می‌شود، افزود: در طرح ارائه خدمات در منزل برای سالمندان به یک‌هزار نفر آنان در مناطق حاشیه‌ای و روستایی رسیدگی می‌کنیم.
مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان این‌که در مراکز نیز ۱۰۰ نفر سالمند نگهداری می‌شوند، یادآور شد: ۸۱۷۰ نفر در لرستان از خدمات توانبخشی و ۷۰۰۰ نفر از خدمات پزشکی برخوردار می‌شوند.