عبدی: نامزدی خاتمی در انتخابات معقول نیست

یک فعال سیاسی اصلاح طلب عمده ترین دلیل برای عدم اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آتی را نبود تحلیل مشترک بین اعضای این طیف خواند و ابراز عقیده کرد که آمدن موثر و یا انتخاب شدن هاشمی و خاتمی به عنوان رئیس جمهور محتمل نیست. عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب و روزنامه […]

45163_128
یک فعال سیاسی اصلاح طلب عمده ترین دلیل برای عدم اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آتی را نبود تحلیل مشترک بین اعضای این طیف خواند و ابراز عقیده کرد که آمدن موثر و یا انتخاب شدن هاشمی و خاتمی به عنوان رئیس جمهور محتمل نیست.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب و روزنامه نگار در پاسخ به سئوالی درباره  احتمال اجماع اصلاح طلبان در انتخابات آینده و اینکه آیا در صورت کاندیداتوری آقای خاتمی نیز این اتفاق خواهد افتاد یا خیر اظهار کرد: موضوع فقط آمدن آقای خاتمی نیست، چرا که نفس آمدن وی مشکلی را حل نمی کند، مهم تایید شدن و در نهایت حضور قطعی آقای خاتمی در انتخابات به عنوان کاندیدا است که این موضوع بعید به نظر می رسد.

وی افزود: با توجه به شرایط یاد شده معقول و قابل تصور نیست که خاتمی در انتخابات آتی کاندیدا شود، البته برخی دوست دارند که افرادی نظیر آقای خاتمی و شاید هم آقایان موسوی و کروبی در انتخابات آینده کاندیدا شوند، اما قرار نیست که فقط بر مبنای دوست داشتن ما اتفاقی رخ دهد.

عبدی با تاکید بر اینکه وقتی خاتمی نباشد، اجماعی هم بین اصلاح طلبان شکل نمی گیرد، تصریح کرد: الان هم زمان گذشته است و اینکه برخی کاندیداتوری خود را در انتخابات موکول به عدم کاندیداتوری آقای خاتمی می کنند، به خاطر نبود یک تحلیل مشترک است، وجود آقای خاتمی این تعارضات تحلیلی را پنهان کرده و بر آن سرپوش می‌گذارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بین اصلاح طلبان تحلیل مشترکی حتی در مورد توافق نسبت به آمدن آقای خاتمی هم وجود ندارد، ولی قاعدتا بخشی از این طیف فکر می کنند که اگر آقای خاتمی بیاید رای می آورد و باید با نامزدی آمد که پیروزی وی قطعی است، لذا برخی از آنان از این زاویه به موضوع نگاه می کنند و با نیامدن خاتمی در انتخابات شرکت نخواهند کرد، ولی عده‌ای دیگر با نیامدن وی هم در انتخابات شرکت خواهند کرد، بنابراین اینها از دو موضع و تحلیل متفاوت به آمدن خاتمی نگاه می‌کنند و این به معنای اجماع نیست در نتیجه قطعا اصلاح طلبان در چنین وضعی از یکدیگر جدا می شوند و دلیل آن هم توافق نداشتن نسبت به یک تحلیل مشترک است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: قاعدتا چون به نظر نمی رسد آمدن آقای خاتمی محقق شود یا وی مورد تایید قرار بگیرد، پس از عبور از این مرحله در طیف اصلاحات هر کسی راه خودش را می رود و این موضوع اصلی ترین دلیل عدم اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

عبدی در پاسخ به سئوال که برفرض که آقایان خاتمی و هاشمی بتوانند در انتخابات شرکت کنند، ترجیح شما و اصلاح طلبان بر کاندیداتوری کدامیک از این دو نفر است؟ با خنده گفت: گزینه سوم!

وی در پاسخ به این سئوال که یعنی اصلاح طلبان در صورت مختار بودن در انتخاب از بین این دو نفر به نفر سومی معتقد هستند؟ اضافه کرد: اینکه ما از فرضی صحبت کنیم که وجود خارجی ندارد درست نیست، قطعا کسی بدش نمی‌آید یک نفر از بین خاتمی و هاشمی رئیس جمهور شود، نه تنها در میان اصلاح‌طلبان کسی بدش نمی آید بلکه خوشحال هم می‌شوند، حتی در بین اصولگرایان هم خیلی ها هستند که از رئیس جمهور شدن یکی از این دو نفر خوشحال می شوند. ولی این که چگونه چنین آرزویی محقق شدنی است، بحث اصلی است و نباید توان خود را برای تحقق فرض‌های غیر معقول فرسوده کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: بنابر این پاسخگویی به این سئوال بیش از این درست نیست، چرا بنده باید راجع به این موضوع صحبت کنم، وقتی که فکر می کنم آمدن موثر و یا انتخاب شدن یکی از این افراد محتمل نیست.