برای حیات کشکان، ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد ایوشان رهاسازی می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: برای حیات کشکان، ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد ایوشان رهاسازی می‌شود. رضا میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص وضعیت آبدهی رودخانه کشکان اظهار کرد: براساس آمار ایستگاه هیدرومتری کشکان-پلدختر میزان آبدهی رودخانه کشکان معادل ۳٫۳ مترمکعب در ثانیه است که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدد ۶۰ […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: برای حیات کشکان، ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد ایوشان رهاسازی می‌شود.

رضا میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص وضعیت آبدهی رودخانه کشکان اظهار کرد: براساس آمار ایستگاه هیدرومتری کشکان-پلدختر میزان آبدهی رودخانه کشکان معادل ۳٫۳ مترمکعب در ثانیه است که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدد ۶۰ دردص کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: کاهش بی‌سابقه آبدهی رودخانه کشکان در این فصل به علت عملکرد مطلق عوامل اقلیمی نیست بلکه به خاطر کاشت بی‌سابقه گونه‌های آبدوست و به ویژه برنج‌کاری است که در بالادست آب رودخانه کشکان را می‌بلعد.

میرزایی بیان کرد: در سال جاری تمام اراضی حاشیه رودخانه کشکان در شهرستان چگنی و ویسیان بخش معمولان و پایین دست و رد سرشاخه مثل بیران‌شهر و چغلوندی و همچنین در بخش شاهیوند خرم‌آباد و مناطقی از الشتر، تحت پوشش شلتوک قرار گرفته است که مساحت آنها حدود دو برابر سال گذشته سات.

میرزایی گفت: رودخانه کشکان در این فصل به هیچ وجه ظرفیت این همه کاشت گونه‌های آبدوست را ندارد.

میرزایی درخصوص حل مشکل پایین دست و حوزه شهرستان پلدختر گفت: تاکنون در هر ثانیه ۳ مترمکعب از آب سد ایوشان رهاسازی شده و امروز تصمیم‌گیری شد که میزان رهاسازی به دو برابر یعنی ۶ مترمکعب در ثانیه رهاسازی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اضافه کرد: از یازدهم مردادماه تا نیمه اول شهریور ماه که حداکثر تنش آبی را داریم ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد ایوشان را جهت جلوگیری از بحران رهاسازی خواهیم کرد.

میرزایی افزود: تا پایان فصل گرما آب را در کشکان مدیریت می‌کنیم و در صورت نیاز، مقدار بیشتری آب رهاسازی خواهد شد.

میرزایی تاکید کرد: در سال آینده با تدابیر لازم و تصمیماتی که اتخاذ شده از ابتدای سال ضمن اطلاع‌رسانی به موقع از کاشت گونه‌های آبدوست به شدت جلوگیری می‌شود و با افراد خاطی به شدت برخورد خواهیم کرد و نمی‌گذاریم که حیات رودخانه کشکان و سایر رودخانه‌های استان در فصول کم‌ابی به خطر بیفتد.

وی ادامه داد: عوامل ما در امورات آب شهرستان‌های تابعه با افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به کاشت گونه‌های آبدوست نموده‌اند برخورد می‌نمایند و از آنها جهت جلوگیری از کاشت برنج در سال آینده تعهدنامه می‌گیرند.

میرزایی تصریح کرد: امسال اجازه ندادیم که حتی یک فقره کارت سوخت برای موتورتلمبه‌های غیرمجاز صادر شود و متأسفانه مالکین موتورتلمبه‌های غیرمجاز به صورت قاچاق سوخت تهیه می‌کنند که شرکت نفت باید جلوی این کار را بگیرد.

میرزایی افزود: راه حل جلوگیری از کاشت گونه‌های آبدوست در استان، انجام مطالعات و اجرای طرح جامع تغییر و اصلاح الگوی کشت است که با توجه به شرح وظایف، سازمان جهاد کشاورزی لازم است انجام دهد، ضمن اینکه جهت اجرای آن نیاز به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط اعم از شرکت آب منطقه‌ای، شرکت نفت، محیط زیست، مدیریت ارشد استان، فرمانداران و بخشداران، نیروی انتظامی و دستگاه قضاست.