تکیه برسنت، نگاه به مدرنیته/ به بهانه ی معرفی دکتر علی خاکی صدیق به عنوان وزیر علوم

در ادوار مختلف و در سیرورت تاریخ تحول و تطول بشریت ،علم و دانش و تولید اندیشه بیشترین نقش اساسی و زیربنائی را دارد. تاکید بزرگان و آموزه های دینی همواره بر مقام علم وعالم و عدم انسداد باب علمی بوده و بیشتر از پیش بدین موضوع اشاره می کند. امروزه بابالا رفتن سرعت توسعه […]

در ادوار مختلف و در سیرورت تاریخ تحول و تطول بشریت ،علم و دانش و تولید اندیشه بیشترین نقش اساسی و زیربنائی را دارد.
تاکید بزرگان و آموزه های دینی همواره بر مقام علم وعالم و عدم انسداد باب علمی بوده و بیشتر از پیش بدین موضوع اشاره می کند.
امروزه بابالا رفتن سرعت توسعه علوم وسیطره ی آن بر حوزه هایی ازقبیل؛سیاست،اقتصاد،بهداشت،فرهنگ،جامعه و…توجه بسیاری از حاکمین و دولتمردان را بخود جلب نموده است.مهمتر از همه آنکه بسیاری از تحولات اجتماعی و جهش های سیاسی از درون و کالبد حیاتبخش دانشگاه ها، در سده ی اخیر نضج گرفته است.
انقلاب اسلامی مردم ایران وبسیاری از جنبشهای اجتماعی وسیاسی منطقه ودنیا باموتور محرکه ی قدرتمند دانشگاهها ومراکز علمی نقش بالنده وفزاینده ایی را إیفا نمودند.
آنچه امروز برای ایران اسلامی خصوصاً پس از موفقیتهای متعدد درسیاست خارجی و دستاوردهای علمی وارتقا جایگاه علمی ایران درجهان وبومی سازی برخی علوم و مهارت های دور از دسترس موردتوجه وعنایت است سکانداری روند روبه رشد علم وعلوم وحفظ حرمت مقام عالم وساحت دانشگاه است.
نگارنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشگاهی وجنبش اصیل دانشجوئی گذشته کشور با این مقدمه پیشنهاد دکتر علی خاکی صدیق را مدبرانه و هوشمندانه دانسته چراکه ایشان باتکیه بر سابقه و اصالت خانوادگی چندده ساله و وابستگی نَسَبی به خاندان مرجع بزرگ مرحوم آیت الله روح الله کمالوند و رسیدن به مدارج عالیه ی علمی و دانشگاهی مهمترین خصائص و منحصر بفردترین شخصیت را برای خدمتگزاری مهیا ساخته است.

تکیه بر سنت

خاستگاه تربیتی و خمیرمایه ی ایشان برمی گردد به بزرگ مردی که در قبل و أوائل شروع نهضت خمینی کبیر (ره) ازجایگاه فقاهت و تقوای منحصر بفردی برخوردار بود.چنانکه در آن زمان دو روح الله در قم شهره عام بودند یکی امام راحل حضرت آیت الله روح الله خمینی و دیگری جد بزرگوار دکترخاکی صدیق مرحوم آیت الله روح الله کمالوند بودند.
و رابطی امین و صدیق برای ابلاغ پیام حوزه به دربار و شاه بودند خصوصاً زمانیکه به نمایندگی از طرف روحانیون قم، پیام مخالفت روحانیت با طرح انقلاب سفید را به محمدرضا شاه رساندند.

نگاه به مدرنیته

صبغه ی سنتی وخانوادگی این روحانی زاده ی روشنفکر مانعی برای تعالی وتوسعه وی نشد تاجائیکه تحصیلات خود را دریکی از بهترین دانشگاههای دنیابه إتمام رسانده وبلادرنگ همچون جد مجتهدش که حوزه رابقصدخدمت عالمانه به مردم دیارش ترک نمود و مقیم خرم آباد گردید تا پایه گذار ده ها طرح عام المنفع گردد، اروپا را با موقعیت هایی مناسب رها و راهی موطن خویش می شود.
ثمر این هجرت ده ها اثر علمی و پرورش هزاران دانشجوی خلاق و جویای علم میشود.
تسامح و تساهل در برخورد با حوادث حاشیه ایی محیط بر دانشگاه و نگاه جامع به مقوله ی رشد علمی و حمایت از آزادی های مشروع تشکل های دانشگاهی و برگزاری آزادنه ی نشست های محرک علمی،سیاسی،انتخاباتی و…بهترین شاهد مثال می باشد.
رجاواثق دارم جامعه ی دانشگاهی با رای اعتماد مجلس به ایشان طعم شیرین عدالت و توسعه را با کمترین حاشیه سازی خواهند چشید.

دکتر محمدجعفر ایرانی
مدرس حقوق دانشگاه و عضو اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران (دفترتحکیم وحدت)