نبض دشت کوهدشت دیگر نمی زند!/ سد معشوره تنها راه حل

با وجود جریان ۱۱ درصد از روان آب های کشور در لرستان و بارندگی مناسبی که در این استان وجود دارد هنوز آب شرب تمام شهرها و روستاهای استان به جز الیگودرز از منابع زیرمینی است و سهم لرستان از مهار این آب ها، کمتر از یک درصد است. در چنین شرایطی است که وضعیت […]

با وجود جریان ۱۱ درصد از روان آب های کشور در لرستان و بارندگی مناسبی که در این استان وجود دارد هنوز آب شرب تمام شهرها و روستاهای استان به جز الیگودرز از منابع زیرمینی است و سهم لرستان از مهار این آب ها، کمتر از یک درصد است. در چنین شرایطی است که وضعیت آب شهرستانی مانند کوهدشت بسیار بحرانی شده است. به طوری که با ادامه وضع موجود در آینده ای نه چندان دور دیگر از دشت کوهدشت خبری نخواهد بود.

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان در این باره می گوید: در سال های اخیر ۷۱حلقه چاه در شهرستان کوهدشت و رومشکان از مدار خارج شده است.

«کاکاوند» ادامه می دهد: برداشت های غیر مجاز از منابع زیرزمینی از دلایل عمده این بحران است. این مقام مسئول اظهار می کند: در شرایطی که تامین آب آشامیدنی کوهدشت به سختی انجام می شود دلیلی ندارد که محصولات آب بر از جمله ذرت و هندوانه در مزارع کشت شود.

وی ادامه می دهد: تعداد بسیار زیادی چاه غیر مجاز در دشت کوهدشت برای مصارف کشاورزی حفر شده است و در صورتی که این بهره برداری ادامه یابد فاجعه رخ می دهد. کاکاوند معتقد است که باید برخورد فوری با این افراد صورت گیرد چرا که دیگر وقتی برای از دست رفتن وجود ندارد.

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی می گوید: چاه های غیر کارشناسی همگی شناسایی شده است که متاسفانه با به میان آمدن بحث اشتغال افراد زیادی در این زمین های کشاورزی ، حل این مشکل را پیچیده می شود درحالی که این تفکر بسیار اشتباه ومشکل ساز است چرا که باید این معضل ریشه ای حل شود.

سد معشوره تنها راه حل

کاکاوند تاکید می کند: احداث سد معشوره تنها راه حل مشکل کم آبی دشت کوهدشت است. وی اظهار می کند: درمان میان مدت حل مشکل کم آبی این منطقه مبارزه با برداشت غیر مجاز و حفر چاه های آهکی است.

او می افزاید: مقابله با برداشت های غیر مجاز از آب های زیرزمینی در حوزه خدمت رسانی ما نیست.

کاکاوند می گوید: در حال حاضر در منطقه گل زرد، طرهان و … چاه های آهکی حفر شده است و به نبال حفر چاه های آهکی دیگری نیز هستیم.

سد معشوره مشکلی ندارد

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان معتقد است که برای ساخت سد معشوره کار کارشناسی دقیقی صورت گرفته است. او می گوید: مهم ترین مشکل در این زمینه مخالفت حوزه پایین دست به خصوص شهرستان پلدختر و استان خوزستان است.

کاکاوند ادامه می دهد: در خوشبینانه ترین حالت ، ساخت این سد حداقل ۵ سال دیگر به طول می انجامد.

این مقام مسئول می افزاید: در حال حاضر با وجود دستور رییس جمهور و مسئولان مربوطه در وزارت نیرو انتظار می رود که این پروژه در مسیر تکامل قرار گیرد.

صنعت کوهدشت لنگ آب می ماند

کاکاوند می گوید: در شرایطی که تامین آب کوهدشت مشکلی بزرگ است و در صورت جلوگیری نکردن از برداشت های غیرمجاز، به معضلی جبران ناپذیر تبدیل می شود حرف از پتروشیمی ونیروگاه کوهدشت خنده دار است.

وی می افزاید: در صورت حل نشدن این مشکل روستاهای کوهدشت، اهالی این روستاها ناچار به مهاجرت می شوند واین مناطق تخلیه می شوند.

او ادامه می دهد: احداث سد معشوره می تواند از تمام این مشکلات جلوگیری کند.

سد معشوره از جمله مصوبات سفر اول هیئت دولت به استان است. اجرای این طرح به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است که تا کنون ۸۰ میلیارد تومان در این باره هزینه کرده است. ساخت این سد با وجود دستور مستقیم رییس جمهور متوقف شده است. عمده مشکلاتی که در این باره از طرف استاندار لرستان مطرح شده است حجم آبی است که برای ذخیره سازی در این پروژه در نظر گرفته شده است.

وزارت نیرو تاکید دارد که تنها ۵۰ میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره شود و استاندار به کمتر از ۱۳۰ مترمکعب رضایت نمی دهد این در حالی است که حجم آب ذخیره شده در ابتدای کار ۶/۱میلیارد مترمکعب عنوان شده بود.

استاندار در سال جدید قول شنیدن خبری خوش در زمینه ساخت سد معشوه را داده است و ما هم چنان در انتظار به سر می بریم و امیدواریم که این وعده های شیرین به درستی محقق شوند.