مناطق ۱۶ گانه بحرانی شهرستان کوهدشت نیاز به دیده بان دارد

جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان کوهدشت با محوریت پیشگیری از وقوع و اطفاء حریق از جنگلها و مراتع با حضور امام جمعه، فرماندار، مدیرکل ستاد بحران و منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اعضای شورای اداری شهرستان در سالن جلسات فرمانداری کوهدشت برگزار گردید. به گزارش کشکان، حجت الاسلام و المسلمین طهماسبی امام جمعه شهرستان […]

جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان کوهدشت با محوریت پیشگیری از وقوع و اطفاء حریق از جنگلها و مراتع با حضور امام جمعه، فرماندار، مدیرکل ستاد بحران و منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اعضای شورای اداری شهرستان در سالن جلسات فرمانداری کوهدشت برگزار گردید.

به گزارش کشکان، حجت الاسلام و المسلمین طهماسبی امام جمعه شهرستان کوهدشت در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت جنگلها و مراتع به عنوان سرمایه و امانت الهی در دست بشر اظهار داشت: این سرمایه های طبیعی موهبتی بزرگ است که خداوند متعال به بشر ارزانی داشته تا در تمامی ادوار تاریخ با عمران و آبادانی زمین، همه ی انسان ها و موجودات از آن بهره مند باشند، که قرآن کریم در آموزه های خود ضمن یادآوری این مطلب، بر مصونیت طبیعت و منابع طبیعی و تعادل زیست محیطی از هر گونه تجاوز و تعدی تأکید ورزیده است و بر این اساس، تجاوز و تعدی به طبیعت را فساد در زمین دانسته که عذاب اخروی و مسئولیت دنیوی را در پی خواهد داشت.
فرماندار کوهدشت نیز با تاکید بر لزوم آمادگی همه دستگاه ها از ظرفیت های خود در مواقع بحران و آتش سوزی در جنگلها گفت: با توجه به شناسایی مناطق ۱۶گانه بحرانی در شهرستان کوهدشت به نظر می رسد باید دیده بان داشته باشد تا در اسرع وقت به مدیریت بحران اطلاع رسانی نماید.
فردی بیرانوند افزود: پیشنهاد می شود دهیاری ها و بخشداری ها نسبت به برگزاری کلاس های آموزشی اقدام و اکیپ های مردمی جهت هرگونه مقابله احتمالی با حریق تشکیل نمایند.
وی افزود: با توجه به پراکندگی های شهرستان کوهدشت از منابع طبیعی و ستاد بحران استان ،خواستار اختصاص یک فروند بالگرد به این شهرستان شد.
در ادامه مدیرکل ستاد بحران استان نیز با تاکید بر مدیریت بحران در زمان حادثه، مدیریت بحران را یک کار تیمی و گروهی دانست که هرکس وظیفه ای که بر عهده دارد به نحو احسن باید انجام دهد و در شهرستانها، فرمانداران سر حلقه و سر گروه این مسئولیت هستند.
مهندس آریایی با اشاره به ماده ۴۷ قانون حفاظت گفت: هر کس در جنگل عمداً آتش سوزی نماید به حبس مجرد از سه تا ده سال محکوم خواهد شد و در موقع حریق در جنگلها، مامورین دولتی اعم از لشکری، کشوری و شهرداری ها که در نزدیکی آن محل می باشند در مقابل تقاضای اداره منابع طبیعی، نیروی انتظامی یا بخشداری ها موظف اند به کلیه وسایل ممکنه دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در اطفاء حریق کمک کنند. مامورین کشوری و شهرداری که در ایفای وظیفه مسامحه و قصور نمایند به حسب مورد طبق مقررات ماده ۵۸و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات می شوند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این جلسه گفت: مجموع آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان در سال ۹۵ هشتصدو هشتادو چهار هکتار بوده که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش حریق را نشان می دهد.
مهندس نجفی افزود: سرانه جنگل در استان را به ازای هر نفر ۶ هزار و ۹۱۴ متر مربع و در شهرستان کوهدشت ۷ هزار و ۳۱۴ متر مربع دانست.
نجفی هدف از آتش سوزی در جنگلها و مراتع را تبدیل اراض جنگلی و مرتعی به زمینهای زراعی ، اختلاف قومی و قبیله ای، آتش زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی دانست و افزود:طی بررسی های انجام شده در لرستان در ۱۰ سال گذشته ۹۰ درصد از آتش سوزی ها عمدی و ۱۰ درصد غیر عمدی بوده است.
نجفی همچنین اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ سطحی معادل ۸۴۴ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار ۴۸ حریق بوده است ،که از این میان ۱۶۷ هکتار از جنگلها و مراتع شهرستان کوهدشت طعمه ۳ فقره حریق شده است.
وی با بیان اینکه تعداد ۱۵۰ نقطه بحرانی حریق درجنگلها و مراتع استان شناسایی شده است گفت: مجموع مساحت نقاط بحرانی در شهرستان کوهدشت را ۸۷ هزار و ۷۳۱ هکتار اعلام نمود.
وی افزود: استاندارد جهانی حفاظت از جنگل به ازاء هر ۱۰۰۰ هکتار یک نفر است که در ایران به ازاء هر ۱۳ هزار هکتار و در استان لرستان به ازای هر ۲۷ هزار هکتار یک نفر و در شهرستان کوهدشت با توجه به تعداد افراد مسئول اطفاء حریق ۶ نفر به ازای هر ۴۱ هزار و ۶۷۸ هکتار یک نفر نقش حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را بر عهده دارد.
در ادامه نجفی مهمترین اقدامات انجام گرفته اداره کل منابع طبیعی در جهت مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق از جنگلها و مراتع را شامل: تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده ، آموزش افراد ، احداث جاده های نفوذی ، ساماندهی نیروها، تهیه وسایل و ادوات و تجهیزات اطفاء حریق ، برقراری گشت های حفاظتی (گشت های موتوری و خودرویی)،ایجادپایگاه های شناسایی و کشف حریق در فصول بحرانی و ایجاد کشیک اطفاء حریق که همه ساله از ابتدای خرداد ماه لغایت ابتدای آبان ماه کشیک در سطح ادارات منابع طبیعی تشکیل می گردد دانست.