آسیب شناسی برگزاری انتخابات در کوهدشت

فرشاد جمالی/ کشکان: هنوز صفیر گلوله های آتشین روز خونین اردیبهشت سال ۶۷ کوهدشت در گوشم می پیچد. ازدحام جمعیت مردمی در اعتراض به نتیجه یک انتخابات. ایجاد فضایی بشدت دوقطبی با شعارهایی دو قطبی از یک طرف شعار «برای حفظ شیشه مدرسه تعطیل میشه»از طرف دیگر«ابطال انتخابات نشانه قدرت است». شاید اگر بخت یاری […]


فرشاد جمالی/ کشکان: هنوز صفیر گلوله های آتشین روز خونین اردیبهشت سال ۶۷ کوهدشت در گوشم می پیچد. ازدحام جمعیت مردمی در اعتراض به نتیجه یک انتخابات. ایجاد فضایی بشدت دوقطبی با شعارهایی دو قطبی از یک طرف شعار «برای حفظ شیشه مدرسه تعطیل میشه»از طرف دیگر«ابطال انتخابات نشانه قدرت است». شاید اگر بخت یاری نمی نمود چهاردهمین کشته آن روز می بودم و هنوز هم نمی دانم چرا؟
راستی چرا در هیچ کجای عالم هستی میزان مشارکت مردمی در یک انتخابات به ۱۰۰در صد نمی رسد ولی در این جغرافیای سیاسی معمولا بالای ۱۰۰درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت می نمایند!! واقعا جایزه نوبل سیاست باید به استاندار وقت لرستان و بویژه فرماندار وقت کوهدشت در خرداد ۷۶ به خاطر مشارکت ۱۲۰درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب فقط یک کاندید خاص آنهم تا ساعت ۱۰ صبح داده می شد!!! و باز هم شاید این اتفاق نادر فقط در این مکان از دنیای سیاست بیفتد که فرماندار و معاون سیاسی آن درست چند روز قبل از شروع روند انتخابات مجلس تعویض گردند!! ملاحظه نمودید در آخرین آمار جمعیتی که چند روز پیش نتایج تحلیلی آن اعلام گردید کل جمعیت شهرستان رومشکان چند نفر اعلام شد؟؟ تقریبا ۳۹هزار نفر. هیچ میدانید از میان چنین جمعیتی در بهترین حالت(۱۰۰درصد مشارکت)تقریبا ۲۰هزار نفر واجد شرایط (رای دهنده)محسوب می شوند. نمی دانم ۳۲هزار آراء ماخوذه از این حوزه انتخابیه را را کجای دلم بگذارم!! بگذریم از فضای رعب انگیز اسفند ۹۴ که باز هم در صفحه مخدوش خاطرات سیاسی شهرمان تثبیت گردید.
اما چرا؟؟ چرا در این دیار انتخابات و برگزاری آن با چالش همراه بوده است؟در این مقال کوتاه برآن شدیم به طور خلاصه کلید واژه های مربوط به آسیب شناسی برگزاری انتخابات کوهدشت را در سه حیطه مختلف در اختیار منتقدین و محققین و مجریان و ناظرین محترم قرار دهیم.
الف) چالش های مردمی برگزاری انتخابات در کوهدشت: جنگ «ای کان – اکان» را بزرگترها به کار می بردند که در جامعه شناسی سیاسی از به حیدری و نعمتی نمودن یا دوقطبی شدن جامعه تعبیر نموده اند. یکی از چالش های مردمی برگزاری انتخابات دراین دیار این است که به سرعت تبدیل به یک مساله همالی گری، رقابت شخصی و نوعی کل کل کردن عمومی می شود. این امر خصوصا در انتخابات شوراها و مجلس بیشتر عمومیت پیدا می کند. چه بسیار خانواده هایی که در اثر همین امر از هم پاشیده اند، چه قهرهای بین برادری که ریشه در این مساله دارند. بدبختی آنجاست که سهم قشر تحصیل کرده در بازتولید این رفتارهای غلط بالاست. سیاسی بودن به معنای فهم امر سیاسی، مفید و صفتی برجسته برای انسان امروزی است اما سیاست زدگی به معنای دخالت افراطی سیاست و سیاسیون در همه امور زندگی اجتماعی انسانی، تباهی خرد در برابر نابخردانگی و چیرگی تعصب بر تعقل است که متاسفانه با این تفاسیر شهر ما شهری سیاست زده است.در یک شهر سیاست زده اعتماد به خرد و انتخاب بخردانه تعطیل ،دور زدن قانون حق عموم و تلاش باندی و گروهی بر روند اجرایی امور کلی شهر مستولی است. لذا انتخابات در دیار سیاست زده خیلی سریع راه به وادی تقلای متعصبانه، تنش جمعی، تنازع برای بقای سیاسی و تقلب می کشاند.
ب) چالش های اجرایی برگزاری انتخابات در کوهدشت: اولین گمانه زنی ها جهت ایجاد چالش یا به وجود آمدن شائبه عدم سلامت توسط عوامل اجرایی (اجرا و نظارت) از تعیین ۳۰ نفر معتمد، انتخاب هیات نظارت شهرستان و به تبع آن ۸ نفر اجرایی شهرستان شروع می شود. انتخاب سیاسی و یکدست جناحی این اعضا به خودی خود فضا را آماده چالش می نماید حتی اگر این افراد از بین سالم ترین افراد جناح سیاسی خاصی انتخاب شده باشند.
تجربه حضور در بیش از ۱۰ انتخابات به عناوین مختلف، برایمان محرز نموده که در بدترین حالت تعداد افراد لازم برای برگزاری یک انتخابات آرام در مکان یک صندوق اخذ رای شامل یک نفر نماینده فرماندار یک سرناظر دو اجرایی دو ناظر و یک بازرس ثابت به همراه سه نفر از نیروهای محترم انتظامی کفایت می کند. حضور بیش از بیست نفر از افراد مختلف به عناوین مختلف در یک صندوق اخذ رای غیر قابل کنترل نمودن آن را بیش از پیش می نماید. حضور جوانانی کمتر از ۲۵ سال با عناوین مختلف و انتخاب افرادی با سوء شهرت خود مزیدی بر این علت می باشد.
ج)سایه های سنگین سیاسی و چالش های برگزاری انتخابات: بیش از سی سال از عمر سیاسی این شهر می گذرد ولی هنوز تصمیم گیری های کلان سیاست آن تحت تاثیر موضع گیری یکسری افراد خاص از دو جناح حاکم که سر بزنگاه انتخابات ظهور می کنند و روند آن را به گند می کشند و دوباره ناپدید می گردند قرار گرفته است. اینان هم بر انتخاب شوندگان موثرند هم انتخاب کنندگان را خط می دهند و هم بر مجریان و ناظرین تکلیف می نمایند که این حقیر از آنها به سایه های سنگین سیاست یاد می نمایم و در مقالی دیگر پیرامون این موضوع بیشتر بحث خواهم نمود مقاله ای با عنوان سایه های سنگین سیاسی موانع توسعه در کوهدشت.