گفتگو با اولین مدیر زن در سطح شهرستان دره شهر به مناسبت روز زن پیرامون ویژگی های مرکز علمی کاربردی این شهر

خانم «سکینه رشید‌نهال» سرپرست مرکز علمی کاربردی دره شهر اولین مدیر زن در سطح این شهرستان و اولین مدیر مرکز آموزش عالی در سطح منطقه است. به مناسبت روز زن پایگاه خبری کشکان گفتگوی کوتاهی با ایشان پیرامون ویژگی ها و امکانات آموزشی و رفاهی مرکز علمی کاربردی مهرگان دره شهر به انجام رسانده که […]

خانم «سکینه رشید‌نهال» سرپرست مرکز علمی کاربردی دره شهر اولین مدیر زن در سطح این شهرستان و اولین مدیر مرکز آموزش عالی در سطح منطقه است.

به مناسبت روز زن پایگاه خبری کشکان گفتگوی کوتاهی با ایشان پیرامون ویژگی ها و امکانات آموزشی و رفاهی مرکز علمی کاربردی مهرگان دره شهر به انجام رسانده که از مقابل دیدگان مخاطبان عزیز می گذرد.

با سلام خانم رشیدنهال از سابقه تأسیس مرکز علمی کاربردی شهرستان دره شهر برای مخاطبان ما بگویید.

به نام خدا با عرض سلام و احترام خدمت مخاطبان فهیم پایگاه خبری کشکان در لرستان که در حال انجام رسالت خطیر خبررسانی در حوزه ی این استان است که با استان ایلام و به خصوص شهرستان های همجوار مانند دره شهر، دهلران و آبدانان دارای اشتراکات فراوان فرهنگی است. مرکز علمی کاربردی دره شهر در مهرماه ۱۳۸۷ با چهار رشته در مقطع کاردانی فعالیت خود را آغاز نمود، هم اکنون در آغاز نهمین سال تأسیس این مرکز با وجود ۱۳ مرکز علمی کاربردی در استان ایلام بعنوان یکی از مراکز برتر با شرایط ویژه از نظر امکانات و همچنین همجواری با استان های خوزستان و لرستان بهترین شرایط را جهت ارائه خدمات آموزشی به جوانان این منطقه دارد. از شروع فعالیت تا کنون این مرکز آموزش عالی ۲۷۰۰ نفر فارغ التحصیل در رشته های مختلف علمی و کاربردی داشته است.

ارزیابی شما از فضای آموزشی و کادر مدرسی این مرکز چگونه است؟

ساختمان مرکز با کاربری آموزش در زمینی به مساحت ۵۵ هزار مترمربع قرار دارد و ساختمان آموزشی با مساحت ۲۲۰۰ مترمربع دارای ۹ کلاس درس، سالن کنفرانس، کارگاه و سایت کامپیوتر، کتابخانه و دوایر اداری است. از نظر کادر مدرسان، هم اکنون ۱۱۰ نفر از اساتید و مدرسین برتر با سوابق ارزنده آموزشی و پژوهشی با اخذ کد مدرسی مراکز علمی و کاربردی در این مرکز مشغول به تدریس هستند.

دانشجویان این مرکز آموزش عالی تا کنون چه افتخاراتی کسب کرده اند؟

کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری در سال ۹۱

کسب مقام برتر در جشنواره قرآنی کشوری

کسب مقام دوم آسیایی رشته دو و میدانی

کسب مقام رشته فوتسال استانی در سال ۱۳۹۳

کسب مقام دوم رشته کشتی در سال ۱۳۹۳

موقعیت مرکز نسبت به شهرستان های همجوار از نظر فاصله چگونه است؟

موقعیت مناسب شهرستان دره شهر از نظر دسترسی شبکه راه ها به شهرستان های همجوار شرایط ویژه ای را فراهم آورده است تا جوانان شهرستان های همجوار به سهولت امکان مراجعه به این مرکز را داشته باشند، واحد علمی کاربردی دره شهر در مرکزیت شهرستان های بدره، آبدانان، پلدختر، کوهدشت و رومشکان است، به نحوی که هم اکنون از همه شهرستان های همجوار دانشجو داریم و به سهولت روزانه بین این شهرها تردد می کنند.

چه شاخصه هایی این مرکز را از دیگر مراکز علمی کاربردی منطقه متمایز می کند؟

بر اساس مجوزهای دفتر گسترش وزارت علوم و نگاهی به رشته-شهرهای مراکز آموزش عالی علمی کاربردی طی سال های گذشته و امسال، این مرکز به عنوان قطب رشته های فنی و مهندسی در منطقه در نظر گرفته شده است.

رشته های مهندسی عمران، فنآوری اطلاعات، حقوق، حسابداری، در حالی امسال در این مرکز دانشجو می پذیرند که در شهرستان های بدره، آبدانان، دهلران، کوهدشت و پلدختر و شهرستان های همجوار در استان خوزستان در این رشته ها دانشجو نمی پذیرند. لذا سهمیه محدود جذب دانشجو که در مرکز علمی کاربردی دره شهر امسال اختصاص داده شده است، متعلق به شهرستان های همجوار هم هست.

مرکز علمی کاربردی مهرگان دره شهر در چه رشته هایی دانشجوی ورودی دارد؟

رشته های کاردانی:
– فناوری اطلاعات، اینترنت و شبکه های گسترده
– معماری شهری
– ایمنی کار و حفاظت فنی
– حقوق ثبتی
– حسابداری صنعتی

رشته های کارشناسی:
– مهندسی فناوری اطلاعات
– مهندسی فناوری عمران ساختمان سازی
– حسابداری مالی
– حقوق ثبتی

تفاوت های مراکز آموزش عالی علمی کاربردی با سایر مراکز آموزش عالی در کشور چیست؟

جمعیت جوان کشور ایران و مشکل و معضل بیکاری از با اهمیت ترین و بارزترین دلایل توسعه آموزش های مهارتی و علمی و کاربردی در کشور است، ماهیت مراکز آموزش عالی دولتی، آزاد اسلامی و… بیشتر با هدف آموزش و بالابردن سطح علمی دانش آموختگان و تقریباً بدون توجه به بحث اشتغال این عزیزان است. همانگونه که در اکثر خانواده های فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی و بیکار کم نیستند، اما دانش آموختگان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی به جهت کاربردی محور بودن آموزش ها و سرفصل های آموزشی بیشترین شانس جذب در بازار کار را دارند، بر اساس تحقیق میدانی صورت گرفته از فارغ التحصیلان مرکز دره شهر، سهم ورود به بازار و اشتغال در این فارغ التحصیلان به مراتب بیشتر از سایر فارغ التحصیلان است.

در پایان مقایسه ای بین میزان شهریه مراکز علمی کاربردی و  دانشگاه آزاد داشته باشید.

در مقایسه میزان شهریه دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی، به طور متوسط شهریه ثابت در مراکز علمی کاربردی ۶۰ درصد شهریه دانشگاه آزاد است و در شهریه متغییر در دروس عمومی و نظری نیز، این میزان تقریباً حدود ۷۰ درصد شهریه دانشگاه آزاد اسلامی است.

 

آشنایی بیشتر با مرکز آموزش عالی علمی کاربردی مهرگان شهرستان دره شهر