برای نخسین بار، اجرای طرح توانمندسازی معلولین ضایعه نخاعی در استان لرستان

مدیرکل بهزیستی لرستان، هدف از این طرح را ارتقاء سلامت جسم و روان و افزایش کیفیت زندگی افراد دارای آسیب نخاعی برشمرد و گفت: در سال ۹۵ حدود ۳ میلیارد ریال به این موضوع اختصاص یافته است. به گزارش کشکان، “دکتر اسداله حیدری” مدیرکل بهزیستی استان در حاشیه جلسه تخصصی با معاون و کارشناسان توانبخشی […]

مدیرکل بهزیستی لرستان، هدف از این طرح را ارتقاء سلامت جسم و روان و افزایش کیفیت زندگی افراد دارای آسیب نخاعی برشمرد و گفت: در سال ۹۵ حدود ۳ میلیارد ریال به این موضوع اختصاص یافته است.

به گزارش کشکان، “دکتر اسداله حیدری” مدیرکل بهزیستی استان در حاشیه جلسه تخصصی با معاون و کارشناسان توانبخشی که در دفتر مدیریت برگزار گردید، با تبیین استراتژی و اهداف سازمان در زمینه توانبخشی، خواستار ارائه پیشنهادات در خصوص  رفع موانع و چالش ها بمنظور بهبود ارائه خدمات سازمان شد.

وی در حاشیه این جلسه گفت: برای نخستین بار در استان طرح توانمندسازی معلولین ضایعه نخاعی، با هدف ارتقاء سلامت جسمی و روانی و افزایش کیفیت زندگی افراد دارای آسیب نخاعی آغاز شده که امسال حدود ۳ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته و شهرهای خرم آباد؛ بروجرد، کوهدشت و دورود، تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و خدماتی نظیر آموزش های تخصصی سلامت روان،  اشتغال، معاش و …، به توانخواهان ارائه میشود.

مدیرکل بهزیستی لرستان، هم چنین اجرای طرح توانمندسازی سالمندان و طرح توانمندسازی افراد با آسیب شنوایی را از دیگر طرحهای مهم بهزیستی برشمرد و افزود: این طرح ها نیز برای اولین بار در استان اجرا شده است که امیدواریم با اجرای این طرحها بتوانیم از بروز عوارض و مشکلات دوران سالمندی و عوارض ناشی از معلولیت شنوایی و اختلالات ناشی ازآن ،پیشگیری نمائیم و یا آنها را به حداقل برسانیم.

دکتر حیدری در ادامه به راه اندازی نخستین مرکز مبتلایان به اختلالات طیف اتیسم در خرم آباد اشاره کرد و گفت: با توجه به روبه رشد بودن اختلالات طیف اتیسم ،راه اندازی اینگونه مراکز ضروری و لازم است و علیرغم ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به مبتلایان این اختلالات، فرصت های شغلی نیز برای جوانان تحصیل کرده ایجاد میشود.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش، از صدور بیش از ۱۰ هزار کارت شناسایی هوشمند برای معلولین خبر داد و افزود: هم چنین در سال ۹۵ حدود ۱۰ هزار پرونده تشخیص معلولیت در کمیسیون های پزشکی بررسی شده که این پرونده ها بر اساس شاخص های ICF رتبه بندی و جهت تشکیل پرونده و ارائه خدمات، به مراکز تحت نظارت ارجاع شده است.

مدیرکل بهزیستی در خصوص اجرای طرح  CBR گفت حدود ۱۵ هزار نفر تسهیل گر در ۲۸۶۱ روستا در سطح استان با بهزیستی همکاری دارند که فعالیت آنها در زمینه های سلامت جسم و روان، اشتغال، معاش، خدمات اجتماعی و….به افراد معلول و ناتوان در مناطق محروم و روستا ها می باشد.

خاطر نشان می شود در این جلسه، معاونت و کارشناسان حوزه توانبخشی، گزارش آماری از اقدامات و فعالیت های حوزه های تخصصی خود در سال ۹۵را ارائه کردند که مدیرکل بهزیستی ضمن تقدیر از آنها، نظرات و دیدگاه های خود را جهت بهبود روند انجام امورات، ارائه کرد.