رحلت دکتر حمید عیدی از علمای برجسته لرستان

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید عیدی از علمای برجسته استان لرستان صبح امروز در خرم آباد دارفانی را وداع گفت. به گزارش کشکان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید عیدی استاد حوزه و دانشگاه، از مؤسسان حوزه علمیه خرم‌آباد و استاد برجسته و شهیر دانشگاه‌های لرستان امروز در سن ۹۳ سالگی به علت کهولت سن به دیار باقی […]

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید عیدی از علمای برجسته استان لرستان صبح امروز در خرم آباد دارفانی را وداع گفت.

به گزارش کشکان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید عیدی استاد حوزه و دانشگاه، از مؤسسان حوزه علمیه خرم‌آباد و استاد برجسته و شهیر دانشگاه‌های لرستان امروز در سن ۹۳ سالگی به علت کهولت سن به دیار باقی شتافت.

حجت الاسلام حیات الغیب رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان گفت: مراسم تشییع این چهره فرهیخته علمی، حوزوی و فرهنگی فردا صبح ساعت ۹ از آرامستان خضر به سمت قبرستان صالحین برگزار می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید عیدی که بیش از نیم قرن در تدریس علوم دینی و قرآنی در مدارس و دانشگاه‌های خرم‌آباد فعالیت داشت سال ۱۳۰۲ در خرم‌آباد متولد شد.

حمید عیدی فرزند کربلایی موسی که در کودکی علاقه وافری به طلبگی و تحصیل علوم دینی داشت با کمک و ارشاد مرحوم آیت‌الله کمالوند خرم آبادی برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه شد.

وی با عزیمت مرحوم آیت‌الله بروجردی از بروجرد به شهر مقدس قم، در سال ۱۳۲۳ برای تداوم تحصیلات حوزوی وارد قم شد و در محضر اساتیدی همچون آیات عظام ‌ بروجردی، خوانساری، گلپایگانی، روح‌الله کمالوند، مرعشی نجفی، محقق ‌داماد، و عباس‌علی شاهرودی کسب فیض کرد. 

حجت‌الاسلام عیدی با تأسیس حوزه علمیه خرم‌آباد در سال ۱۳۳۰ به خرم‌آباد بازگشت و در حوزه کمالیه مشغول به تدریس شد.

وی در سال ۱۳۳۶ موفق به اخذ مدرک کارشناسی، در سال ۱۳۳۹ کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۴۲ موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه تهران شد.

این روحانی وارسته عرفان را نزد بدیع‌الزمان فروزانفر و مهدی الهی‌قمشه‌ای، فقه و فلسفه را نزد جواد مصلح، حسینعلی راشد و محمود شهاب، ادبیات عرب را نزد محمد محمدی، فارسی را در محضر مدرس رضوی و تفسیر قرآن را نزد سعید محمد مشکوه طی کرد.

از دکتر عیدی که بیش از ۶  دهه از عمر خود را صرف تدریس علوم دینی، قرآنی و فلسفی و مذهبی کرد چندین کتاب با موضوعات دینی، مذهبی و فلسفی به چاپ رسیده که از جمله آنها می‌توان به نقد عقاید، شرح حال خواجه نصیر، یادگار عمر، شرح حال خدیجه کبری(س) و داستان کربلا اشاره کرد.