نقش کلیدی شورا در مدیریت شهری

مهندس هوشمند آزادبخت*: بر اساس قانون، شورا یک مرجع تصمیم گیری و نظارتی است و در نهایت هدف از تشکیل آن شرکت دادن مردم از پایین ترین سطوح جامعه تا بالاترین سطح آن در اداره ی جامعه است. بدیهی است که عملکرد شوراهای دور قبل در کوهدشت در برخی حوزه ها هرچند در جهت رفع […]

مهندس هوشمند آزادبخت*: بر اساس قانون، شورا یک مرجع تصمیم گیری و نظارتی است و در نهایت هدف از تشکیل آن شرکت دادن مردم از پایین ترین سطوح جامعه تا بالاترین سطح آن در اداره ی جامعه است.
بدیهی است که عملکرد شوراهای دور قبل در کوهدشت در برخی حوزه ها هرچند در جهت رفع مشکلات صورت گرفته است اما هنوز کمبودهای بسیاری وجود دارد تا به سطح مطلوب و اهداف بنیادین تشکیل چنین نهادی در کوهدشت برسد.
اصلی ترین نهادی که شورای شهر بر آن تاثیر گذاشته و از طریق آن سعی در پیشبرد برنامه های مدیریت شهری دارد، شهرداری می باشد.
قوانین و مقررات شهرداری ها در چارچوب مصوبه ی شورای شهر چهره ی قانونی به خود می گیرد و این قوانین از سوی شورا به شهرداری ابلاغ می گردد. شهرداری ها آنچه را که اعضای شورا تصویب کنند، باید به مرحله ی اجرا درآورند.
شورا بر سه فعالیت انتخاب شهردار، تصویب برخی از امورات شهرداری و نقش نظارتی بر امور شهرداری در مدیریت شهری تاثیر دارد.
وظیفه ی اصلی و مهم شورای اسلامی شهر در جریان صحیح و درست قرار دادن امور شهری است.
شورای شهر با انجام وظایف خود، موجب پاسخ گویی شهرداری نسبت به نیازهای شهروندان، توسعه ی پایدار شهر و انجام بهینه وظایف شهرداری می شود.
همچنین قوانین و مقررات موجود شهری، زیر ساخت های اطلاعاتی و ارتباطی و توانمندی مالی مدیریت شهری از جمله عوامل موثر بر تاثیرگذاری شورا در مدیریت شهری است.
تقویت نقش کارگروه ها و شوراهای تخصصی، واگذاری بیشتر امور محلی به نهادهای محلی، ایجاد زمینه های قانونی برای حضور نهادهای موجود از راهکارهای ارتقا نقش شورا می باشد.
امید است شورای آتی با برنامه ریزی دقیق و هدفمند گام موثری در راستای بهبود شرایط موجود بردارد.

*کارشناس ارشد عمران