غار شکارچیان؛ سندی قدیمی بر تأیید زیست اجتماعی انسانها

  شهر کرمانشاه دارای اقلیم معتدل کوهستانی است و از ویژگی های اقلیمی استثنایی در کشور است. کاوشها و کشفیات مختلف در مناطق و محوطه های باستانی استان کرمانشاه از وجود نخستین پایگاه های استقرار و سکونت بشری در این منطقه حکایت دارد شرایط اقلیمی خاص و خاک مساعد و آب نسبتا فراوان این منطقه […]

953144_102

 

شهر کرمانشاه دارای اقلیم معتدل کوهستانی است و از ویژگی های اقلیمی استثنایی در کشور است.

کاوشها و کشفیات مختلف در مناطق و محوطه های باستانی استان کرمانشاه از وجود نخستین پایگاه های استقرار و سکونت بشری در این منطقه حکایت دارد شرایط اقلیمی خاص و خاک مساعد و آب نسبتا فراوان این منطقه از ایران در طول تاریخ سبب جلب و جذب گروه های مختلف انسانی به این منطقه بوده است و بر خلاف سایر نقاط ایران که به صورت مقطعی مورد سکونت قرار گرفته اند این استان بدون وقفه و در ادوار مختلف تاریخ مورد سکونت قرار گرفته است.

شواهد و مدارک باستان شناختی نشان می دهد این منطقه از اولین زیستگاه های انسان اولیه بشمار می رفته و یکی از مراکز مهم جمعیتی در زاگرس میانی محسوب شده است.

این منطقه در تمام مراحل ادوار زندگی از عهد حجر تا دوره های تمدنی پیش از تاریخ و سپس حکومت های بزرگ، سیر تحول خویش را در این محدوده طی کرده است.

در حدود 9 هزار سال پیش به علت گرم شدن هوا، انسان غارها را ترک کرده و به یکجانشینی رو می آورد که این حرکت موجب زراعت و دامپروری و بر اثر آن روستانشینی می شود که بدون شک در ایران نخستین روستاها در این محدوده شکل گرفته است و از آن جمله می توان به گنج دره ی هرسین، گاکیه گودین ،تپه سراب در کرمانشاه اشاره کرد.

غار شکارچیان قدیمی ترین سند استقرار انسان در منطقه ی بیستون است، این غار در کنار دامنه کوه و به فاصله کمی از مجسمه هرکول قرار دارد در بالای برکه ی همیشه پر آب بیستون قرارگرفته است.

این غار کوچک که از دیده پنهان بوده و گنجایش بیش از 6 نفر را ندارد مربوط به دوره ی پارینه سنگی است.

در ناحیه ی بیستون به علت وجود جلگه ی بیستون که در گذشته ی دور پرآب تر و حاصلخیزتر بوده چراگاه وسیعی برای حیوانات به شمار می رفته است و انسانها یی که در این جلگه به شکار می پرداختند از این غار به عنوان کمینگاه و جان پناه استفاده می کرده اند.

در حفاریی هایی که در سال 1949 میلادی در این غار صورت گرفته است اشیائی چون، سفال، ابزار سنگی و قطعات استخوانی حیواناتی چون گوزن، غزال، گاو وحشی، پلنگ، شغال، گراز، روباه قرمز و ابزار سنگی چون تبر بادامی، تیغه های سنگی و بقایای استخوان انسانی مانند دندان پیشین، استخوان ترقوه بدست آمده که قدمت این بقایا بین 40 تا 70 هزار سال تخمین زده شده است.

سفال های بدست آمده جز نخستین سفال های ساخته شده در ایران است.

با توجه به این موضوع استان کرمانشاه و محوطه تاریخی گردشگری بیستون را باید به عنوان یکی از مهمترین و با قدمت ترین نقاط تاریخی شناخته شده بشری دانست که انسان ها طی هزاران سال در آن زیسته اند و به مرور توانسته اند متمدن شوند ، وجود آثار بسیار زیاد آن هم از دوران مختلف در این محوطه باستانی نشان از تداوم حضور بشر در این منطقه را دارد.