جدی‌ترین‌ کاندیداها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری+تصاویر

هر روز بر تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آینده افزوده می‌شود، بر اساس گمانه‌زنی‌ها این انتخابات دارای چهار ضلع اصولگرایان،‌ اصلاح‌طلبان، جریان منتسب به دولت و مستقل‌ها است. هر روز بر تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آینده افزوده می‌شود، بر اساس گمانه‌زنی‌ها این انتخابات دارای چهار ضلع اصولگرایان،‌ اصلاح‌طلبان، جریان منتسب به دولت و مستقل‌ها […]

هر روز بر تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آینده افزوده می‌شود، بر اساس گمانه‌زنی‌ها این انتخابات دارای چهار ضلع اصولگرایان،‌ اصلاح‌طلبان، جریان منتسب به دولت و مستقل‌ها است.

هر روز بر تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آینده افزوده می‌شود، بر اساس گمانه‌زنی‌ها این انتخابات دارای چهار ضلع اصولگرایان،‌ اصلاح‌طلبان، جریان منتسب به دولت و مستقل‌ها است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دارای چهار ضلع اصولگرایان،‌ اصلاح‌طلبان، جریان منتسب به دولت و مستقل‌ها است، به نظر می‌رسد در جریان اصولگرایان جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز)، ائتلاف ۱+۲ (حداد عادل، قالیباف، ولایتی)،‌ جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جریان رهروان ولایت (حامیان علی لاریجانی رئیس مجلس) و جبهه پایداری ایفای نقش کنند.

در جریان اصلا‌ح‌طلبی و حامیان آن می‌توان چهار جریان اصلی، جریان خاتمی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، افراطی و سایر جریانات اصلاح‌طلب را نام برد.

در جریان خاتمی مجمع روحانیون مبارز، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه، فراکسیون خط امام و رهبری و انجمن اسلامی معلمان؛ در جریان آیت الله هاشمی رفسنجانی، حزب کارگزاران سازندگی، حزب اعتدال و توسعه و خانه کارگر؛ ایفای نقش می‌کنند.

در جریان افراطی عوامل فتنه، چهره‌های افراطی و دو حزب منحله حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب خواستار فعالیت هستند.

در سایر جریانات اصلاح‌طلب حزب مردم‌سالاری و حزب اعتماد ملی نیز ایفای نقش خواهند کرد.

همچنین در جریان منتسب به دولت طیف موسوم به انحرافی، جبهه پایداری (نیم‌نگاهی به دولت و نیم‌نگاهی به اصولگرایان)، رایحه خوش خدمت، حامیان بهار و حامیان مهر حضور دارند.

در مستقل‌ها می‌توان تقسیم‌بندی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را لحاظ کرد که در میان اصولگرایان محسن رضایی، محمد سعیدی‌کیا،‌ مهدی چمران و علی فلاحیان و در جریان مستقل اصلاح‌طلب محمد شریعتمداری، محمدرضا عارف،‌ مصطفی کواکبیان و محسن مهرعلیزاده به چشم می‌خورند.

در طیف اصولگرا با توجه به تقسیم‌بندی‌های گفته شده،‌ حداد عادل، محمدباقر قالیباف،‌ ولایتی از ائتلاف ۱+۲ و یحیی آل اسحاق، محمدرضا باهنر،‌ منوچهر متکی، مصطفی پورمحمدی از جبهه پیروان خط امام و در جبهه پایداری نیز سعید جلیلی، کامران باقری لنکرانی، پرویز فتاح و غلامحسین الهام اعلام حضور کرده‌اند.

در جریان اصلاح‌طلبی “مسعود پزشکیان”،‌ “اسحاق جهانگیری”، “حسن روحانی”، “حسین کمالی”، “مصطفی محقق داماد” و “محمدعلی نجفی” در حال گمانه‌زنی برای ورود به انتخابات هستند، “غلامحسین الهام”، “اسفندیار رحیم مشائی” و “علی نیکزاد” بالقوه‌ترین کاندیدای جریان دولت به شمار می‌روند.

در حال حاضر مهمترین و یا شاید جدی‌ترین کاندیداهای جریان اصولگرایی که اعلام موجودیت کرده‌اند ائتلاف موسوم به ۱+۲ (حدادعادل، قالیباف، ولایتی) و جبهه پیروان خط امام و رهبری (آل اسحاق، باهنر و متکی) و جبهه پایداری (الهام، پورفتاح و لنکرانی) است. این سه تشکل ستادهای انتخاباتی خود را طراحی کرده‌اند.

بنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌براین گزارش، ائتلاف ۱+۲ یکی از جدی‌ترین‌های حضور در انتخابات است. اما آیا این ائتلاف به نتیجه می‌رسد؟ چه کسی به عنوان فرد نهایی از این ائتلاف بیرون می‌آید؟ چه تیمی فرد نهایی را همراهی می کند؟ این سوالات و چندین سوال دیگر در رابطه با این ائتلاف مطرح است اما به نظر می رسد نکته اصلی در این وحدت این سوالات نیست، بلکه اصل ائتلاف است.

نکته‌ای که طی دوره‌های گذشته همواره نقطه آسیب بوده است حضور فردی، بدون برنامه و تیم اشخاص در صحنه بوده و مردم مجبور بوده‌اند تنها به صرف شعارها به کاندیداها رای بدهند و در واقع در تاریکی نامزد خود را انتخاب کنند اما این شیوه ائتلاف می‌تواند چراغی باشد برای انتخاب بهتر.

هرچند که در باب اهمیت حزب و کاندیدای حزبی و برنامه محور سخن زیاد گفته شده است اما به نظر می‌رسد این شیوه، فارغ از نگاه به افراد درون ائتلاف می‌تواند گام موثری در برنامه محوری و معرفی تیم کاری به مردم باشد و اگر سایر کاندیداها نیز بر همین منوال یا در حالتی ایده آل از دل حزب و با پشتوانه تشکیلاتی بیرون بیایند و یا با دیگر افراد به ائتلاف برسند و برنامه و تیم مشترک معرفی کنند، می‌تواند انتخابات متفاوت‌تر و روشن‌تری را در دوره یازدهم رقم بزند.

اما در این ائتلاف و وحدت، موضوع و نکته‌ای نیز نهفته است که باید بدان دقت کافی شود؛ و آن محور ائتلاف و و حدت است. اینکه حول چه محوری ائتلاف باید صورت گیرد تا سرانجام درستی داشته باشد؟

تجربه دوره‌های قبل نشان داده که عمده جبهه بندی‌ها و صف کشی‌ها تنها بر محور رقیب انتخاباتی و جلوگیری از رای آوری آن بوده است و در واقع ائتلاف نه بر یک مبنای ایجابی که تنها بر محوری سلبی بنا می‌شد که پس از مدتی هم به راحتی رشته های آن از هم می‌گسست.

اگر ائتلاف بر مبنای اهداف، برنامه ها،گفتمان و تیم کاری مشترک صورت بگیرد و برای آینده پس از پیروزی در انتخابات و در فراز و نشیب‌ها هم برنامه درستی اندیشیده شود این ائتلاف‌ها می‌تواند مبارک و مثمرثمر برای مردم باشد؛ در غیر این صورت اگر ائتلاف تنها برای پیروزی در مقابل رقیب باشد، همان لحظه پیروزی می‌شود، ابتدای آسیب و تشتت و افتراق و مشکلات ملک و ملت.

ائتلاف ۱+۲ : از جامعتین تبعیت می کنیم

اعضای ائتلاف سه‌گانه بر حمایت جامعه روحانیت، جامعه مدرسین و دانشگاهیان از ائتلاف سه گانه تاکید کرده و گفتند: کسانی که در این ائتلاف برای همکاری انتخاب شده‌اند هم به لحاظ تعهد و هم به لحاظ کارآیی تاکنون سابقه خوبی از خود نشان داده‌اند.

علی اکبر ولایتی با بیان اینکه بسیاری از بزرگان جامعه روحانیت، جامعه مدرسین و دانشگاهیان از ائتلاف سه گانه حمایت کرده‌اند، گفت: در جلساتی که با علمای بزرگ داشتیم ایشان اصل این فکر را مثبت توصیف کردند، تاکنون دیدارهایی با آیت‌الله یزدی و مهدوی‌کنی داشتیم و قدم به قدم آینده خود را با این بزرگان چک می‌کنیم.

وی در مورد توافقاتشان با دیگر گروه‌های سیاسی گفت: برخی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی درخواست ملاقات داشتند و با آنان گفتگو کردیم ملاک اصلی و مهم برای پیوستن به ائتلاف سه گانه از خودگذشتگی است.

همچنین محمد باقر قالیباف نیز دیگر عضو ائتلاف سه گانه با بیان اینکه این ائتلاف یک ائتلاف سیاسی نیست؛ بلکه یک ائتلاف مکتبی و اعتقادی است، خاطرنشان کرد: اینکه این ائتلاف سیاسی نیست به این معنا نیست که ما سیاسی نیستیم. این بدین معناست که نمی خواهیم مکر و حیله بکنیم و از جنس کاسه به دست بگیر و بده و بستان احزابی نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه هدف این ائتلاف آن است که یک هم افزایی در جامعه ایجاد کند، گفت: شاید من با آقایان حداد، ولایتی در موضوعات کاری و اجرایی سلایق متفاوت داشته باشیم اما کسانی که قرار است در یک دولت و در یک سازمان با هم کار کنند مهم این است که مبانی، رویکرد و جهتشان درست باشد.

غلامعلی حداد عادل نیز از دیگر اعضای این ائتلاف است، با بیان اینکه پیام اصلی این ائتلاف وحدت است، برنامه داشتن، تیم داشتن را از دیگر برنامه های این ائتلاف نام برد و گفت: ما آمده‌ایم که وحدت را در جامعه فراموش نکنیم.

حداد عادل افزود: ما در این ائتلاف سه گانه برنامه‌هایمان را ارائه می‌دهیم و با برنامه جلو می‌رویم و از طرفی نیز تیم خود را معرفی خواهیم کرد، یعنی اینطور نیست که از فردای پس از رای دادن دنبال تیم و گروه بگردیم و با این تقسیم بندی‌هایی که در ائتلاف سه گانه انجام داده‌ایم نیروهای پاک و خدمتگزاری که در کشور وجود دارند دور هم جمع کرده‌ایم و برای خدمت به مردم از اکنون برنامه‌ریزی می‌کنیم و از این ظرفیت نیروهای خدمتگزار که در ۳۴ سال انقلاب بوجود آمده است استفاده می‌کنیم.

وی در واکنش به تعبیرهای متعدد برای ائتلاف سه گانه همچون ۲+۱ گفت: اصل این ائتلاف بر وحدت است. ما بدون وحدت نه یکیم و نه دو بلکه صفریم، اگر همه با هم باشیم همه چیز هست اما اگر جدا باشیم صفر است.

دهه اول اردیبهشت ماه جبهه پیروان کاندیدای اصلی خود را معرفی می‌کند

محمدرضا باهنر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شاید در شرایط فعلی انجام برخی تبلیغات به صورت رسمی ممنوعیت قانونی نداشته باشد ولی اقدامات این چنینی ممنوعیت عرفی دارد از این رو برگزاری جلسات بزرگ انتخاباتی را در دستور کار ندارم و فقط کارهای تشکیلاتی انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: اکنون در حال رایزنی با تعدادی از مسئولین، چهره‌های شاخص و مردم هستم تا از این طریق کارهای انتخاباتی‌ام را پیش‌ ببرم.

باهنر درباره برنامه‌های رئیس‌جمهور آینده کشورمان گفت: کشور و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشخص کرده است که رئیس‌جمهور آینده باید در چه چارچوبی گام بردارد و همچنین وظایف هر رئیس‌جمهور در برنامه‌های تدوین شده آمده که هر کاندیدا پس از انتخاب باید به آن عمل کند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درباره رایزنی با جامعتین اذعان داشت: پیش از این با جامعتین رایزنی کرده‌ام و این تعهد را به صورت خصوصی و اعلام عمومی بیان کرده‌ام که هر سازو کاری را جامعتین برای وحدت اصولگرایان ارائه دهد به آن متعهد خواهم بود.

وی با اشاره به کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری بیان کرد: علاوه بر بنده، متکی و آل اسحاق، حجت‌الاسلام پورمحمدی نیز به ما اضافه شده است و قرار است از این مجموعه ۴ نفره یک نفر برای حضور در انتخابات آتی انتخاب شود البته از ائتلاف‌های دیگر هم دعوت می‌کنیم که به ما بپیوندند.

باهنر هم چنین با اشاره به ائتلاف ۱+۲ گفت: با ائتلاف۱+۲ تحت این عنوان رایزنی جدی نداشته‌ام ولی با افرادش صحبت کرده‌ام و از طریق رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌ایم که این ائتلاف به جبهه پیروان خط امام و رهبری بپیوندد.

وی درباره برنامه‌های تبلیغاتی جبهه پیروان اظهار داشت: جبهه پیروان خط امام و رهبری سعی دارد مقدمات حضور برای کاندیداهای خود را در انتخابات آماده کند البته کاندیداهای این جبهه نیز به تنهایی فعالیتهای خود را در پیش گرفته‌اند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان این که دهه اول اردیبهشت ماه تکلیف جبهه پیروان روشن می‌شود خاطر نشان کرد: در دهه اول اردیبهشت ماه جبهه پیروان یک نفر را به عنوان کاندیدای رسمی خود معرفی خواهد کرد.

جبهه پایداری و چهار کاندیدای احتمالی

جبهه پایداری با چهار کاندیدای احتمالی “سعید جلیلی”، “کامران باقری لنکرانی”، “پرویز پورفتاح” و “غلامحسین الهام” در خبرها اعلام حضور کرده است و کامران باقری لنکرانی با بیان اینکه ۷۰ نفر برای لیست پایداری انتخاب شدند، تصریح کرد: تا یک ماه و نیم آتی (بعد از عید نوروز) تکلیف کاندیدای پایداری مشخص می‌شود. وی با اشاره به اینکه در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای دولت یازدهم هستیم، افزود: در این برنامه به دنبال قطع وابستگی اقتصاد به نفت هستیم.

محسن رضایی؛ اصولگرای مستقل

محسن رضایی در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۱ در جمع مردم شهر دیواندره استان کردستان، به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرد. رضایی در جمع مردم دیواندره اظهار داشت: پیشنهاد شده بود در تهران کاندیداتوری خود را اعلام، تا از امکانات وسیع رسانه ای استفاده کنم اما با اعلام کاندیداتوری در این شهر ، بر رویکردم نسبت به پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور و حل مشکلات مردم تاکید می کنم. همچنین ابوالقاسم رئوفیان، مسئول ستاد انتخاباتی “جبهه ایستادگی”، پس از معرفی محسن رضایی به عنوان کاندیدای جبهه ایستادگی، شعار انتخاباتی محسن رضایی را “دولت فراگیر و جامعه امید” اعلام کرده است.

سعیدی‌کیا نیز مستقل می‌آید

“محمد سعیدی کیا” در گفتگو با باشگاه خبرنگاران  به انتخابات ریاست جمهوری سال آتی اشاره و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر ائتلاف خاصی همانند ائتلاف ۱+۲ از شخص شما برای پیوستن به این گروه دعوت به عمل آورد، پیوند خواهید خورد یا خیر اظهار داشت: تا آخر می‌خواهم مستقل باقی بمانم.

وزیر مسکن دولت نهم درباره معرفی اعضای کابینه‌اش به مردم گفت: پست‌های کلیدی را طی دو هفته آخر یعنی زمانی که براساس قانون می‌توان کارهای تبلیغاتی برای انتخابات انجام داد به مردم معرفی می‌کنم.

وی افزود: معرفی اعضای کابینه نیز یک کار تبلیغاتی است و افراد کلیدی در کابینه ۴ یا ۵ نفر بیشتر نیستند که جامعه به شناخت آنان نیاز دارد. سعیدی‌کیا تصریح کرد: بنده معاون اول، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و با احیای سازمان مدیریت و اصلاح آن، رئیس این سازمان را نیز به مردم اعلام خواهم کرد.

کواکبیان با شعار “دولت اخلاق” اعلام کاندیداتوری کرد

بر اساس این گزارش، “مصطفی کواکبیان” نماینده سابق مجلس در نشستی خبری با شعار “دولت اخلاق” کاندیداتوری خود را برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام کرد. وی با بیان اینکه برای حضور در انتخابات شرطی ندارد، گفت: تنها شرط ما برای حضور در انتخابات اجرای دقیق قانون است.

حسن روحانی هم غیر رسمی فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده است

حجت الاسلام علی عسگری، معاون پارلمانی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از انتخاب دو نفر از وزیران دولت سازندگی به عنوان رئیس و قائم مقام ستاد حسن روحانی خبر داد و اظهار کرد: فعلا اولین رسمی ستاد رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۲۳ اسفند ماه برگزار شده است. وی افزود: در این جلسه علاوه بر معارفه رئیس و قائم مقام ستاد آقای روحانی، کار ستاد انتخاباتی وی رسما آغاز شد.