حکم تخریب اماکن در تنگه ی شیرز صادر شد/ استخر ماهی در نوبت پیگیری

با دستور دادستان شهرستان کوهدشت، حکم تخریب و قلع و قمع کلیه اماکن موجود در تنگه تاریخی شیرز به جز استخر ماهی امروز هفدهم بهمن ماه سال جاری صادر شد. حوضچه های ماهی، بیل و کلنگ، تراکتور و ساخت و سازهای غیرمجاز، این اثر ملی را در معرض تخریب قرار داده و تاکنون اقدامی برای […]

IMG_8774

با دستور دادستان شهرستان کوهدشت، حکم تخریب و قلع و قمع کلیه اماکن موجود در تنگه تاریخی شیرز به جز استخر ماهی امروز هفدهم بهمن ماه سال جاری صادر شد.

حوضچه های ماهی، بیل و کلنگ، تراکتور و ساخت و سازهای غیرمجاز، این اثر ملی را در معرض تخریب قرار داده و تاکنون اقدامی برای آزادسازی این گرندکانیون ایران انجام نشده بود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کوهدشت در این خصوص می گوید: در سال های قبل، در تنگه ی شیرز، ساخت و سازی صورت گرفته و باعث خارج شدن این تنگه از لیست آثار باستانی جهانی شده بود.

صمیمی عبدولی اظهار کرد: با پیگیری های اداره منابع طبیعی و سازمان های مردم نهاد، پرونده ای در محاکم قضایی تشکیل و مالک به محکمه قضایی برای توضیحاتی احضار و مدارکی دال بر مالکیت تحویل داده شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از کش و قوس های فراوان، تلاش ها برای آزادسازی شیرز، مثمرثمر واقع شده و امروز توسط حسینی، دادستان شهرستان کوهدشت، حکم تخریب، قلع و قمع کلیه اماکن موجود در تنگه تاریخی شیرز از قبیل رستوران، قهوه خانه، سوپرمارکت، پارکینگ و فنس ها به جز استخر ماهی صادر شده است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کوهدشت تصریح کرد: ظرف چند روز آینده تخریب این بناها، توسط یک لودر و با حضور کلیه مسئولین، خبرنگاران و عکاسان اجرا می شود.

دره باستانی «شیرز»، در کیلومتر ۵۵ جاده کوهدشت به روستای چم آسن در استان لرستان قرار دارد.

دره ی شیرز، پدیده ای طبیعی و فرهنگی، تاریخی است و در جلسه شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی که در تاریخ ۲۶ آذرماه ۹۳ و در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد؛ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.

گفتنی است انجمن مردم نهاد آوای اردیبهشت شهرستان کوهدشت، برای آزادسازی تنگه ی تاریخی شیرز، اقدامات و پیگیری های بسیاری را تاکنون انجام داده است.

گزارش: فاطمه نیازی