ما تواناییم/ ضرورت انتصاب یک مدیر بومی و با تجربه برای آموزش و پرورش کوهدشت

کریم دوستی*: جناب آقای دکتر دریکوند؛ ضمن تبریک انتخاب جنابعالی به عنوان سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان و آرزوی موفقیت برای شما و آموزش و پرورش این دیار. یک نکته را در رابطه با آموزش وپرورش کوهدشت به عرض می رسانم که امید است مورد توجه و دقت قرار گیرد. (البته نکات […]

۶۵۵۹۸۹۶۵۵۶-۳۹۷x248

کریم دوستی*: جناب آقای دکتر دریکوند؛ ضمن تبریک انتخاب جنابعالی به عنوان سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان و آرزوی موفقیت برای شما و آموزش و پرورش این دیار.

یک نکته را در رابطه با آموزش وپرورش کوهدشت به عرض می رسانم که امید است مورد توجه و دقت قرار گیرد. (البته نکات ارزشمندی را دوست و همکار ارجمندم جناب آقای سید جواد حسینی کارشناس ارزشیابی شهرستان کوهدشت با شما در میان گذاشتند ولی توجه به این نکته کلیدی هم قطعاً خالی از لطف و فایده نمی باشد)
جناب آقای دکتر دریکوند همان طور که استحضار دارید در ۵ سال گذشته سکان آموزش وپرورش کوهدشت در دست ۳ مدیر غیربومی بوده است: بهمن نریمانی، حجت الله مومنی و حسن رضا برخوردار.
فارغ از نحوه مدیریت ایشان و نمره مدیریتی آنان در آموزش و پرورش کوهدشت، که خود بحثی جداگانه و موضوعی متفاوت است و مجالی دیگر می خواهد، انتقاد اصلی به نحوه انتصاب آقایان بوده و می باشد که چرا در شهری که یکی از بهترین مراکز تربیت نیروی انسانی فعال، پخته و کاربلد در سطح کشور و استان می باشد و بهترین مدیران را در تهران و سایر نقاط کشور در عرصه مدیریتی آموزش و پرورش دارد خود از داشتن یک نیروی بومی محروم بوده و توسط مدیران غیربومی و ناآشنا به فرهنگیان فرهیخته کوهدشتی و شیوه های مدیرتی در شرایط خاص اداره شده و می شود و متاسفانه این مدیران نتوانسته اند ارتباط لازم بین نیروهای اداری و آموزشی و شناسایی و رفع مشکلات و کاستی ها برقرار کرده و نسخه شفابخشی برای تن رنجور آموزش و پرورش کوهدشت پیدا نکرده اند…
به نظر اینجانب با وجود خیل عظیم معلمان آگاه و ممتاز و باتجربه و باسواد کوهدشت که آشنا به مسایل سیاسی بوده و حامی دولت تدبیر و امید هم بوده اند و حتی می توانند گزینه های خوبی برای اداره کل و مناطق آموزش و پرورش استان باشند، انتخاب مدیریت غیربومی و ناآشنا به چهره های موفق و پرتوان کوهدشتی و عدم تسلط به شیوه های مدیریتی دهن کجی و تحقیر فرهنگیان فرهیخته کوهدشتی می باشد. از دلایل ادعای اینجانب این که این مدیران فاقد اختیار لازم در مدیریت اداره و انتصاب مدیران ستادی و آموزش بوده و صرفاً دستورات خارج از اداره را اجرا نموده و در تصمیم گیری های آموزش و پرورش اجراکننده بدون چون و چرای گردانندگان بازنشسته و بیرون از آموزش وپرورش هستند و عملاً در سالن بزرگ مدیریت اداره قدرت تصمیم گیری یک حلقه مفقود است.
بدیهی است مدیر اداره ای که خود اختیار کار و تصمیم گیری ندارد مدیران مقاطع و مسئولان واحدها هم از قدرت تفویض اختیار برخوردار نیستند و این موارد در تناقض با شیوه های مدیریت آموزش و پرورش است.
بنابراین با توجه به آنچه گفته شد و با توجه به اهمیت آموزش و پرورش در توسعه فرهنگ و دانش شهر و استان و کشورمان و برای ایجاد یک آموزش و پرورش پویا و تخصصی و خارج شدن از رکود و روزمرگی و بی برنامگی ناشی از سیاست زدگی در این سازمان انسان ساز به جنابعالی پیشنهاد می شود تا یک مدیر بومی، تحصیلکرده، باتجربه و آشنا به مدیریت و آشنا به فرهنگیان شهرستان و دغدغه مند به وضعیت تحصیلی دانش آموزان و البته با چاشنی قدرت تصمیم گیری و اختیار را برای تحولی ارزشمند و علمی برای مدیریت آموزش وپرورش شهرستان کوهدشت انتخاب نمایید.
و پایان سخن:
سعدی سخن پرداز شیراز در مورد لیاقت و انتخاب افراد برای مدیریت و ارتقای آنان گفته است که:
نخواهی که ضایع شود روزگار
به ناکار دیده مفرمای کار
به عقلش بباید نخست آزمود
به قدر هنر پایگاهش فزود
چو یوسف کی در صلاح و تمیز
به یک سال باید که گردد عزیز
گرت مملکت باید آراسته
مده کار معظم به نوخاسته
رعیت نوازی و سرلشگری
نه کاریست بازیچه و سرسری
۱ – سازمان مدیریت آموزش وپرورش، احمد صافی ص۳۱ چاپ سوم، نشر ارسباران ۱۳۸۰

 

*معلم نمونه کشوری