ویژگی های یک رییس مجمع

فردی که تجربه قانونگذاری، کارهای اجرایی و تسلط در مسائل حوزوی را داشته و از آن مهم‌تر امین رهبری است، می‌تواند گزینه مناسبی برای ریاست مجمع باشد. الهیار ملکشاهی/ رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهم‌ترین ارکان‌ها در نظام جمهوری اسلامی است. بر اساس اصل یکصد و دوازده قانون […]

ملکشاهی

فردی که تجربه قانونگذاری، کارهای اجرایی و تسلط در مسائل حوزوی را داشته و از آن مهم‌تر امین رهبری است، می‌تواند گزینه مناسبی برای ریاست مجمع باشد.

الهیار ملکشاهی/ رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهم‌ترین ارکان‌ها در نظام جمهوری اسلامی است. بر اساس اصل یکصد و دوازده قانون اساسی این مجمع وظیفه تعیین مصلحت در مواردی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف پیش می‌آید را به عهده دارد. از این اختلافات می‌توان به آن دسته از مصوبات مجلس اشاره کرد که شورای نگهبان آن را خلاف شرع می‌داند، اما مجلس آن را تصویب کرده است. البته تا کنون تجربه نشان داده مجمع تشخیص در اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان بیشتر نظر مجلس را تایید می‌کند. وظیفه دیگر در سیاست‌های کلی نظام است و مجمع مشاوری در امور مهمی است که رهبری به این مجمع ارجاع می‌دهند و در واقع این نهاد به عنوان بازوی مشورتی رهبری عمل می‌کند.

در قانون اساسی و اصل یکصد و دوازدهم به صراحت آمده است که اعضای ثابت و متغیر مجمع تشخیص مصلحت توسط مقام رهبری انتخاب می‌شوند و رییس مجمع نیز یکی از اعضای ثابت است. بنابر این موضوع انتخاب ریاست مجمع نیز از اختیارات رهبری است که می‌توانند از اعضای فعلی یا اعضای خارج از مجمع، با صلاحدید خودشان فردی را به عنوان رییس انتخاب کنند.

در زمان آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی ایشان مدت‌ها به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام وظیفه می‌کردند و می‌توان گفت غیر از ایشان در هیچ دوره‌ای رییس مجمع، رییس‌جمهور نبوده است.

ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه‌ای سنگین و بسیار حساس است. رییس مجمع، نقش ویژه‌ای در رفع اختلافات میان شورای نگهبان و مجلس دارد. این موضوع بیانگر این است که ریاست مجمع باید از اعضای دو نهاد مجلس و شورای نگهبان، از لحاظ جایگاه علمی و شخصیتی در سطح بالاتری قرار داشته باشد. فردی که ریاست مجمع را به عهده می‌گیرد باید قدرت استدلال و توانایی استنباط و همچین برقراری وحدت میان اعضای مجمع را داشته و از نظر فقهی و علمی از جایگاه قابل قبولی برخوردار باشد. فردی که تجربه قانونگذاری، کارهای اجرایی و تسلط در مسائل حوزوی را داشته و از آن مهم‌تر امین رهبری است، می‌تواند گزینه مناسبی برای ریاست مجمع باشد.