آیت‌الله میانجی نماینده سابق ولی‌فقیه در لرستان درگذشت+ زندگینامه

آیت‌الله سیدکاظم حسینی میانجی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه پیشین خرم‌آباد امروز، یک‌شنبه، پنجم دی‎ماه به دیار حق پیوست. آیت‌الله حسینی میانجی که طی سال‌های  ۶۱ تا ۸۷ به مدت ۲۷ سال امام جمعه خرم‌آباد و نماینده ولی‎فقیه در استان لرستان بودند امروز یک‌شنبه، پنجم دی‎ماه دار فانی را وداع گفت. یادآور می ‏شود، […]

۷_۱۹

آیت‌الله سیدکاظم حسینی میانجی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه پیشین خرم‌آباد امروز، یک‌شنبه، پنجم دی‎ماه به دیار حق پیوست.

آیت‌الله حسینی میانجی که طی سال‌های  ۶۱ تا ۸۷ به مدت ۲۷ سال امام جمعه خرم‌آباد و نماینده ولی‎فقیه در استان لرستان بودند امروز یک‌شنبه، پنجم دی‎ماه دار فانی را وداع گفت.
یادآور می ‏شود، آیت‌الله سیدکاظم حسینی میانجی در سال ۱۳۱۱ ه.ش در روستایی از توابع شهرستان میانه متولد شد.در سه سالگی مادر و در هفت سالگی پدرش، آقا میرحسن را از دست داد و پس از آن تحت سرپرستی دائی خود، ثقهالاسلام شیخ حسینعلی احمدیره قرار گرفت. با توجه به این‌که قرائت قرآن کریم را در زمان حیات پدر آموزش دیده بود، نزد دائی، کتاب‌هایی نظیر بوستان و گلستان سعدی را فرا گرفت.
پس از گذشت دو سال، با صلاحدید دائی و عموهایش، به میانه نقل مکان کرده و در منزل حضرت حجت‌الاسلام شیخ ابومحمد حجتیره سکنی گزید و بعد از یک‌سال و نیم نیز، در یکی از حجره‌های مسجد جامع شهر مستقر شد.
در دومین سالی‌که از اقامت حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی در قم می‌گذشت، ایشان به همراه پسر دائی خود، حضرت آیت‌الله احمدی میانجی به حوزه علمیه قم رهسپار و در یکی از حجره‌های مدرسه دارالشفاء ساکن شد، ولی به‌دلیل کثرت رفت و آمد طلاب میانه به حجره و ایجاد مشکلات در مطالعه دروس، بالاجبار اتاقی را در خیابان خاکفرج اجاره و به آنجا نقل مکان کرد.
در اواخر حیات مبارک حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی به پیشنهاد حضرت آیت‌الله بهاءالدینی به مدت ۱۸ سال در ماه‌های رمضان و دهه اول محرم در یکی‌از روستاهای اطراف قم منبر می‌رفت و با مساعدت آیت‌الله العظمی بهاءالدینی موفق به ساخت مسجد و یک سری اماکن عام‌المنفعه برای مردم شد.

۳۶۰۰۹۰_۶۲۸
وی پس از اتمام دروس جامع المقدمات، سیوطی، مغنی و مطول را در محضر حضرت آیت‌الله ملکوتی و دروس فقهی را نزد حضرات آیات مشکینی و طباطبایی بروجردی گذراند و کفایتین را در محضر حضرت آیت‌الله مجاهد تبریزی تلمذ نمود. پس از اتمام سطح، در دروس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی حجت کوه‌کمری شرکت کرد و سالیان متمادی نیز در دروس خارج حضرات آیات عظام بروجردی، محقق‌داماد و امام خمینی(ره) حاضر شد.
ایشان زمانی‌که امام خمینی(ره) در مسجد سلماسی کفایه تدریس می‌کردند، در درس ایشان حاضر می‌شد و به مدت دو سال از محضر ایشان بهره‌های علمی فراوانی برد.
در سال ۱۳۵۹ از سوی حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان امام جمعه کاشمر تعیین شد و پس از هشت ماه به دستور ایشان راهی آباده در استان فارس شد و مدت نه ماه در مسئولیت امامت جمعه آن شهر انجام وظیفه نمود. در سال ۱۳۶۱ نیز با معرفی چند نفر از علمای لرستان، از سوی حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد منصوب شد و بعد از رحلت امام نمایندگی ایشان، توسط مقام معظم رهبری تمدید گردید،
از جمله مسئولیت‌های ایشان می‎توان به نماینده امام در میان طلاب و علمای میانه، مسئول توزیع شهریه امام بود، نمایندگی ولی‏فقیه به مدت بیست وهفت سال در استان لرستان و شهرستان خرم‌آباد اشاره کرد که ساخت و تجهیز بزرگ‌ترین مسجد در استان لرستان با نام مسجد النبی(ص) ، گوشه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی مستمر و پایدار آن دوره محسوب می‌شود.