قلع و قمع درختان بلوط زاگرس نا بخشودنی است/ لزوم ورود جدی سازمان جنگل ها و محیط زیست

نماینده مردم خرم آباد از قلع و قمع درختان بلوط زاگرس انتقاد کرد و خواستار اتخاذ تمهیدات ویژه برای جلوگیری از این معضل شد. محمد بیرانوند نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه حیات درختان بلوط زاگرس به دلیل بیماری، قاچاق چوب، تهیه ذغال در معرض خطر قرار دارد، تصریح […]

%d8%a8%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86%d8%af%db%8c

نماینده مردم خرم آباد از قلع و قمع درختان بلوط زاگرس انتقاد کرد و خواستار اتخاذ تمهیدات ویژه برای جلوگیری از این معضل شد.

محمد بیرانوند نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه حیات درختان بلوط زاگرس به دلیل بیماری، قاچاق چوب، تهیه ذغال در معرض خطر قرار دارد، تصریح کرد:  چوب بلوط از مرغوبترین چوب ها است بنابراین برخی افراد سودجو با قطع درختان اقدام به قاچاق چوب و تهیه ذغال از این درختان می کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستگاه های ذی ربط باید مدیریت قلع و قمع درختان بلوط زاگرس را در دستور کار قرار دهند، یادآور شد: متاسفانه برخی روستاییان به دلیل نبود گاز اقدام به قطع درختان برای سوخت زمستان می کنند که این موضوع غیرقابل گذشت است؛ در واقع وزارت نفت باید گازرسانی به این مناطق را در دستور کار قرار دهد تا سودجویان نبود گاز را بهانه ای برای قطع درختان نکنند.

وی ادامه داد: تهیه ذغال از درختان بلوط سنت غلطی است که از دیرباز وجود داشته و امید است با فرهنگ سازی مناسب این موضوع اصلاح و مدیریت شود.

بیرانوندی از قطع درختان بلوط توسط وزارت نفت برای ایجاد خطوط نفت و گاز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه خطوط لوله نفت و گاز آسیب جدی به درختان بلوط وارد کرده است بنابراین وزارت نفت باید تدابیر و تمهیدات ویژه ای را در این باره اتخاذ نماید تا کمتر شاهد قلع و قمع درختان باشیم.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی بروز برخی بیماری های مربوط به درختان بلوط را عامل موثر دیگری در از بین رفتن این درختان دانست و گفت: تمهیدات لازم برای پیشگیری و مدیریت بیماری های درختان بلوط زاگرس اتخاذ شود؛ البته بخشی از این بیماری ها مربوط به خشکسالی های اخیر است که اقداماتی برای مدیریت این بیماری ها صورت گرفته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر ورود جدی سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور جهت جلوگیری از قلع و قمع درختان بلوط زاگرس تاکید کرد و گفت: این دستگاه ها با تشدید نظارت می توانند از قطع درختان بلوط توسط قاچاقچیان چوب و دیگر افراد سودجو جلوگیری کنند.