حل مشکلات زندگی زناشویی

تبدیل مشکل به مسئله ای حل نشدنی!!! هر شخصی برای مقابله با مشکلاتش در زندگی از روش های گوناگون و گاهاً مختص به خود استفاده می کند. این روش مقابله با مشکلات نشان دهنده تفکر و شخصیت فرد است که از نحوه تربیت ،محیط خانواده، نحوه رشد شخص و نگرش او به زندگی و مشکلات […]

unnamed

تبدیل مشکل به مسئله ای حل نشدنی!!!

هر شخصی برای مقابله با مشکلاتش در زندگی از روش های گوناگون و گاهاً مختص به خود استفاده می کند. این روش مقابله با مشکلات نشان دهنده تفکر و شخصیت فرد است که از نحوه تربیت ،محیط خانواده، نحوه رشد شخص و نگرش او به زندگی و مشکلات خبر می دهد. بعضی از  روش های مقابله با مشکلات مثل کمک گرفتن از افراد متخصص و یا شبکه خانواده و دوستان روش های سازگارانه هستند و به حل مشکل کمک می کنند. اما گاهی اوقات بدلیل نا آگاهی و یا نوع شخصیت فرد  از راهکارهای نامناسب استفادهمیشود که نه تنها به حل مشکل کمک نمی کند بلکه باعث افزایش شدت و وخامت مشکل می شود. این مشکلات زمانی که ریشه در ارزش ها و اعتقادات دارند بیشتر خودنمایی می کنند. زوجین غالبا در این موقعیت ها به دلیل نا آگاهی و گاهی خودخواهی رفتارهای اشتباهی انجام می دهند که باعث رنجش و کدورت بیشتر شده و مشکل و اختلاف کوچکی را تبدیل به مسئله ای حل نشدنی می کند. شناخت این رفتارهای نادرست یک نیروی کمکی موثر است برای حذف این رفتارهای نادرست از چرخه رفتارهای روزمره و جایگزین کردن رفتارهای سودمند و صحیح برای بهبود وضع زندگی و حل کردن مشکلات. از مهمترین این رفتارها می توان به چند مورد زیر اشاره کرد(در این مثال ها طبق درخواست دوستان عزیز بر  رفتار همسران تاکید شده است ولی برای دیگر گروه ها مثل دوستان،خانواده و فرزندان قابل تعمیم است):

۱- اولین و شاید مهمترین رفتار غلط بحث مداوم برای متقاعد کردن همسر: با جر و بحث مداوم  نمی توان در هیچ موضوعی به نتیجه مطلوب و مثبت رسید مخصوصا وقتی هدف از بحث کردن فقط مجاب و متقاعد کردن دیگران است. البته منظور این نیست که در مورد اختلاف با همسر ،خانواده و دوستان نباید حرف زد یا جر و بحث کرد، بلکه باید دانست بحث درست و گفتگوی صحیح برای اینکه نتیجه مطلوب داشته باشد از دو جز تشکیل شده است: گفتن و شنیدن. برای اینکه حرف هایتان روی دیگران تاثیر بگذارد، اجازه بدهید طرف مقابلتان هم صحبت کند و از نظراتش اگاه شوید. این کار موجب می شود حساسیت و دید شما و طرف مقابل نیز نسبت به موضوع واقع بینانه شود.

۲مورد تمسخر قرار دادن باورهای اعتقادی همسر:هیچ کس از  اینکه مورد تمسخر و تحقیر قرار گیرد خوشحال نمی شود، بنابراین انتظار نداشته باشید دیگران بخاطر اینکه آنها را مورد تمسخر قرار میدهید یا در جمع تحقیر می کنید خوشحال شوند. در میان جمع باورهای مذهبی و سیاسی همسر،دوستان و… را مورد تمسخر قرار ندهید به خصوص زمانی که اکثریت آن جمع مخالف نظر همسر یا دوستانتان هستند و در زندگی زناشویی از تمسخر هم در حضور فرزندان جدا خودداری کنید زیرا حرمت و شأن پدر  یا مادری همسرتان را زیر سوال می برید.

۳- قضاوت کردن درباره همه کارهای همسرتان بر اساس باورهای عقیدتی وی:صحیح نیست که هر خطایی که از همسرتان سر می زند آن را به ارزش های مذهبی یا سیاسی وی ربط دهید زیرا ممکن است در واقعیت چنین چیزی نباشد و اگر این کار را انجام دهید حتما با مقابله به مثل همسرتان روبرو خواهید شد که او نیز رفتارهای غلط شما را با ارزشها و باورهای شما اندازه می گیرد و  چون هیچ کس کامل نیست باعث شروع مشاجره ای می شوید که پایانی ندارد.

۴-نادیده گرفتن تفاوت های عقیدتی:همانطور که بحث بیش از حد کمکی به حل مشکل نمی کند ، پاک کردن صورت مسأله هم راهکار مناسبی برای حل مشکل و عدم تنش نیست. شما و همسرتان باید نسبت به این موضوع آگاه باشید تا در صورت رخ دادن مسائلی در این زمینه بتوانید با همکاری هم مشکل را حل کنید. اگر هر بار که قصد دارید در این مورد صحبت کنید کار به مشاجره می کشد، به جای حرف نزدن در این مورد، باید شیوه گفتگوی تان را تغییر دهید

۵- تصور اینکه اگر همسرتان به شما علاقه داشت عقیده اش را تغییر می داد:یک اشتباه رایج در بین افراد و اکثرا زوجین این است که دیدگاه متفاوت یک طرف را نشان و معیار  بی علاقگی و عدم تفاهم می دانند . هر چقدر که به شخصی علاقه مند باشیم، قادر نیستیم و نخواهیم توانست تغییرات زیادی در خود ایجاد کنیم. تغییر در رفتارهای ظاهری کار سختی نیست، اما وقتی کار به اعتقادات و ارزشها می رسد که در وجود شخص رخنه کرده و خمیر مایه شخصیت فرد را تشکیل داده کار بسیار سخت شده و تغییر کامل و گسترده ممکن نیست.

unnamed

تمام این مثال ها باعث مشکل می شود و تغییر در این رفتارها باعث بهبود در زندگی و رفتار می شود، اما تمام افراد حاضر به تغییر در  این رفتارها نیستند و تلخی مشاجرات طولانی و گاهأ طلاق را به جان می خرند تا به شخصیت و عقیده شان خدشه ای وارد نشود.

اما بهترین راه حل آگاهی و هوشیاری کامل در دوران خواستگاری و آشنایی و دوری از احساسات زود گذری است که خیلی زود رخت سفر می بندند و شما را با واقعیت عریان تنها می گذارند پس بهترین راه حل این است که تا دلبستگی ایجاد نشده و زندگی تشکیل نشده بدون تعصب و احساسی بودن با ملاک ها و  معیارهای صحیح  شریک زندگی تان را انتخاب کنید که  فرمول صحیح هم همین است : ازدواج عاقلانه و زندگی عاشقانه. اما اگر بدون این ملاک ها و معیارها وارد زندگی شده اید و  با  این مشکلات روبرو هستیدآخرین تصمیم را نگیرید تیشه به ریشه زندگی خود نزنید ، به نقاط مثبت هم تکیه کنید و نقاط ضعف هم را پوشش دهید. و در خلوت هم بدون تحقیر و با دید رشد دو طرف هم را بدون تعصب و واقع بینانه نقد کنید.

در تمام این مراحل می توانید از مشاوره های قبل از ازدواج و مشاوره های خانوداه استفاده کنید.

 

محمد قبادی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

دبیر سرویس سلامت سایت کشکان