برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی معلول در بهزیستی لرستان

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: بزرگترین چالش معلولین، توزیع ناعادلانه و نابرابر فرصتها و تبعیض در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و محیطی و مسائل فرهنگی است. به گزارش کشکان، مراسم گرامیداشت روز جهانی معلول در فضایی بسیار صمیمی وبا حضور جمع کثیری از مدیران دستگاه های اجرایی، مدیران و کارکنان بهزیستی ،طیف های مختلف  معلولین ونمایندگان […]

unnamed

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: بزرگترین چالش معلولین، توزیع ناعادلانه و نابرابر فرصتها و تبعیض در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و محیطی و مسائل فرهنگی است.

به گزارش کشکان، مراسم گرامیداشت روز جهانی معلول در فضایی بسیار صمیمی وبا حضور جمع کثیری از مدیران دستگاه های اجرایی، مدیران و کارکنان بهزیستی ،طیف های مختلف  معلولین ونمایندگان تشکلهای تحت نظارت بهزیستی در سالن اجتماعات ستاد اداره کل بهزیستی برگزار شد.

“دکتر اسداله حیدری” مدیرکل بهزیستی لرستان در ابتدای جلسه ضمن تبریک روز جهانی معلولین گفت: شعار امسال روز معلول، “جهانی فراگیر و برابر برای همه” است که تحقق این شعاردر گرو رعایت عدالت در توزیع فرصتها و امکانات اجتماعی است و تا حقوق اولیه بزرگترین اقلیت اجتماعی “معلولین” برآورده نشود عملاً غیر ممکن است.

وی در ادامه افزود: مهمترین نیازهای معلولین و حفظ کرامت آنها، مبتنی بر حضور در اجتماع، مستقل زیستن، تحصیل، ورزش و سایر نیازهای اساسی آنها است.

این مقام مسئول بزرگترین چالش معلولان را توزیع ناعادلانه و نا برابر فرصتها و تبعیض در حوزه های اقتصادی (اشتغال، عدم تامین حداقل معیشت، عدم تحقق سهم ۳درصد استخدام، مسکن ؛ عدم مناسب سازی اماکن عمومی و …) و مسائل فرهنگی تبیین و افزود به موجب قانون، خیلی از مسائل ذکر شده در قانون جامع معلولین مشخص شده که متاسفانه به دلایل مختلف دستگاههای اجرایی از اجرا و تعهد به آنها، بی تفاوت بوده اند.البته استاندار محترم و معاونین ایشان همواره پشتیبان و حامی حقوق معلولین در کلیه برنامه ها و جلسات بوده و هستند و امیدواریم سایر دستگاهها نیز این حمایت ها را جدی بگیرند.

حیدری افزود: بر اساس قانون جامع حقوق معلولین بنیاد مسکن راه و شهرسازی موظفند ۱۰درصد ساخت مسکن را به معلولین تخصیص دهند  و زمین مورد نیاز ساخت مسکن آنها را تامین کنند.

مدیرکل بهزیستی لرستان با تبیین مسائل و مشکلات مناسب سازی معابر عمومی افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر به اندازه سالهای گذشته مناسب سازی معابر صورت گرفته بطوریکه در سال ۹۴ حدود ۱۳۳ هزار متر مربع و در شش ماه اول سال ۹۵ حدود ۱۱۹ هزار متر مربع مناسب سازی شده که در اینجا از حمایت های معاونت عمرانی استاندار و شهرداری ها تقدیر بعمل می آید.

unnamed12

وی در ادامه افزود: استراتژی دولت تدبیر و امید در خصوص معلولیت و معلولین که با دستور ریاست سازمان بهزیستی کشور ابلاغ شده است، پیشگیری و توانمندسازی است که در بعد پیشگیری غربالگری بینایی، شنوایی، ژنتیک دانش آموزی و پیش از ازدواج و برنامه های مشاوره و آگاه سازی از معلولیتها است.

حیدری با تبیین اقدامات بهزیستی لرستان در خصوص مسکن معلولین گفت: حدود ۳ هزار و ۲۵۷ واحد مسکونی تا به حال ساخته شده ۹۶۲ واحد نیز در دست اقدام است وی میزان معلولین تحصیل کرده و جویای کار را ۴۶۹ نفر برشمرد و افزود ۲۸۵ نفر از آنها لیسانس و ۵۶ نفر نیز کارشناس ارشد می باشند و باید از طریق تشکلها و نهادهای مردمی مشکل اشتغال آنها مرتفع شود البته برای حدود ۵۷۱ نفر از معلولین روستایی از طریق سرمایه کار و استاد شاگردی و برای ۲۳۰ نفر از افراد تحصیل کرده نیز اشتغال ایجاد شده که این کافی نیست و نیازمند تلاش بیشتر در راستای رفع مشکل اشتغال معلولین است.

مدیرکل بهزیستی در پایان با ابراز امیدواری در خصوص اجرای قانون جامع حقوق معلولین و حفظ کرامت آنها، خواستار احقاق مطالبه جدی حقوق آنها در زمینه توانمندسازی و استقلال معلولین شد.

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم نمایشگاه توانمندی معلولین برپا شد و گروه سرود ناشنوایان با زبان اشاره سرود ملی را اجرا کردند وگروه سرود روشندلان و گروه موسیقی معلولین شهرستان الیگودرز نیز به اجرای برنامه پرداختند.

خاطر نشان میشود در پایان از ۱۵ قهرمان پارالمپیک و مسابقات آسیایی، نخبگان علمی، فرهنگی و کارآفرین، با اهداء لوح و هدایایی تقدیر شد.