معشوره را معشری چشم انتظارند

در جریان سفر اول دولت نهم به استان لرستان و شهر کوهدشت احداث سد معشوره تنها وعده چشم‌گیری بود که به مردم این شهرستان داده شد و به‌عنوان یکی از کارهای اساسی به‌صورت پلاکارد در سطح شهر مطرح شد. پس از سال‌ها، خردادماه ۹۲ در دولت دهم انتظار سد معشوره به ایستگاه کلنگ‌زنی می‎رسد. این […]

midani2

در جریان سفر اول دولت نهم به استان لرستان و شهر کوهدشت احداث سد معشوره تنها وعده چشم‌گیری بود که به مردم این شهرستان داده شد و به‌عنوان یکی از کارهای اساسی به‌صورت پلاکارد در سطح شهر مطرح شد.

پس از سال‌ها، خردادماه ۹۲ در دولت دهم انتظار سد معشوره به ایستگاه کلنگ‌زنی می‎رسد. این پروژه که پیش از این در سفر اول و دوم هیئت دولت و کارگروه توسعه استان لرستان در آن موقع نیز تصویب و راکد مانده بود بالاخره با حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا رنگ اجرایی شدن به خود گرفت ولی…

به همین راحتی...

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، سد معشوره شاید با تمام عظمتی که می‎توانست یا می‎تواند داشته باشد تنها قطره‎ای از دریایی است که به این معشر وعده داده شده. در این رابطه پیگیری‎های زیادی به عمل آمده و چه حرف‎ها که زده شده… ما نیز در این رابطه باز حق خود را یادآوری می‎کنیم چراکه دفاع از حق اولین تکلیف هر کس به خود است.

ساخت معشوره مطالبه بر حق مردم است

نورمحمد فردی بیرانوند، فرماندار کوهدشت در این باره گفت: اگر برقابی شدن سد معشوره انجام شود نیاز برق استان را تامین می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در کوهدشت به لحاظ منابع آبی، شهرستان فقیری هستیم و توقع داریم به صورت ویژه مشکلمان بررسی شود.

فردی بیرانوند تصریح کرد: ساخت معشوره مطالبه بر حق مردم است و آنان از مسئولین انتظار دارند و باید به این انتظار آنان جواب داد.

تنها موضوع بی‎آبی کوهدشت مدنظر نیست

محمدرضا ملکی‎راد، مشاور استاندار لرستان نیز اظهار کرد: برای سد معشوره مطالعات آن از قبل انجام شده و شخصا پیگیر این موضوع بودم.

وی اضافه کرد: هم اکنون تمام مجوزهای قانونی آن صادر و مسائل زیست‎محیطی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

ملکی راد با بیان اینکه این سد کلنگ‎زنی شده است، افزود: انتظار می‎رود مسئولین به صورت ویژه این سد را ببینند چراکه تنها موضوع بی‎آبی کوهدشت نیست و شهرستان‎های چگنی و پلدختر را نیز تحت تاثیر قرار می‎دهد.

مشاور استاندار با یادآوری خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی سیل سال گذشته گفت: اجرایی شدن این سد برای سد کرخه که مسئولین برای آن دل می‎سوزانند هم نجات‎بخش است.

موضوع مجدد در شورای عالی آب مطرح می‎شود

مهندس هوشنگ بازوند، استاندار لرستان نیز در این رابطه گفت: برای این سد اختلافی با وزارت نیرو داریم که بالاخره بعد، از برقابی شدن این سد را حذف کردند و در آخرین مرحله به این جمع‎بندی رسیدیم که ۱۳۵ میلیون متر مکعب به ما تخصیص دهند.

وی با بیان اینکه آنها می‎گویند ۵۰ میلیون مترمکعب، افزود: این اختلاف منجر به این شد که مکاتباتی با رییس جمهور شد که یا ۱۳۵ میلیون متر مکعب را قبول کنید و یا اینکه موضوع مجدد در شورای عالی آب مطرح شود.

بازوند ادامه داد: رییس جمهور دستور داد که این موضوع در شورای عالی آب دوباره مطرح شود و ما منتظریم که در این شورا موضوع بازبینی شود.

عملیات ساخت سد معشوره حتما شروع خواهد شد

در این باره الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه از یک مترمکعب کسری آب معشوره نمی‎گذریم، افزود: این ظلم را نباید بپذیریم؛ تخصیص داده شده باید اجرایی شود.

وی یادآور شد: درحال حاضر راجع به احداث سد معشوره هیچ شکی وجود ندارد و عملیات ساخت این سد حتما شروع خواهد شد.

پروژه سد معشوره را وزیر نیرو بی‌دلیل تعدیل کرده است

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس بیان کرد: در شهرستان کوهدشت با احداث سد معشوره ۲۷۳ میلیون مترمکعب تخصیص آب به لرستان اضافه می‌شود که این پروژه را وزیر نیرو بی‌دلیل تعدیل کرده و مدعی است که مطالعات در این پروژه ضعیف بوده و این دلیل را حتی یک کودک ۲ ساله نمی‌پذیرد.

وی گفت: سد معشوره اجرایی شده و ۸۰ درصد زیربنای ساخت سد نیز انجام شده اما اینکه وزیر می‌گوید کارشناسی نشده است و این ادعا بیشتر شبیه تمسخر و جوک است.

ملکشاهی تصریح کرد: وزیر نیرو اخیراً قول داده که عملیات اجرایی سد معشوره آغاز خواهد شد و این سد یکی از عوامل تخصیص است که منجر به افزایش تخصیص آب به استان خواهد شد.

شهرستان‌های پایین‌دست نظیر پلدختر و چگنی با احداث سد معشوره سود می‌برند

وی اضافه کرد: با احداث سد معشوره با ۲۷۳ میلیون مترمکعب شهرستان‌های پایین‌دست نظیر پلدختر و چگنی سود می‌برند چراکه سیلاب‌ها در این سد جمع‌آوری شده و علاوه بر محیط زیست کشکان و رودخانه کشکان این دو شهرستان مذکور نیز ذینفع خواهند شد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان گفت: هیچ حساسیتی روی برق‌آبی شدن سد معشوره نداریم چون برای استان توجیه اقتصادی ندارد.

وی یادآور شد: سدهایی برای لرستان ارزش دارند که منجر به تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت شوند.

احداث سد معشوره با قول صد درصدی وزیر نیرو انجام می‌شود

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم ظرفیت این سد از دست استان برود، گفت: چنانچه  آب سد معشوره اضافه بر مصرف پایین دست باشد به شهرستان کوهدشت نیز منتقل خواهد شد.

ملکشاهی بیان کرد: کوهدشت در وضعیت هشدار و بحران آب است؛ احداث سد معشوره با حمایت‌های استاندار و قول صد درصدی وزیر نیرو انجام می‌شود، این سد برای استان و شهرستان حیاتی است و خیر و برکت آن به شهرستان‌های دوره چگنی و پلدختر نیز می‌رسد

به محض تکمیل مطالعات، سد معشوره اجرایی خواهد شد

حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز با اشاره به اجرای سد معشوره در شهرستان کوهدشت گفت: هم‌اکنون در حال تکمیل مطالعات این سد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه به محض تکمیل مطالعات، سد معشوره اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: قطعا پس از اتمام مطالعات سد معشوره، بلافاصله کار اجرایی آن آغاز می‌شود.

موضوع آن در شورای عالی آب مطرح می‎شود

رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز با اشاره به سد معشوره گفت: در حال حاضر سد کارشناسی شده و مسئولین استانی آن را بررسی کرده‌اند.

وی افزود: مقرر شده است موضوع این سد در شورای عالی آب کشور مطرح و مدارک لازم تامین شود.

این مردم هماره بوده‎اند… وعده‎ها دیده‎اند و به گوش خود شنیده‎اند اما در عمل… اما باز هم به این معتقدند که ناامیدی بزرگ‎ترین گناه است پس باز امیدوارند.

گزارش از سمیرا عزیزی -خبرنگار ایسنا منطقه لرستان