برگزاری همایش مشاوره و حمایت های روانی اجتماعی در بلایا با حضور متخصصین و کارشناسان در خرم آباد

به گزارش کشکان، اولین همایش مشاوره و حمایت های روانی- اجتماعی در بلایای طبیعی “طرح محب” با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان تخصصی دستگاه های اجرایی در سالن اجتماعات ستاد بهزیستی لرستان برگزار شد. “دکتر اسداله حیدری” مدیرکل بهزیستی استان لرستان با اشاره به اهمیت موضوع گفت لرستان با مواجهه ۳۰ نوع بلای طبیعی […]

unnamed
به گزارش کشکان، اولین همایش مشاوره و حمایت های روانی- اجتماعی در بلایای طبیعی “طرح محب” با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان تخصصی دستگاه های اجرایی در سالن اجتماعات ستاد بهزیستی لرستان برگزار شد.
“دکتر اسداله حیدری” مدیرکل بهزیستی استان لرستان با اشاره به اهمیت موضوع گفت لرستان با مواجهه ۳۰ نوع بلای طبیعی یکی از پرحادثه ترین مناطق کشور است.
دکتر حیدری با بیان اینکه در استان لرستان حدود ۲۰۰ هزار نفر از مردم در بافتهای فرسوده و حاشیه شهرها سکونت دارند و حوادث طبیعی به صورت جدی جان آنها را تهدید می کند گفت: بلاهای طبیعی فقط زیان مادی را بدنبال ندارد بلکه خسارتهای روحی و روانی فراوانی را به انسان وارد می کند که قابل محاسبه و اندازه گیری نیستند.
دکتر حیدری با اشاره به اینکه در حوادث و بلایای طبیعی ما معمولاً به دنبال مرتفع کردن نیازهای اولیه آسیب دیدگان هستیم و بیشتر سعی در رفع مایحتاج و ضروریات زندگی آنها داریم گفت: نادیده گرفتن و بی توجهی به خدمات مشاوره ای ، روانشناسی و مداخلات تخصصی، بعد از وقوع حادثه می تواند پیامدهای خطرناک و ضربات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
دکتر حیدری در ادامه با بیان اینکه در وقایع طبیعی نه تنها روح و روان آسیب دیدگان آزرده و رنجور می شود بلکه سایر مردم و اجتماع هم به شدت دچار صدمه و آسیب می شوند افزود: شایع ترین اختلال بعد از حوادث (پی تی اس دی ) است ،که می تواند زیانهای جبران ناپذیری مانند اضطراب، افسردگی واختلالات رفتاری در حادثه دیدگان ایجاد کند دکتر حیدری با اشاره به اینکه در زندگی روزمره ؛ هرکسی ممکن است با حوادث طاقت فرسا، ترسناک و خارج از کنترل روبرو شود گفت: همه افراد یک جامعه ممکن است دچار حادثه رانندگی و یا اینکه قربانی یک تجاوز و یا شاهد یک حادثه دردناک باشند که اکثر آنها مجبورند با این حوادث کنار بیایند.
وی با بیان اینکه در بعضی از این افراد تجربیات تلخ واکنش هایی بدنبال خواهد داشت گفت: این واکنش ها ممکن است تا ماهها و سالها طول بکشد که در اصطلاح اختلال استرسی پس از حادثه و یا به اختصار( پی تی اس دی ) نامیده می شود.
مدیرکل بهزیستی با تبیین اینکه یکی از طرح هایی که از سوی سازمان بهزیستی به عنوان سازمان ها و نهادهای تخصصی متولی سلامت اجتماعی ارائه شده است ” طرح محب ” یا همان طرح مشاوره و حمایتهای روانی و اجتماعی پس از بلایا است بیان داشت: در بسیاری از موارد خسارات و زیان های معنوی و روحی یک مقوله فراموش شده در زندگی روزمره مردم است که قابل تامل و تعقل است
دکتر حیدری گفت: طرح محب طرحی است که بر ساختار های محلی تاکید دارد و بهترین راهبرد آن آموزش و ایجاد گروهرهای فوریتی خدمات مشاوره ای و تامین سلامت روانی و اجتماعی با تاکید بر بحث مشارکت پر رنگ اجتماعی است وی در ادامه اظهار داشت این طرح اراده عمومی و خواست مردم را در کاهش آثار زیانبار روحی و روانی بلایا مورد توجه قرار داده است.
این طرح می کوشد تا فشار روانی ناشی از بلایا را کنترل کند و لازم است برای اجرای این طرح تمامی ساختار های دولتی و غیر دولتی از طریق آموزش برای مواجهه با بلایا را آماده نمائیم.
حیدری در ادامه افزایش دانش مردم در اجتماعات محلی درباره انواع حوادث و بلایا، راه های پیشگیری و مقابله به منظور کاهش اثرات روحی و روانی، توانمند سازی مردم به منظور انجام خدمات مددکاری و روانشناختی، کاهش فشار های روانی_اجتماعی مردم پس از حادثه توسط تیم های تخصصی، سازماندهی اجتماعات محلی بمنظور پیشگیری از قانون شکنی و هرج و مرج در هنگام وقوع حوادث، ساماندهی افراد در معرض خطر بیشتر مانند کودکان زنان و سالخوردگان و معلولان توسط مدیریت بحران محلی و افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به مشکلات روانی و اجتماعی پس از بلایا و در نهایت تشکیل شبکه های اجتماعی موثر برای حمایت از آسیب دیدگان و کنترل رفتار آنها پس از حادثه را از مهمترین اهداف اختصاصی طرح محب برشمردند و افزود: در طول سالیان اخیر روش‌ها و اقدامات زیادی در کشورهای مختلف پیشنهاد شده است تا از میزان خسارت‌های مالی و جانی افراد کاسته شود ولی کمتر به مسائل روانی – اجتماعی توجه شده است، در حالی‌که مهم‌ترین و ماندگارترین مسئله در بلایای طبیعی که بر روی بازماندگان تاثیرات زیادی می‌گذارد، آسیب‌های روانی – اجتماعی است.
دکتر حیدری در پایان اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های مهم توسعه، میزان مشارکت مردم و توانمندی آنها در حل مسائل و مشکلات خویش می‌باشد و به همین دلیل رویکرد اجتماع محور به‌عنوان مؤثرترین و بهترین رویکرد مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده است کمک‌ها و حمایت‌های روحی و روانی بویژه در همان ساعت‌های نخستین دارای اهمیت بسیاری است، هر چند که اقدامات اولیه برای نجات جان افراد می‌باشد ولی حتی شیوه و نوع این اقدامات بر حالات روحی و روانی افراد بی‌تأثیر نخواهد بود.
خاطر نشان می‌شود مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری، مدیر کل کمیته امداد حضرت امام(ره) ،معاون دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از کارشناسان برجسته انتظامی، روانشناسی ،مددکاری و…… در این همایش حضور داشتند.