هشدار سایبری پلیس فتا کوهدشت-سوءاستفاده با نام و از اکانت شما در شبکه‌های اجتماعی

ارسال پیامک‌های جعلی به عنوان ” برنده شدن در قرعه کشی ها “شگردی رایج مجرمان فضای مجازی است و بیشتر جرائم سایبری به علت حسن اعتماد هموطنان و عدم رعایت نکات کوچک و جزئی توسط آنان صورت گرفته و به نوعی خود قربانیان مجرمان را در رسیدن به اهدافشان یاری کرده‌اند. ارسال پیامک های جعلی […]

img21321650
ارسال پیامک‌های جعلی به عنوان ” برنده شدن در قرعه کشی ها “شگردی رایج مجرمان فضای مجازی است و بیشتر جرائم سایبری به علت حسن اعتماد هموطنان و عدم رعایت نکات کوچک و جزئی توسط آنان صورت گرفته و به نوعی خود قربانیان مجرمان را در رسیدن به اهدافشان یاری کرده‌اند.

ارسال پیامک های جعلی برنده شدن در قرعه کشی ها یکی از شگردهای مجرمانه است و جدیدترین پیامک‌های ارسالی با هدف دسترسی به کدهای فعال‌سازی در شبکه‌های اجتماعی به کاربران ارسال می شود.
در یکی از جدیدترین پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا، فردی سود‌جو با ارسال پیامک‌هایی مبنی بر برنده شدن افراد مختلف در انواع قرعه‌کشی‌ها از دریافت‌کنندگان درخواست می‌کرد که کد قرعه‌کشی دریافت شده را به شماره اعلامی ارسال (forward) کنند.
پیام ارسالی برای قربانی دارای کد ۵ رقمی است که بنا به اظهار فرد مجرم، کد قرعه‌کشی است در حالیکه کد فعال‌سازی اکانت در شبکه اجتماعی است، متاسفانه برخی از کاربران به محض دریافت کد قرعه‌کشی، اقدام به ارسال آن کرده و غافل از تبعات آن، منتظر دریافت جایزه هستند.
افراد سودجو بعد از دریافت کدهای فعال‌سازی اقدام به ایجاد اکانت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی کرده و از جانب قربانی اقدام به انتشار مطالب غیر واقع (درخواست کمک از دوستان و حتی مزاحمت برای آن‌ها) و با برقراری ارتباط با دوستان و بستگان قربانی می کنند.
برنده شدن شما در قرعه‌کشی می‌تواند یک شگرد مجرمانه برای فریب و به دام انداختن شما باشد بنابراین هرگاه از سوی افراد ناشناس که خود را در قالب کارمند دستگاه یا نهادی دولتی معرفی و ادعای برنده شدن شما در قرعه‌کشی را مطرح می کنند، قبل از هرگونه اقدام و در اختیار قرار دادن اطلاعات به آن فرد به این موضوع با دیده شک و تردید بنگرید و از دادن اطلاعات درخواستی به آن‌ها خودداری کنید.
این‌که شما به راحتی در پی یک تماس اطلاعات مورد نظر را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهید می‌تواند تبعات جبران ناپذیری نظیر برداشت از حساب بانکی تا هتک حثیت و… برای شما به همراه داشته باشد بنابراین بایستی به این‌گونه پیام‌ها توجه نکرده و در صورت مواجهه با این موضوع مراتب را از طریق سایت cyberpolice.ir سریعاً به پلیس فتا گزارش کنید.
حتی این احتمال وجود دارد مجرمان با ترفندهایی همچون انتشار تصاویر افراد برنده در سایت، از شما درخواست تصویر و در نهایت به ایجاد اکانتی جدید با نام، تصویر و شماره شما اقدام و از این طریق اقدام به کلاه‌برداری کنند لذا در این صورت شما به عنوان مقصر اصلی در برابر مقام قضائی باید پاسخگوی رفتار مجرمانه باشید؛ شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک که از شما درخواست اطلاعات می کنند، باید دقت و حساسیت بیشتری داشته باشید.
متاسفانه بیشتر جرائم سایبری به علت حسن اعتماد هموطنان و عدم رعایت نکات کوچک و جزئی توسط آنان صورت گرفته و به نوعی خود قربانیان مجرمان را در رسیدن به اهدافشان یاری کرده‌اند.
پلیس فتا از کلیه کاربران می‌خواهد در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.
فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت – پلیس فتا