سرخط خبرها
امروز: پنج شنبه, ۲ آذر , ۱۳۹۶ | ۰۵:۱۶:۳۸آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۹/۰۱ ،‌ ۰۸:۰۱
۲۴ بهمن ۱۳۹۱در ۷:۰۸ ق.ظ تعداد بازدید: 11,504 بازدید کد خبر:6133 چاپ خبر

پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و مربیان مدارس

0

پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و مربیان مدارس چنگیز محمدی كارشناس مشاوره و راهنمايي پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و مربیان مدارس ،و موثر کردن اقدامات انجمن اولیا در راستای اهداف آموزشی و تربیتی مدرسه برای مدیران مدارس و اعضای منتخب انجمن مدارس نوع نگرش مدیران ادارات آموزش و پرورش و کارشناسان انجمن اولیا و مربیان اداره […]

image_gallery

پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و مربیان مدارس

چنگیز محمدی كارشناس مشاوره و راهنمايي

پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و مربیان مدارس ،و موثر کردن اقدامات انجمن اولیا در راستای اهداف آموزشی و تربیتی مدرسه برای مدیران مدارس و اعضای منتخب انجمن مدارس

نوع نگرش مدیران ادارات آموزش و پرورش و کارشناسان انجمن اولیا و مربیان اداره تاثیر بسزایی در توجه به ابتکارات و نوآوریهای انجمن اولیای مدارس دارد ، چنانچه فعالیتهای خلاقانه به سرعت توسط مسئولین اداره شناسایی و مورد توجه و حتی تقدیر شفاهی قرار گیرد ، سایر مدارس هم برای امور مبتکرانه ترغیب خواهند شد و قوت قلب مدیران مدارس با همفکری و همکاری انجمن اولیا ، فزونی خواهد یافت . اگر مدیران مدارس پیشنهادات انجمن اولیا و مربیان را به عنوان تلاش های مهم آنان برای ارتقای سطح علمی ، آموزشی و پرورشی مدارس خود درنظر بگیرند ،( و نه فکر کنند که دخالت مستقیم در امور مدیر و معلمان است !) مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد و اولیای فهیم حاضرند هر نوع خدمتی را به تمام دانش آموزان مدرسه نموده و همه را مانند فرزند خود ، مورد توجه و محبت و ارائه سرویس و خدمات مفید ، بدانند . و اگر برعکس در یک آموزشگاه ، جو نامطلوبی در اثر محافظه کاری بیش از اندازه مدیر و کارکنان ، ایجاد شده باشد ،( به این معنی که مطالبات و طرحهای انجمن به منزله دخالت در امور داخلی مدرسه در نظر گرفته شود) معمولا” انجمن اولیا در کار خود چندان موفق نخواهد شد . بنابر این حاکم شدن فضای تشریک مساعی ، همت وتلاش ، روحیه مثبت سازمانی مدارس ، همکاری برای رسیدن به اهداف عالیه تربیتی و آموزشی و این احساس که 2 خانواده مهم یعنی مدرسه و منزل مشترکا” ، دست به دست هم داده تا فرزندانی شایسته و آینده سازان فردای جامعه را تربیت نماید ، بسیاری از خطاهای موجود کم خواهد شد و در یک جو صمیمی ، امورات به خوبی سپری خواهد شد . تجربه نشان داده است اگر اکثریت والدین دانش آموزان یک کلاس (مثلاانجمن موسوم به کلاسی) یا مدرسه بدانند یک طرح خاص در مدرسه چه ارزشی برای فرزندشان دارد و یا به چه هدفهای مطلوبی خواهد رساند و در کل، موجب پیشرفت فرزندشان شود ، با رضایت قلبی و بدون اجبار ، حاضرند هر نوع مساعدت و کمکی به مدرسه را با جان و دل انجام دهند ، مهم این است که چگونه و توسط چه کسی توجیه شوند … قبل از خواندن مطلب ، به نکاتی توجه فرمایید . واضح است که شرایط مختلف هر مدرسه ، منطقه و شهرستان و روستا و امکانات و منابع موجود ، نگرش مسئولین ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس ، ترکیب خاص اعضای منتخب انجمن اولیا و مربیان و عوامل بسیاری بر فعالیت بهینه انجمن و همکاری متقابل با مدیر و مربیان آموزشگاه تاثیر دارد ، بنایر این یک نسخه بی عیب و نقص را نمی توان برا ی تمام مدارس کشور پیچید . ممکن است یک پیشنهاد در منطقه ای از کشورابتکار محسوب شده و نتایج بسیار مفیدی داشته باشد ولی در شهر دیگر نه . قبلا” بررسی نمایید ، الف: آیا طرح های زیر ارزش اجرا دارد یا خیر ؟ ب: آیا طرح و تصویب آن در انجمن اولیای مدرسه و ارائه به مدیر آموزشگاه مفید واقع می شود؟ ( فرض بر این است که مدرسه هیچ گونه مشکل مالی و اعتباری ندارد ) ج- کلا” ارائه این پیشنهادات و برخی نوآوریها ، در حیطه اختیارات انجمن اولیای مدرسه می تواند باشد یا خیر ؟( با این هدف که انجمن فقط در حد نظری ، پیشنهاد را مطرح و تصمیم برای اجرا به عهده مدیریت مدرسه باشد تا به منزله دخالت در کار آموزشی مدرسه محسوب نگردد) د: بدیهی است برخی طرح ها ممکن است برای خوانندگان ، پیش پا افتاده و تکراری باشد ولی اگر این طرح ها در یک مدرسه تا کنون اجرا نشده ، برای دانش آموزان تازگی خواهد داشت . ذ: ضمنا” برخی این طرح ها ، مطالعات و نظر خواهی از دانش آموزان و والدین آنها بوده و یا با تحقیق و درخواست از مدیران سایتها یا مدارس خارج از کشور ، به صورت تجربیاتی از مدارس کشور و مدارس خارجی گرفته شده است .خیلی از طرح های زیر قابل اجرا بوده و در صورت اجرا بسیار مفید. و برای رسیدن به برخی اهداف آموزشی و تربیتی ،موثر بوده اند که برای اختصار از ذکر هدف های منظور در هر پیشنهاد صرف نظر می گردد 1- اختصاص یک روز از سال ، برای واگذاری مدرسه به دانش آموزان جهت تقویت تواناییهای مدیریتی دانش آموزان و ایجاد فضای پر تحرک مدرسه . بدین صورت که بر اساس ملاکهایی ، از دانش آموزان علاقمند و مختار ، مدیر ، معاون ، مربی پرورشی ، مربی بهداشت و … انتخاب شود و با نظارت کارکنان مدرسه آن روز ،اداره مدرسه را برعهده دانش آموزان گذاشت و از چند روز قبل اهداف و مراحل به اطلاع کلیه دانش آموزان برسد 2- حضور مدتی یکبار در سال اعضای اصلی انجمن در جلسه ای متشکل از دبیران و انجمن برای استماع نظر دبیران و انعکاس آن به والدین در جلسات عمومی بدون دخالت در امور آموزشی و روش کار معلمان مدرسه و رد و بدل کردن نظرات و پیشنهادات طرفین در فضایی آرام و توام با احترام.و طرح درخواستهای معلمان برای تهیه و تدارک هر آنچه که به آموزش دانش آموزان کمک خواهد کرد . 3- پینشهاد به مدیر مدرسه برای دعوت از اساتید دانشگاه یا کارشناسان ، ترجیحا” از والدین خوشنام و بدون مشکل برای حضور در جلسه دبیران مدرسه و ارائه نکاتی در مورد ( به عنوان مثال) روش های نوین تدریس یا تشریح خصوصیات روحی و جسمی دانش آموزان در مقطع بخصوص .( در سال 2 یا 3 بار ) 4- طرح ضد عفونی کردن صندلی و میزها و دستگیره درب های کلاس و مدرسه برای مدارس 2 شیفته با هزینه پایین و با محلول مخصوص ( ده درصد الکل و نود درصد آب ) در سال 4 یا 5 بار . که آلودگی میز و صندلی ها برای دانش آموزان طی تحقیقات علمی به اثبات رسیده است .این کار ، در صورت موافقت مدیر مدرسه ، در روز تعطیل با مشارکت اعضای انجمن انجام می شود . 5- تهیه صندوقی برای ارتباط والدین و دانش آموزان با انجمن اولیا و مربیان در سالن مدرسه برای ارائه نظرات و پیشنهادات صرفا” ، به انجمن اولیا و بررسی آن توسط انجمن ( حتی در صورت عدم استقبال به منزله نوعی احترام برای نظر اولیا و دانش آموزان تلقی می شد) 6- حضور یکی از اعضای انجمن اولیا (مورد تایید مدرسه ) در سرویس مینی بوس ایاب و ذهاب دانش آموزان هر ماه یکبار برای اطلاع از مسیرها ، نحوه رفتار دانش آموزان در سرویس و غیره برای اطمینان خاطر والدین از سرکشی و نظارت انجمن بر رفت و آمد دانش آموزان ، چرا که سرویس در ابتدای سال توسط انجمن هماهنگ شده است . 7- تشکیل یک یا دو جلسه برای رانندگان سرویس و تبادل نظر برای ارائه سرویس مطلوب به دانش آموزان با حضور اعضای اصلی انجمن و مدیر آموزشگاه و استماع نظرات رانندگان و بها و رسمیت دادن بدانها و استماع مشکلات احتمالی رانندگان .در پایان سال به رانندگانی که بیشترین همکاری را با دانش آموزان داشته اند و کمترین میزان گلایه و شوکوائیه از آنان شده ، لوح تقدیر کتبی و تایید همکاری دریافت می نمایند. 8- در صورت ارائه سرویس مطلوب و رضایت عمومی دانش آموزان و والدین ، به رانندگان سرویس یک لوح تقدیر از طرف کارشناسی انجمن ارائه گردد تا در سنوات دیگر از آن استفاده نمایند و ضمن دلگرمی به کار خود ، متوجه نظارت مطلوب نیز بشوند . 9- جهت ایجاد فضای شاد و پر نشاط در مدرسه با نظارت مربی پرورشی ، تواریخ تولد دانش آموزان (متولد هر روز ) در تابلو اعلانات مدرسه نصب گردد و اینکه دانش آموزان احساس کنند که کادر مدرسه به یاد آنها هستند و اهمیت قائل می شوند . 10- تهیه ژتون ( یا کارتهای ارزان و ساده ) و ارائه آن به دانش آموزان فعال از نظر درسی و در اختیار گذاشتن گذاشتن آن برای دبیران و کادر دفتر که در زمان پرسش ها ی کلاسی ، امتحان کتبی و غیره به دانش آموزان داده و توسط آموزشگاه حدودی برای خرید از تعاونی مدرسه و در نهایت تشویق دانش آموزان در نظر گرفته شود . 11- یکی از مشکلات شهر های کوچک ، عدم وجود فضای پرنشاط و زنده و پویا در محیط مدرسه است که همکاری و طرحهای مشترک انجمن اولیا و مربی پرورشی می تواند مفید واقع شود اقدامات به ظاهر ساده و پیش پا افتاده مانند پخش سرودهای انقلابی آوای مدرسه و گلبانگ تربیت در زنگ های تفریح و ایام غیر از عزاداری ، دانش آموزان را خوشحال خواهد کرد . و یا برگزاری مسابقات مختلف جمعی در ایام شاد سال … 12- برگزاری مسابقه نقاشی عمومی روی دیوار ( که قبلا” نشریه ها بر روی آن چسبانده شده و کاور و تمهیدات دیگر لوازم در نظر گرفته شده ) با رضایت قبلی والدین یا دانش آموزان به مناسبت های مختلف مانند روز دانش آموز و اعیاد ملی مذهبی و در نهایت معرفی آثار برتر و دادن جایزه . 13- تاسیس یک وبلاگ فقط با هدف ارائه مطالب تربیتی و آموزشی ( نه انتقادی و سیاسی و غیره) برای انجمن اولیای مدرسه ( مسلم است که بازدیدکنندگان آن دانش آموزان و والدین شهر های کوچک نیستند ولی ممکن است از نقاط دیگر بازدید کننده داشته باشد و شاید به عنوان فعالیت برای انجمن منظور گردد . خصوصا” اینکه به منظور پرداخت زکات علم ، تجربیات مفید و نوآوریهای خود را در اختیار سایر مدارس کشور و حتی خارج از کشور بگذارند . 14- تمهید مقدمات بر گزاری یک کلاس 3 جلسه ای برای نحوه تست زنی سوالات آزمون مدارس نمونه و غیره برای دانش آموزان و استفاده از دبیران مجرب در این زمینه و بالا بردن احتمالی آمار ورودی به مدرسه نمونه از آموزشگاه مبدا.( در مدارس راهنمایی و ابتدایی) و در مراکز دبیرستان و پیش دانشگاهی ، در صورت امکان کلاس های تست زنی کنکور … 15- دریافت نظر دبیران توسط مدیر مدرسه برای بازدید های علمی لازم در حیطه کتابهای درسی و از طرفی دیگر دریافت نظر والدین و دانش آموزان در این رابطه و سپس اقدام برای هماهنگی انجمن اولیا با مراکز صنعتی و غیره و هر یکی دو ماه یکبار انجام این بازدید با حضور دبیر مربوطه و استفاده آموزشی و تربیتی از این بازدید ها .( به فرض که محدودیت مالی وجود ندارد) و انجمن اولیا تمام مقدمات قبلی برای بازدید را انجام و مدیر مدرسه فقط محتوا و نظارت را بر عهده خواهد داشت به صورتی که بر مشغولیات کاری آنان بیش از پیش افزوده نگردد(بازدید علمی نباید با اردوهای اردیبهشت ماه مدارس اشتباه شود . 16- طرح انجمن کلاسی که در برخی مدارس کشور هم اجرا شده است و فواید بسیاری دارد و حتی معلمان این مدارس رضایت زیادی داشته اند بدین صورت که علاوه بر انجمن مدرسه یکی از والدین عضو اصلی انجمن به عنوان نماینده کلاس ، با والدین آن کلاس در ابتدای سال جلسه ای گذاشته و نقظه نظرات و مطالبات آنها را دریافت و بررسی و به جلسه انجمن برای طرح خواهد برد ، حتی زمان مراجعه والدین به مدرسه ، ( مزاحم درب کلاس نشدن و غیره ) در این انجمن های کلاسی به خوبی قابل تشریح خواهد بود . انجمن کلاسی به توافق والدین هر کلاس ، چند بار در سال تحصیلی جلسه تشکیل می دهد و ولی ، رابط هر کلاس ، نظرات والدین کلاس را به انجمن منعکس خواهد کرد . 17- این مورد در مدارس سایر شهر های کشور بوده و تازگی ندارد ولی فواید زیادی بر آن مترتب است ؛ حضور مدتی یکبار انجمن اولیا در مدرسه و اطلاع رسانی به والدین و دانش آموزان برای مراجعه اختیاری در طرح نظرات و پیشنهادات خود . این اقدام ضمن احترام قایل شدن برای اولیا ، از در گیریهای فکری کارکنان مدرسه هم خواهد کاست و تنش ها را به حداقل خواهد رساند ( فرض بر این است که تمام والدین این پیشنهاد را داده و اعضای انجمن ، جا افتاده و دارای صلاحیت های لازم برای حضور در مدرسه باشند ) 18- هماهنگی انجمن اولیا با مدیر مدرسه جهت دعوت کارشناسان مورد تایید اداره مانند : پزشک متخصص ، پرستار و دندانپزشک ، روانشناس و مشاور برای سخنرانی عمومی( که ترجیحا” برای مدارس دخترانه فقط ، خانم باشند ) و انجام مراحل مقدماتی و تماس ها و غیره جهت حضور در مدرسه و انتقال مطالب مهم بهداشتی و غیره در راستای دروس مختلف و مورد نیاز دانش آموزان ، بدیهی است قبلا توانایی های سخنرانی کارشناسان و غیره مورد تایید واقع گردد . که برای پربار کردن این اقدامات ، لازم است نظر دانش آموزان نیز دریافت گردد که کدام مورد را بیشتر نیاز دارند تا در اولویت قرار گیرد و بهتر است برای موضوعات سخنرانی فقط به نظر مدیر یا رییس انجمن اکتفا نگردد. 19- این مورد در مدارس دیگر انجام نشده است و فرض بر این است که محدودیت مالی وجود ندارد و تمام جوانب امنیتی در نظر گرفته شده است . مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مثلا هر کلاس 5 نفر و کسب نظرات آنان در مورد خواسته هایشان از مدرسه و غیره ( که قبلا سوالات مصاحبه بررسی و مورد تایید اداره یا انجمن و غیره واقع شده باشد ) و اصل کار فقط در یک نسخه در اختیار مدیر مدرسه باشد و در یک جلسه برای کل دانش آموزان در یک تالار توسط پروژکشن پخش شود تا ضمن خود باوری ، به عنوان برنامه ای جذاب و شاد از آن استفاده گردد . دانش آموزان در این حال خود را با سایر دانش آموزان در شهر های بزرگ ، مصاحبات رادیو و تلویزیون ، تریبون آزاد ، مصاحبه با نشریات و مجلات و غیره مقایسه کرده و بر توانایی های بیان و طرح خواسته خود ، مطمئن خواهند شد و شاید بر تقویت قدرت ابراز وجود آنان بیافزاید. 20- با اطلاع و هماهنگی اداری ، بازدید 2 یا 3 نفر از اعضای انجمن از مدارس مرکز استان یا استان همجوار برای کسب تجربه از فعالیتهای سایر مدارس و منعکس کردن اقدامات و نوآوریهای آنان به جلسه انجمن برای اقدامات مشابه و یا به کارشناسی اداره برای استفاده . 21- در جلسات اول اعضای اصلی انجمن اولیا ، مدیر جلسات آتی تعیین گردد و ضمن بیان اصول مدیریت بهینه جلسات ، از وقت آن حداکثر استفاده را نمود و نیز سایر اعضا نیز به تکاپو و تراوش فکری ، ترغیب، و از متلکم وحده شدن جلوگیری شود . در انتهای سال تعداد طرح ها ی نو آورانه هر عضو نیز مشخص شود تا ضمن ارج نهادن به تلاش وی ، برای سنوات آتی هم بدین کار ترغیب گردند . 22- مدیریت مدرسه روزهایی را برای ملاقات اولیاء هر کلاس با دبیران (مثلا هر 2 ماه یکبار) در نظر بگیرد و قبلا در جلسات شورا هدف را به اطلاع معلمان برساند و اینکه مراجعات مکرر اولیا به درب کلاس ، موجبات خستگی دانش آموزان و معلمان را فراهم و نیز بدیهی است که تعداد کمی از اولیا مراجعات مکرری به مدرسه خواهند داشت و تعدادی دیگر نه ، در این حال برای آن ساعت برنامه دیگری جهت دانش آموزان در نظر گرفته شود تا ساعات آموزشی آنان هدر نرود ، به عنوان مثال تحقیق کتابخانه ای ، یا آموزش مهارتهای زندگی ، رفتن به کارگاه و آزمایشگاه و یا برگزاری دعا در نمازخانه مدرسه ، در نظر گرفته شود. 23- کسب نظر انجمن اولیا برای محتوای جلسات آموزش خانواده با هماهنگی مدیر و نیز نظر خواهی از دبیران در جلسات شورا تا به نیاز آموزشی واحدی برسیم و نیز بیشترین بهره را از محتوای آن در راستای نیاز دانش آموزان گرفته و این جلسات اگر شرایط مقدور است فقط مختص والدین کم سواد و بیسواد نباشد . و اگر پربار باشد سایر والدین هم شرکت می نمایند ، و معمولا ” بر خلاف افکار رایج والدین با تحصیلات بالاتر ، برای بهره گیری از جلسات عمومی و سخنرانیها و آموزش ها ، بسیار راغب و راضی هستند 24- فرض بر این است که انجمن اولیا از افراد تحصیلکرده هستند ، شناسایی عوامل استرس زا در درون مدرسه با استفاده از نظر ( تلویحی) دانش آموزان ، والدین و کارکنان مدرسه و تلاشهایی برای رفع آن استرس و اضطراب ها و ایجاد محیط امن و پر از آسایش در مدرسه ( به نحوی که در حد پیشنهاد باشد و به منزله دخالت در امور مدرسه تلقی نگردد ) 25- شناسایی آسیب های اجتماعی کلی با استفاده از نظر اولیا ی فهیم ، و سایر کانال ها مانند مربی پرورشی و دبیران و غیره و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه در سطح مدرسه و تایید و اجرای آنها توسط مدیر به عنوان مثال : استفاده از موبایل در مدارس کشور در مقطع کنونی برای والدین و مربیان یک مشکل عمده محسوب می شود ، و خیلی از والدین فهیم در اضطراب خطرات آن هستند ، و انجمن اولیا و مدیریت مدرسه باید در جلسه عمومی انجمن ضمن دعوت از کارشناس خبره جنبه های خطر جسمی آن را تشریح نمایند تا والدین به صورت خود برانگیخته برای این مهم ترغیب شوند . 26- در جلسات شورای دبیران انتظارات آنان از انجمن اولیا ، دریافت شود تا چنانچه انجمن اولیا بر اساس نظرات آنان ، قادر به انجام هر کار مفیدی برای دانش آموزان باشد ، اقدام نماید . 27- در طی سال یک یا دو جلسه فقط با حضور کل دانش آموزان و والدین آنان در تالار برگزار گردد و توسط خود دانش آموزان توانمندیهای آنان مانند شعر ، کارهای هنری ، سخنرانی ، شعر ، مدیریت و انضباط سالن ، راهنمایی مدعویین ، مجری گری و غیره را به نمایش گذاشت و یا برترین های رشته های مختلف معرفی گردد و به عبارتی حتی الامکان تعداد زیادی از آنان به دلایل مختلف ، در حضور والدین خود تشویق شوند . یکی از آرزوهای والدین این است که در جمع هم مدرسه ای های خود و آنها بتواند به نوعی خود را مطرح نماید و لذت می برند از اینکه تواناییهای فرزند خود را در جمع های جدید ببینند. در این جلسه اساس بر دانش آموزان بوده و از سخنرانیهای طولانی و امورات دیگر حتی الامکان کم شود . ضمن تقویت خود باوری دانش آموزان ، والدین به خوبی ارزش این کار مدرسه را خواهند دانست و حامی خوبی برای آموزشگاه و انجمن اولیا و مربیان خواهند شد . 28- حضور مدیر و معاون مدرسه در کلاس درس و در ساعات بیکاری دانش آموزان ( مثلا” هر ماه یکبار) برای نظر خواهی از کیفیت کار مدرسه با تاکید بر مطالبات آنان از انجمن اولیا و کسب نظرات نو آورانه دانش آموزان برای امور قابل انجام در سطح مدرسه و انعکاس آن به جلسه انجمن اولیا و مربیان مدرسه . 29- روی امور معنوی مشترک دانش آموزان به صورت دقیق کار شود و ضمن کسب نظر کارکنان مدرسه و انجمن اولیا ، از جلسه کارشناسی برای این مهم ، استفاده و روش های آموزش و یا نظارت معین گردد : به عنوان مثال روی 2 مقوله مهم نماز و حجاب به صورت موردی و کارشناسی تدابیر ی اتخاذ شود . بدیهی است بدون کمک از والدین در منزل ، کار مدرسه با شکست مواجه خواهد شد . به همین دلیل برای این امور مهم در جلسات انجمن خصوصی مدرسه ، باید تمهیداتی در نظر گرفت و از بی خاصیت شدن انجمن جلوگیری کرد و مسلم است که کار انجمن فقط رسیدگی به سر شیر های آبخوری مدرسه و امور بهداشتی آن نیست . 30- طرح معرفی دانش آموزانی که بیشترین کتب را از کتابخانه مدرسه دریافت و مطالعه نموده اند و اهدای جوایز هر 2 ما یکبار به دانش آموزان از طرف انجمن اولیا برای ارتقای سطح علمی آنان . 31- خرید یا اشتراک روزنامه برای دفتر آموزشگاه و مطالعه آن توسط معلمان از محل لازم و نیز برای دانش آموزان در سالن مدرسه . 32- طرح مسابقه انتظارات شما از کارکنان مدرسه چیست ؟ برای دانش آموزان مدرسه و بررسی نظرات آنان و اهدای جایزه به بر گزیدگان هر کلاس . و در صورت صلاحدید مدیر ، در جلسه خصوصی انجمن طرح و نکات مربوط به حیطه اختیارات و مساعدت انجمن ، ابلاغ شود . 33- تجربه نشان داده است که درگیری طی سال مدیر یا چند تن از دبیران با تعداد کمی از والدین موجبات دلسردی آنان را فراهم و کارایی و موثر بودنشان به میزان زیادی کم می شود و در صورتیکه منجر به شکوائیه به اداره شود ، حالت انزوا به خود خواهند گرفت و در نهایت کل دانش آموزان متضرر خواهند شد . انجمن اولیا باید امین مدیر بوده و در صورت نیاز نقش ریش سفیدی خود را اعمال نموده و فورا” با وساطت و تدابیری از تنش های موجود بکاهد .( این مهم در انجمن های کلاسی به خوبی رفع می گردد و مانع بروز گلایه های بیمورد به مسئولین رده بالاتر خواهد شد و زمینه ایجاد درگیریهای احتمالی برخی از والدین را با معلمان حذف می کند .) 34- توسط مدیر مدرسه به معلمان اعلام شود چنانچه به پروژه های کامپیوتری مرتبط با امور درسی نیاز داشتند به وی اعلام تا توسط انجمن اولیا به صورت رایگان آماده و جهت نمایش برای دانش آموزان به مدرسه تحویل داده شود مانند تهیه پروژه مولتی مدیا یا پاور پوینت در زمینه نقشه های جغرافیایی و آب و هوای مناطق مختلف کره زمین ، مسایل علوم و حرفه و فن و غیره.( با این فرض که امکان پخش با پروژکشن و یا حداقل با کامپیوتر باشد ) 35- پیشنهاد انجمن به مدیر برای شورای معلمان مدرسه اینکه هرجلسه یکی از معلمان برای جلسه به بیان تجارب مثبت دوره خدمت خود در انتقال دانش به دانش آموزان پرداخته یا یک روش تدریس را شرح دهد تا ضمن پویایی جلسه شورا ، به ترغیب دیگر همکاران پرداخته شود . 36- پیشنهاد انجمن به مدیر مدرسه در مورد اینکه به دلایل مختلف دانش آموزان ضعیف ، متوسط و در حال پیشرفت هم به عناوین مختلف مورد تشویق قرار گیرند و در حد امکان چندبار در سال نامشان در مراسم آغازین یا تابلو مدرسه برده شود تا به انجام فعالیت بیشتر ترغیب گردند . 37- تعریف مدیریت نوین مدرسه و کلاس برای معلمان توسط مدیر مدرسه ، و جلوگیری از اعمال خشونت ، رعب و وحشت با استفاده از نمره ، دفاتر انضباطی و غیره برای خود انگیختگی رفتار مطلوب دانش آموزان در کلاس و مدرسه و این مهم ، باید در جلسات شورای معلمان به عناوین مختلف برای دبیران تشریح شود . و بر کاهش اضطراب و استرس های معمول مدارس ، موثر واقع گردد .و انواع آثار سوء استرس و اضطراب بر جسم و روان دانش آموزان کمتر شود 38- استفاده موردی از تلفن مدرسه توسط دانش آموزان با نظارت معاون در مواقع ضروری آزاد باشد تا دانش آموزان به فکر آوردن موبایل به مدرسه نبوده و والدین هم چنانچه به صورت موردی نیاز به تماس با فرزند خود داشتند بتوانند ، به مدرسه زنگ زده و نگرانی خود را رفع نموده و از سلامت فرزند خود مطلع شوند . 39- در صورت امکان و صلاحدید ، مدیر مدرسه هر 2 ماه یکبار چند تن از دبیران را به عنوان فعال ، نو آور و غیره به انجمن اولیا معرفی نماید تا با استفاده از منابع غیر از مدرسه از وی تقدیر به عمل آید و موجبات ترغیب سایر همکاران را فراهم ساخته و اینکه معلمان احساس کنند والدین قدر دان زحمات آنها هستند . 40- تمام تعطیلی ها ی غیر عادی مدرسه برای جلسات شورای معلمان ( مثلا” ساعت آخر ) ، کلاس های گروه آموزشی و غیره طی نامه روز قبل به اطلاع تمام والدین برسد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود . 41- هر سه ماه یکبار نامه ای از طرف انجمن اولیا یا مدرسه به والدین داده شود که انتظارات خود را از مدرسه انجمن اعلام نمایند و برای پیشنهادات آنها در جلسه خصوصی انجمن وقت گذاشته شود . 42- معمولا” تجربه نشان داده که هیجانات و عصبانیتهای غیر معمول والدین ابتدا از خود دانش آموزان نشات می گیرد و گاهی اوقات کار به شکوائیه به مراجع قضایی هم می کشد ، مثلا دانش آموز به اشتباه فکر کند که یک معلم وی را سرکوب کرده و از وی بدش می آید و یا بین او و یک دانش آموز دیگر تفاوت قایل می شود و در منزل موجب تحریک ولی خود خواهد شد . در این چنین موارد از دبیر دینی ، قرآن یا پرورشی خواسته می شود تا مطالبی را در هر کلاس در مورد خوشنودی از پیشرفت دیگران ، احادیث غیبت و غیره ( تلویحا” و غیر مستقیم) مطرح نماید و ذهن بچه ها را از پیشداوری پاک کند و این اقدام به منزله یک کار پیشگیرانه مفید برای کاهش درگیریهای احتمالی والدین با مربیان خواهد بود . بیشترین در گیری والدین با دانش آموزان مربوط به نمره سایر دانش آموزان است نه فرزند خودشان ! 43- هر ماه یکبار طبق نیاز دانش آموزان و با نظر خواهی از والدین یا معلمان ، نسبت به تهیه یک بروشور مناسب جهت اطلاع رسانی والدین مربوط به دوره مربوطه اقدام شود و به دانش آموزان داده تا به منزل ببرند ، اینکار از عهده برخی کارشناسان عضو انجمن بر آمده و با تایید مدیر و یا اداره متبوع امکان پذیر است . و یا هر ماه یکبار یک بروشور در حد خود دانش آموزان تهیه و بدانها داده شود و در آخر سال مسابقه ای برای تشویق آنها از محتوای بروشورها در نظر گرفته شود . 44- مسابقه نشریه دیواری مخصوص خانواده و دانش آموزان به مناسبت روز خانواده یا پیوند اولیا و مربیان برگزار و ضمن نمایش آن به برترین ها جوایزی داده شود ( جوایز آن از سایر منابع مدرسه تامین می شود ) 45- تمام نیازهای آموزشی معلمان مانند تهیه وسایل کمک آموزشی ، کتب ، نشریات و غیره علاوه بر مدیر مدرسه به اطلاع جلسات خصوصی انجمن هم برسد تا در حد امکان برای تهیه آن اقدام و برای توام کردن تئوری و عمل و مشاهده در آموزش از هیچ اقدامی توسط انجمن اولیا ، فرو گذار نشود. 46- اقتدار انجمن اولیا باید به حدی حفظ شود تا اعتراض بیمورد یکی از والدین به دلیل خصومتهای شخصی و غیره باعث دلسردی آنان نگردد و مدیر مدرسه و اداره متبوع باید با درایت خاصی هر نوع اعتراض والدین را مستقیما” به انجمن یا مدرسه منعکس نکند ، مگر اینکه موجه باشد ( به عنوان مثال برخی والدین به غلط فکر می کنند انجمن اولیا ممکن است در نمره گذاری ها دخیل باشد ! و اعتراض شدید خود را بر اساس گفته فرزندش به مدرسه اعلام نماید ! که مدیران با سابقه به خوبی از این مثالهای آگاهی دارند!…) 47- برگزاری جلسه برای دانش آموزان به صورت کلی در فضایی غیر از مدرسه برای تنوع بخشیدن به آموزش و استفاده از انواع وسایل کمک رسانه ای و کمک آموزشی در تالار ، و پذیرایی از دانش آموزان هر 3 ماه یکبار و 3 بار در طی سال تحصیلی به عنوان مثال دعوت از یک پزشک متخصص خانم ، برای تشریح فواید شیر و یا انتخاب موضوع مورد نیاز با نظر شورای معلمان مدرسه و هماهنگی با اداره متبوع برای دعوت سخنران مسلط به موضوع . 48- تهیه برد دانش آموزی در سالن برای نصب آثار دانش آموزان در هر زمینه ای . مانند حدیث هفته ، آیات ، خاطره ، نشریه ، پیشنهاد و غیره تا موجب تقویت روحیه جرات مندی دانش اموزان شود . و اداره آن را چند تن از دانش آموزان بر عهده گرفته و زیر نظر مربی پرورشی مطالب آن الصاق گردد . 49- تهیه یا خرید سی دی های مولتی مدیا در زمینه آخرین روشهای تدریس و تجارب آموزشی و استفاده و نمایش آن در جلسات شورای معلمان و بررسی موانع موجود برای عدم اجرای شیوه های نوین تدریس در مدرسه و تلاش انجمن اولیا برای رفع موانع موجود ( به فرض اینکه تعدادی از اعضای انجمن اولیا کارشناسان خبره این رشته باشند ). 50- تهیه و خرید روزنامه یا نشریات مناسب دوره تحصیلی و نصب در سالن مدرسه برای مطالعه دانش آموزان در اوقات زنگ تفریح یا بیکاری و یا بردن آن به کلاس در مواقع لازم . 51- به منظور ارج نهادن به نظرات دانش آموزان و تقویت قدرت ابراز وجود آنان هر ماه یا 2 ماه یکبار مدیر مدرسه در اوقات بیکاری ، کلاس حاظر و نظرات آنان را در مورد برنامه های مدرسه جویا شده و در صورت نیاز به شورای معلمان یا انجمن اولیا منعکس نماید تا برخی از مناسبترین پیشنهادات دانش آموزان اجرا شود .اینکار باعث خواهد شد تا دانش آموزان در محیط مدرسه بتوانند ضمن مطرح کردن خود ، احساس موثر بودن و رضایت داشته و حتی نظر والدین را نسبت به مدرسه تغییر دهند( و به عبارتی مدیر ، مدرسه خود را تا حد ممکن از وجود گلایه ها و دلخوریها و اعتراضات و شکوائیه های ناشناس خالی نمایند ، چرا که والدین معمولا” دهان فرزندان خود را برای اعلام دلخوریها می بینند!) 52- در جلسات مجمع عمومی اولیا ، در حد امکان به چند تن از والدین فرصت داده شود تا خواسته ها و پیشنهادات خود را مطرح نمایند و جلسات حالت یکسویه و انفعالی به خود نگیرد ، بدیهی است یکی از مهمترین علل عدم رغبت اولیا برای شرکت در جلسات این است که آنها نیز مطرح نمی شوند و یا از جلسه خسته شده و کارهای تکراری و نمادین را مشاهده کرده و بی نتیجه بر خواهند گشت .( مدیر یا رییس انجمن این تشخیص را خواهد داشت که مطالب نامناسب توسط والدین مطرح نشود و یا با محدود کردن زمان هر ولی ، قبلا” در مورد نوع نظرات و پیشنهادات ، خط داده شود . 53- صندوق پیشنهادات مدرسه به طور جد توسط مدیر مدرسه هر هفته بررسی گردد و حتی الامکان برخی از موارد مفید به اطلاع دانش آموزان برسد ، اگر اینکار به دلایلی تعطیل گردد در گیریهای والدین با اداره و مدرسه هر روز بیشتر خواهد شد ، چرا که والدین معمولا” بر اساس اظهارات و رفتارهای فرزند خود شروع به واکنش ، اعتراض، شکوائیه ورضایت غیره خواهند کرد . 54- در اختیار گذاشتن هدایایی به امام جماعت مدرسه برای طرح سوالاتی از دانش آموزان شرکت کننده در نمازجماعت و اهدای جایزه به کسانی که سوالات شرعی را پاسخ می دهند به منظور تشویق دانش آموزان 55- به ترتیب کاملا” محتاط و با در نظر گرفتن جوانب امر ، توسط یکی از همکاران با نفوذ موارد مهم بهداشت بلوغ برای دانش آموزان تشریح و مقدمات لازم برای برخورد معقولانه با این قضیه طبیعی ، تمهید گردد تا شاهد برخی رفتار های غیر هنجاری دانش اموزان در مدرسه نباشیم، تهیه برخی اقلام بهداشتی در مدارسی که 100 درصد کادر آن را خانم ها تشکیل می دهند خالی از فایده نیست ….. 56- برای آموزش صرفه جویی و مراقبت از اموال مدرسه ، طرح هایی در مدرسه در نظر گرفته شود تا از هم اکنون دانش آموزان به این مورد مهم ترغیب شوند و از طرفی برخی هزینه های غیر ضرور مدرسه حذف و به امورات آموزشی و پرورشی اختصاص یابد . معمولا” اینکار با سخنرانی صرف معاون یا مدیر در مراسم آغازین ، مقدور نیست ، بلکه با روشهای عملی که در مدارس کشورهای دیگر هم انجام می شود ، ساده تر است . مثلا خط خطی کردن دیوار کلاس ، باز بودن همزمان پنجره و روشن بودن بخاری یا شوفاژ ، باز گذاشتن درب سالن مدرسه رو به حیاط ، زیر پا له کردن گچ ها توسط دانش آموزان یا معلم ، باز بودن درب ماژیک وایتبرد و … از طریق معلم در کلاس با استفاده از ” شیوه تدریس کاوشگری به شیوه حقوقی ” بسیار موثر خواهد بود تا اموال مدرسه محفوظ مانده و صرفه جویی ممکن شود . اما بدیهی است که معلم قبلا باید این شیوه را دانسته و بتواند اعمال نماید . 57- چنانچه در یک مدرسه انتقاد پذیری( با هدف ارتقاء سطح کیفی فعالیتها نه مچ گیری و درگیری) مدیر و معلمان و والدین رایج شود میزان زیادی از مشکلات حل خواهد شد و در نهایت به نفع دانش آموزان خواهد بود و مدرسه ای آرام و کوشا خواهیم داشت و این اتفاق نخواهد افتاد جز با مصاحبه و همدلی اعضای انجمن اولیا در ارتباط با مدیر مدرسه و برترین محل برای اینکار جلسات شورای معلمان است که حضور یک یا دو بار در سال کمک شایانی خواهد کرد ( فرض بر این است که اعضای انجمن دارای سطح آگاهی یا تحصیلات و معیار های اخلاقی مناسب باشند ) . چنانچه مدیر و انجمن در این باره همسو نباشند هر روز آمار درگیری و شکوائیه والدین و اطلاع به مافوق و غیره بیشتر خواهد شد و به غلط ارائه نظر و پیشنهاد را به منزله دخالت در امور مدرسه تلقی و با یک کودتای ساده ( مثلا اعتراض یکی از والدین به اداره یا یکی از دبیران به اداره با اتهام دخالت بیجا در امور یکدیگر ) تمام فعالیت های انجمن مختل خواهد شد و مدیر مدرسه جرات پر و بال دادن به انجمن را نخواهد داشت و با منزوی شدن طرفین ، دانش آموزان از خدمات مطلوب انجمن و کادر مدرسه بی بهره خواهند شد . 58- بدانیم که هیچ انگیزه ای بالاتر از طرح شدن افراد در گروه و در گیر شده با اهداف گروه ، نیست . حتی یک افرادی با داشتن پست های بالا و مراتب اجتماعی مطلوب ، هم به سادگی در جلساتی مانند انجمن اولیا چنان به وجد می آیند که حتی برای شستشوی دیوار های کلاس در روز تعطیل ، آستین بالا زده و حضور پیدا خواهد کرد این در حالی است که انگیزه های مادی این کار را نخواهند کرد! ، پس جا دارد از سوی کارشناسان محترم انجمن ادارات ، روشها و راهها و تجربیات جذب والدین و حتی انجمن اولیا به مدرسه در جلسه شورای مدیران طرح گردد و یکبار دیگر اهمیت انجمن به اطلاع مدیران برسد و یا حداقل برخی مدارس فعال در جلسه شورای مدیران صرفا ” به صورت شفاهی معرفی گردد تا ضمن دلگرمی مدیران مدارس ، سایرین هم ترغیب شوند . البته تا نام انجمن اولیا طرح شود متاسفانه حتی مدیران خیلی از مدارس از آن به نوعی گریزانند چون فکر می کنند باید والدین را رابرای دریافت کمک های مالی دور هم گرد آورد ولی باید برای مدیران مدارس باز هم جا افتاده شود که می توان به سادگی از نیروی فکری یا حتی جسمی والدین بیش از هر حمایت مالی استفاده کرد و در نهایت به نفع تمام دانش آموزان مدرسه قدم برداشت .تمام این کارهای توسط مدیرذان باتجربه انجام شده و نیازی به جا انداختن اهمیت آن یا صحت و سقمش نیست . 59- پیشنهاد می شود برخی کار های انجام شده در مدارس استان یا شهرستان که به نظر کارشناسان مطلوب است به صورت فهرست وار به ادارات شهرستان ارسال شود و انجمن اولیای مدارس از آنها مطلع گردند . این اقدام ضمن سهل کردن تصمیم گیری و حذف محافظه کاری ، موجب ترغیب انجمن ها خواهد شد و نیز یک حالت یاد آوری را خواهد داشت چرا که مدیران مدارس به حدی فشار کاری دارند که برخی مواقع واقعا” نمی رسند…. 60- اگر ممکن است کارشناسان استان به منظور تقویت روحیه برخی انجمن ها یا اعضای اصلی انجمن مدارس یک شهر، سالی 2 به جمع اعضای اصلی انجمن ها رفته و در محل عمومی جلسه ای تشکیل داده و به تشریح نوآوری سایر مدارس کشور برای حضار بپردازند . این تشریحات نیز به منزله رسمیت دادن به برخی ابتکارات خواهد شد و از محافظه کاری افراد خواهد کاست واز نتایج این همایش و سخنرانیها این است که یک انگیزه جدید بلافاصله به تمام اعضا منتقل و به زودی این نیرو به مدارس تزریق می شود و بهره آن را هزاران دانش آموز در مدارس خواهند برد . 61- بهره گیری از روش اتاق فکر برای جلسات انجمن خصوصی مدارس موجب بازدهی بیشتر انجمن و ریدسگ به طرحهای بهتر شده و تراوش فکری را به دنبال خواهد داشت. 62- باید بدانیم حتی برای ایستادن یک سرویس درب مدرسه و منتظر بودن راننده برای سوار شدن دانش آموزان ، در برخی مناطق کشور می توان مشکل درست کرد و مدیر مدرسه را زیر سوال برد و یا انجمن را متهم کرد ! یا حتی برای زدن یک نشریه دیواری دانش آموز در سالن می توان به مدیر تذکر داد که : ” نکند دیگران هم روزنامه دیواری درست کنند و در آن مطالب فلان بنویسند پس بهتر است از این کار صرف نظر شود ” یعنی برای عمل انجام نشده ، مجازات را هم تعریف کرد . که این مشکلات در شهر های بزرگ خیلی کم است و لی شاید برای برخی مدارس یا شهر های کوچک یک مشکل و سد برای نو آوری و انجام فعالیت محسوب شود . با توجه به تجارب زیاد ، اعلام می شود ، اگر برخی مسئولین دارای روحیه محافظه کاری باشند به راحتی کار و فعالیت چشمگیر آن منطقه و یا ناحیه و مدرسه مختل خواهد شد و بزرگترین آفت انجمن اولیا و موثر بودن اقدامات آن را در محافظه کاری یافته ایم ( که ضروری است نظارت ادارات هم بر فعالیت اعضا بیشتر شود ولی این نظارت نباید به منزله کنترل تلقی شود ) یک مثال: 8 سال پیش اگر در یک مدرسه برای رفتن بازدید علمی دست یکی از دانش آموزان مجروح شده باشد ، نباید این را امسال به مدارس تعمیم دهیم که ” نکند والدین به ما اعتراض نمایند ” آنوقت مدیر و یا اعضای انجمن با فقط شنیدن این جمله ساده از خیر این کار گذشته و به شک و گمان خواهند افتاد …. مسلم است مدیر و انجمن اولیای باتجربه ، ابتدایی ترین مقدمات بازدید مانند داشتن رضایت کتبی ولی ، بازدید از محل های مطمئن و سالم از نظر اخلاقی و غیره را خود خواهند دانست … 63 – برخی مدارس از لو رفتن ابتکارات خود در انجمن اولیا و مربیان بیم دارند و اینکه دوست دارند طرح فقط مختص خود و مدرسه شان باشد ! و در انتخاب برترین انجمن های شهر یا استان و کشور ی لحاظ گردد ، اما تصور کنید با طرح شما اگر هزاران دانش آموز در جای جای کشور بهره مند گردند ، چه لذت و احساس خوشایندی خواهد داشت و اینکه به عنوان یک امر خیر برای شما منظور گردد انشاءالله.

برچسب‌ها

دیدگاه

  1. مهدی تقی پور حیدری

    بسیار مفید و کاربردی است. کاش پیشنهادها و راه کارها درقالب عناوین موضوعی مانند: معلمان – دانش آموزان – اولیاء – عوامل اجرایی – اعضاء انجمن و … ارائه می شد.

    [پاسخ]

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
سایت های مرتبط