هشدار سایبری پلیس فتا کوهدشت – باج افزار خطرناک Satana

با توجه به گسترش روز افزون بدافزارهای رایانه‌ای موسوم به Ransomware (باج افزار)، اخیراً گونه جدید و بسیار خطرناکی از این نوع بدافزارها با نام مستعار Satana توسط شرکت‌های فعال در زمینه امنیت فناوری‌اطلاعات گزارش شده‌ که اقدام به رمزگذاری (Encryption) کلیه اطلاعات موجود در سیستم آلوده و همچنین آلوده سازی Master Boot Record سیستم […]

با توجه به گسترش روز افزون بدافزارهای رایانه‌ای موسوم به Ransomware (باج افزار)، اخیراً گونه جدید و بسیار خطرناکی از این نوع بدافزارها با نام مستعار Satana توسط شرکت‌های فعال در زمینه امنیت فناوری‌اطلاعات گزارش شده‌ که اقدام به رمزگذاری (Encryption) کلیه اطلاعات موجود در سیستم آلوده و همچنین آلوده سازی Master Boot Record سیستم می‌نماید.
برابر اعلام کلیه شرکت‌های تولیدکننده ضدبدافزار، از بین بردن اثرات بدافزار ذکر شده و بازیابی فایل‌های رمزشده غیرممکن بوده و تنها راه آن، پرداخت پول (باج) به گردانندگان باج افزار خواهد بود.

۰۰۱_۰
با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها و سازمانهای داخل کشور در اثر بی توجهی به اجرای موارد امنیتی با مشکل فوق‌الذکر مواجه شده‌اند و با مدنظر قرار دادن اهمیت اطلاعات و سرویس های ارائه شده برابر موارد ذیل مورد بهره برداری قرار دهند.
۱- برروی کلیه سیستم‌های رایانه‌ای متصل به شبکه، ضدبدافزار مصوب تحت سرور مربوطه نصب و بهره‌برداری گردد.
۲- سیستم‌های رایانه‌ای اقدام نمایند.
۳- بکارگیری حافظه‌های جانبی غیرسازمانی بر روی سیستم‌های رایانه‌ای ممنوع بوده و ضمن اعمال تنظیمات مربوط به Device Control از کنسول مدیریتی سرور ضدبدافزار Kaspersky (جهت ممانعت از بکارگیری حافظه‌های جانبی شخصی) بایستی با کاربران متخلف، مطابق قوانین و مقررات برخورد گردد.
۴- با توجه به اینکه در صورت بروز آلودگی و رمز شدن اطلاعات توسط باج‌افزار مذکور، امکان بازیابی اطلاعات (بدون پرداخت پول) غیرممکن می‌باشد، لذا مجدداً تاکید می‌گردد از اطلاعات مهم پشتیبان تهیه شده و در محلی امن و مجزا از شبکه (ترجیحاً دو نسخه و در دو محل متفاوت) نگهداری گردد.
۵- با توجه به اینکه در صورتیکه کاربر سیستم با User به سیستم وارد شده باشد، احتمال اجرای فایل مخرب و ایجاد آلودگی کاهش می‌یابد، لذا در مواقع غیر ضروری از وارد شدن با کاربری Administrator به سیستم‌ها خودداری گردد.
۶- نسبت به اطمینان از غیرفعال بودن اجرای خودکار ماکرو در برنامه Office و توجیه کاربران در خصوص عدم فعال‌سازی مورد مذکور در تنظیمات Office ، اقدامات لازم انجام گردد.
۷- با توجه به اینکه یکی از راه های انتشار آلودگی توسط باج ‌افزارها، ارسال ایمیل‌های آلوده و همچنین انتشار از طریق وب‌سایت‌های آلوده و نامعتبرمی‌باشد، لازم است نسبت به توجیه کاربران اینترنت رایانه‌ها در خصوص عدم باز کردن ایمیل‌های ارسالی از منابع ناشناس و عدم به‌کارگیری اینترنت در مواردی غیر از مأموریت‌های محوله اقدام گردد.

هر چقدر بیشتر بدانید،بیشتر در امنیت خواهید بود ، منابع آموزشی آنلاین از جمله سایت پلیس فتا را در آدرس http://www.cyberpolice.ir مطالعه کنید و همچنین در صورت وجود هرگونه ابهام و جرمی در فضای مجازی آن را از طریق نشانی اینترنتی پلیس فتا به آدرس http://www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی اطلاع دهید.

فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت – پلیس فتا