بحران آب در کوهدشت از زاویه ای دیگر

حمزه آزادبخت٭: دیروز ظهرپس از عزیمت به منزل قصد رفتن به حمام کردم و شستن سر وتن و رفع خستگی، که با باز کردن شیر آب و خروج مقداری هوا به جای آب این قصد نه چندان منطقی کاملا به فنا رفت. با خودم گفتم آخر آدم ناحسابی مگر می شود تابستان به حمام رفت؟ […]

۳

حمزه آزادبخت٭: دیروز ظهرپس از عزیمت به منزل قصد رفتن به حمام کردم و شستن سر وتن و رفع خستگی، که با باز کردن شیر آب و خروج مقداری هوا به جای آب این قصد نه چندان منطقی کاملا به فنا رفت. با خودم گفتم آخر آدم ناحسابی مگر می شود تابستان به حمام رفت؟ آن هم در روز؟

راستی این وضعیت باید تا کی ادامه داشته باشد؟ آیا امیدی به بهبود وضعیت آب هست؟ آیا لوله های پر آب و پر فشار را دوباره خواهیم دید یا باید یک قرون به آش بدهیم و به همین خیال باشیم؟

صحبت از پول به میان آمد یاد خاطره ای افتادم که بارها اتفاق افتاده، در حال عبور از کوچه ای هستی که شخصی را در حال آبپاشی و خیس کردن کوچه می بینی، می خواهی بی تفاوت رد شوی و بگویی به من چه، ولی یاد آن صحنه ی حمام رفتن و باز کردن شیر آب و آمدن هوا به جای آب میوفتی که خونت به جوش می آید و دل به دریا میزنی و میگویی: ببخشید چرا آب را اینگونه دور میریزی و هدر میدهی؟

ولی همیشه در جواب یک جمله می شنوی: اینکه آب خانه ی خودشان است و پولش را میپردازند و به کسی ارتباطی ندارد.

طوری قانع میشوی که تا یک ماه اخیر این چنین قانع نشده ای و مجاب میشوی از ایشان معذرت بخواهی و راهت را ادامه دهی.

بگذریم…

این روزها همه جا حرف از گرمی هوا و دمای بالا و کولرهای آبی از رده خارج و رفتن به بانه و جوانرود و خریداری کولر گازی ست. البته کولر آبی بخت برگشته فقط اسمش آبی ست یا شاید رنگش، کولر آبی بدون آب پنکه ای بیش نیست. کولر گازی هم که میگویند برق زیادی مصرف میکنند که صد البته منطقه ی ما فعلا از لحاظ برق با مشکل عدیده روبرو نیست چرا که از برکت سدهای فراوان و پر آب استان هم جوارمان و تولید برق آنها ما هم بهره مند میشویم، که جای تقدیر و تشکر دارد. ولی مگر سدها لازمه ی وجودیشان آب نیست؟ مگر استان همجوارمان جز مناطق گرم و خشک نیست؟ پس چگونه این همه سد در این استان احداث گردیده؟ جل الخالق !!!!

برای روشن شدن مساله یک سرچ مختصری در اینترنت انجام دادم که به نتایج بسیار جالب و مبهمی دست یافتم که سوالات را در ذهنم بیشتر کرد. نتایجی که از وفور آب در استان ما خبر میداد و استان مارا یکی از پر آب ترین مناطق کشور قلمداد میکرد و اینکه سالانه حدود ۱۲  میلیارد متر مکعب آب از استان ما خارج و وارد استان خوزستان میشود و این حجم آب معادل ۱۲ % از آبهای جاری کشور است. مگر میشود؟؟؟

اگر این نتایج صحت دارد( که دارد) پس لوله های بی آب چه میگویند؟ پس چاههای بی رمق کشاورزی چه میگویند؟ پس برداشت وحشتناک از آب زیرزمینی چه توجیهی دارد؟ پس تخریب سالانه دهها چاه کشاورزی و هدر رفتن سرمایه ی کشاورز چه میگوید؟  پس پایین رفتن دهها متر سطح آب زیرزمینی منطقه چه میگوید؟ پس زمینهای دیم منطقه را کجای دلم بگذارم؟

بگذریم…

امسال به لطف پدیده ی ال نینو، در کشورمان بارندگی بسیار خوب و قابل قبول بود که برای عوام این سوال پیش می آید که این همه بارندگی پس چه شد؟ آیا تاثیری بر حال منطقه ی ما نداشت؟ که جواب مثبت است. بدون شک بارندگی ها تاثیر زیادی بر منطقه ی ما داشته، و آن هم خرابی و تلفات و مرگ بوده است. راستی نمیشود این سیلاب ها کنترل شوند؟ و از این پدیده ی مخرب استفاده ی بهینه کرد؟ آیا با احداث یک سد و مهار سیلاب و آب های مازاد نمیشود با یک تیر دو نشان زد؟ هم سیلاب مخرب کنترل شود و هم از آبش برای مصارف مختلف استفاده کرد؟ نمیدانم، شاید نمیشود !!!!

بگذریم…

 

٭کارشناس ارشد زمین شناسی و کارشناس منابع آب شهرستان کوهدشت