جنگنده های روسی در همدان چه می‌کنند؟

وزارت دفاع روسیه استقرار بمب افکن های تو-۲۲ ام ۳ و سو-۲۴ را در ایران تایید کرد. روز سه شنبه این هواپیماها با پرواز از فرودگاه نظامی همدان به مواضع داعش در سوریه حمله کردند. در اطلاعیه وزارت دفاع روسیه آمده است: “شانزدهم آگوست سال ۲۰۱۶ ، بمب افکن های دوربرد تو-۲۲ ام ۳ و […]

۲۷۴۵۲۸_۷۳۱

وزارت دفاع روسیه استقرار بمب افکن های تو-۲۲ ام ۳ و سو-۲۴ را در ایران تایید کرد.

روز سه شنبه این هواپیماها با پرواز از فرودگاه نظامی همدان به مواضع داعش در سوریه حمله کردند.

در اطلاعیه وزارت دفاع روسیه آمده است: “شانزدهم آگوست سال ۲۰۱۶ ، بمب افکن های دوربرد تو-۲۲ ام ۳ و بمب افکن های تهاجمی سو-۳۴، با پرواز از فرودگاه نظامی همدان (جمهوری اسلامی ایران) به تاسیسات گروهک تروریستی داعش و جبهه النصره در استان های حلب، دیرالزور و ادلب حمله کردند.”

یک سناتور روس نیز از آمادگی پارلمان این کشور برای تصویب موضوع استقرار جنگنده‌های نظامی روسیه در ایران خبر داد.

«ویکتور آذروف» در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریانووستی» تأکید کرد: «درست مشابه تصویب توافق با سوریه در خصوص استقرار نیروهای هوایی روسیه در این کشور، تصویب توافق با ایران در این خصوص نیز ضروری است. به اعتقاد من شورای فدراسیون روسیه آمادگی داشته باشد تا این تصمیم را به صورت قانون به تصویب برساند.»

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که نیروهای هوایی بوسیله این بمب افکن ها که از فرودگاه همدان برخاستند، موفق شده اند ۵ انبار سلاح و مهمات و پایگاه تروریست ها را در حلب بمباران کند.

کانال ۲۴ روسیه نیز تصاویری از حداقل سه بمب افکن روسی در پایگاه هوایی نوژه در همدان را نشان داده است.

پایگاه هوایی نوژه مهمترین پایگاه هوایی ایران در غرب کشور است.

این اولین بار است که هواپیماهایی روسی از حریم هوایی ایران برای حمله به مواضع تروریست ها و مخالفان استفاده می کند.

براساس این گزارش، مسافت پرواز این هواپیماها از مقر قبلی تا سوریه بیش از دوهزار کیلومتر بود اما با استفاده از همدان، این مسافت ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت.

این خبر در حالی منتشر شده است که شب گذشته رسانه ها اعلام کردند که روسیه از ایران و عراق درخواست کرده است که اجازه استفاده از حریم هوایی کشورشان را برای پرتاب موشک کروز صادر کنند.

از سوی دیگر «ولادیمیر کوموییدوف» رئیس کمیته دفاع مجلس نمایندگان روسیه و فرمانده سابق ناوگان دریای سیاه این کشور اعلام کرد که عراق و ایران کانالی هوایی را برای عبور موشک های کروز روسیه بر فراز حریم هوایی خود ایجاد خواهند کرد.

همچنین خبر استقرار بمب افکن‌های روسی در حالی انتشار می‌یابد که میخائیل بوگدانف، نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه به تهران سفر کرده و گفته می‌شود جنگ داخلی سوریه محور اصلی گفتگوهای دو طرف خواهد بود.

همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به انتشار خبرها مبنی بر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست ها در سوریه گفت: «همکاری های تهران – مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم.»

علی شمخانی مقام عالی هماهنگ کننده اقدامات سیاسی امنیتی ایران با سوریه و روسیه است.

او همچنین افزود: «با همکاری های سازنده و گسترده میان ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت شرایط برای تروریست ها بسیار دشوار شده و این روند با آغاز عملیات جدید و گسترده تا نابودی کامل آن ها ادامه خواهد داشت.»

 

مرجع: فرارو