مشروح نشست خبری مدیر کل بهزیستی لرستان با اصحاب رسانه و خبرگزاری های استان

به گزارش کشکان، دکتر حیدری در گفتگو با بیش از پنجاه تن از اصحاب رسانه و خبرگزاری ها بمناسبت هفتهٔ بهزیستی و تامین اجتماعی ضمن خوش آمدگویی به ایشان و تبریک روز و هفته بهزیستی به کارکنان خدوم و جامعهٔ هدف و آرزوی طول عمر با عزت برای رهبری، عزت و اقتدار برای دولت تدبیر […]

IMG_20160719_181204

به گزارش کشکان، دکتر حیدری در گفتگو با بیش از پنجاه تن از اصحاب رسانه و خبرگزاری ها بمناسبت هفتهٔ بهزیستی و تامین اجتماعی ضمن خوش آمدگویی به ایشان و تبریک روز و هفته بهزیستی به کارکنان خدوم و جامعهٔ هدف و آرزوی طول عمر با عزت برای رهبری، عزت و اقتدار برای دولت تدبیر و امید، با بیان و تبیین اهداف و برنامه های بهزیستی افزودند: بسیار افتخار می کنیم که دراستان ما اصحاب رسانه زیادی وجود دارد و این بیانگر این است که ما با امید خدا در مسیر توسعه قرار گرفته ایم. .چون معتقدیم که نقش رسانه ها در توسعه هر استانی بی بدیل  و در آگاه سازی و اطلاع رسانی و توسعه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نقش رسانه ها برجسته و غیر قابل انکار است.

مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان اینکه افرادی که در حوزه رسانه کار می کنند بایستی شهامت، جسارت، مطالبه گری و آرمانخواهی داشته باشند گفت: اینها از ویژگی های نسل جوان است که در همه شما وجود دارد و این ویژگی ها به توسعه و آبادانی استان کمک می کند.

دکتر حیدری با تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران حاضر در جلسه و همه کسانی که در عرصه اطلاع رسانی و رسانه فعالیت دارند گفت: شما چشمان تیزبین جامعه و پاسبانان و نگهبانان حقوق شهروندی هستید و فعالیت های شما موجب تنویر افکار عمومی می شود.

دکتر حیدری با درود به روح شهید فیاض بخش بنیان گذار سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی کشور بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و به پیشنهاد  دکتر فیاض بخش در ۵۹/۴/۲۶ با ادغام چندین موسسه و عقاید خیریه بوجود آمد و در طی دوران این سازمان تبدیل به یک سازمان تخصصی در حوزه سلامت اجتماعی شد. این سازمان و یا به عبارت بهتر، این اداره کل دارای چهار معاونت وهر کدام از معاونت ها شامل چند دفتر تخصصی است به همین سبب حوزه کار بهزیستی بسیار وسیع است. سازمان بهزیستی دارای “۱۸۴” شرح وظیفه اجتماعی است و این یک شرح وظیفه بسیار سنگین بوده و کمتر دستگاه متولی مسائل اجتماعی با این حجم از فعالیت مواجه است که البته هر چهار معاونت یک هدف را تعقیب می کنند و آن هم توانمند سازی و سلامت اجتماعی است.

دکتر حیدری در ادامه با تشریح وظایف بهزیستی با بیان اینکه معاونت توانبخشی یک معاونت تخصصی، توانبخشی است و  بیشتر با معلولین سالمندان و بیماران اعصاب روان در ارتباط است گفت: پدیده معلولیت بصورت بالقوه ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و هر احدی از آحاد جامعه ممکن است معلولیت را تجربه کند ولی سالمندی گریز ناپذیر است و دیر یا زود به سراغ همه خواهد آمد بنابراین همه باید برای رفع مشکلات سالمندان چاره اندیشی کنیم.

دکتر حیدری در ادامه همت استاندار لرستان را در بحث آماده شدن زیر ساخت های استان ستودند و افزودند: در گذشته بدلیل مناسب نبودن جاده ها و راه های استان احتمال و درصد تصادفات جاده ای بسیار بالا بود و این خود یکی از دلایل معلولیت بوده است اما امروز وضعیت جاده ها بسیار مطلوب و بهتر شده است .مضاف بر این عوامل، حوادث طبیعی هم ممکن است موجب معلولیت و ناتوانی فرد شود.

دکتر حیدری گفت: معلولین بزرگترین اقلیت اجتماعی هستند و اگر خیلی خوشبینانه بگویم چیزی در حدود ده درصد از افراد جامعه  دچار نوعی معلولیت و ناتوانی جسمی و ذهنی هستند که با احتساب یک میلیون و هشتصد هزار نفر چیزی در حدود یکصد و هشتاد هزار نفر در استان لرستان به نوعی از ناتوانی و معلولیت رنج می برند که بخش بزرگی از جامعه ما را تشکیل می دهند. با توجه به اینکه یک فرد معلول همان نیازها، امیال و آرزوهایی را دارد که یک انسان سالم دارد. اما با این تفاوت که آثار زیانبار ناکامی هر کدام از این مسائل بر روی یک فرد معلول و سالمند بیشتر از یک فرد عادی است. یک معلول بیکار بیشتر در رنج است تا یک انسان عادی . یک معلول که امکان تردد اجتماعی و امکان استفاده از مبلمان شهری، امکان رفتن به کتابخانه، سینما، بانکها و خیلی جاها برایش فراهم نیست مخاطرات ناشی از ماندن این فرد در خانه برای اعضای خانواده به مراتب بیشتر از یک فرد سالم است  حالا شما حساب کنید وقتی یکصد و هشتاد هزار معلول سالمند و ناتوان وجود دارد چند هزار خانواده درگیر این مسئله هستند خصوصاً مادران که بیشتر امورات  خانه را اداره می کنند.

_RAM9328

دکتر حیدری در ادامه سخنان خود با اشاره به بازدید خبرنگاران از مرکز شیرخوارگاه فرشتگان گفت: آیا وجدانتان راضی است و به آن اندازه که لازم بوده حقوق شهروندی معلولین را از مسئولین اجرایی استان مطالبه و پیگیری نموده اید. آیا تا کنون از مسکن و شهرسازی در مورد مسکن معلولان خواسته اید که پاسخگو باشند. از کسانی که اماکن عمومی و پارکها را می سازند سوال کرده اید که آیا تردد معلولین و جانبازان را پیش بینی کرده اند تا آنها بتوانند از این مبلمان شهری استفاده کنند. دکتر حیدری گفت: بنظر شما اصحاب رسانه به عنوان مطالبه گرانی که مسئولین روی رفتار شما حساب می کنند و نیک می دانم که همگی اهل علم و دانش هستید آیا  سازمان بهزیستی می تواند همه نیازهای یک معلول را برآورده کند؟ می تواند هم پارک ایجاد کند و هم مسکن مناسب بسازد وهم شغل خوب و مناسب یک معلول ایجاد کند و هم خدمات توانبخشی بدهد هم خیلی مسایل دیگر که نیاز یک انسان معلول هستند؟ …..مسلماً خواهید گفت خیر.

دکتر حیدری با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولین اظهار داشت: ما معتقدیم قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه مقبولیت دارد   مشروعیت هم دارد یعنی شرعی هم هست  اما چرا این قانون معطل مانده است چرا اجرا نمی شود، چرا کم اجرا می شود، چرا مورد بی مهری قرار گرفته است.

دکترحیدری گفت: نود درصد از فعالیت های بهزیستی فرا بخشی و بین بخشی است و ما برای اینکه بتوانیم برای معلولین مسکن ایجاد کنیم باید گروهی از ادارات مثل بنیاد مسکن، راه و شهر سازی، نهاد ها و موسسات خیریه بهزیستی را یاری کنند. دکتر حیدری در ادامه گفت:یکی ازشعارهای کلیدی ما در سازمان بهزیستی این است که پیشگیری مقدم بر درمان است اما برای تحقق این شعار به همکاری چندین اداره و سازمان از جمله دانشگاه علوم پزشکی،ثبت احوال و آموزش و پرورش نیازمند هستیم.

دکتر حیدری از بهزیستی بعنوان سکاندار فعالیت های سلامت اجتماعی یاد کرد و افزودند: امیدوارم که اصحاب رسانه ما را یاری کنند تا بتوانیم به آن اهدافی که در جهت سلامت اجتماعی برای جامعه داریم  برسیم. اعتقاد ما بر توانمند سازی معلولین است .یعنی بجای اینکه یک ویلچر لوکس و مدرن برای معلولمان خریداری کنیم دستهای او را بگیریم تا بر روی پاهای لرزان خود بایستد.

حیدری با بیان اینکه سازمان بهزیستی به ” پانزده هزار” معلول خدمات مستمر ارائه و به “سی و پنج هزار” نفر خدمات غیر مستمرمی رساند گفت: اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است عبارتند از:

– راه اندازی کارگاه تولیدی حمایتی ( از نوع تیپ دو برای معلولین با مشارکت بخش خصوصی

– برگزاری دوره های آماده سازی شغل برای “ششصد و بیست و دو” نفر از معلولین استان و اجرای طرح توانمندسازی در استان

– افتتاح مرکز اتیسم

-افتتاح مرکزبیماران اعصاب و روان

دکتر حیدری فعالیت های سازمان بهزیستی را در حوزه ی اموراجتماعی اینگونه آغاز کرد و افزود: در این حوزه استراتژی ما توانمندسازی معلولین است یعنی سعی می کنیم که به این افراد کمک کنیم تا روی پای خودشان بمانند و نیازی به حمایت های محدود سازمان نداشته باشند شاید از خودتان سوال کنید که با این مبلغ ناچیز مستمری مگر می شود زندگی کرد، خواهید گفت خیرآری حق با  شماست ولی منابع دولت محدود هستند و در این حد می تواند پرداخت کند و ما هم یک مجری بیش نیستیم.

همان طور که می دانید کشور ما در حال توسعه است به تبع آن استان ما نیز در حال توسعه است با توجه به پیامدهای توسعه یافتگی و مضاف بر آن پیامدهای توسعه نیافتگی و تاثیر پذیری جامعه در حال رشد، ما از نقاط ضعف هر دو مرحله در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار هستیم. دکتر حیدری در ادامه سخنان خود گفت: بعنوان کسی که در زمینه مسائل اجتماعی، مطالعه و تحقیق داشته ام نقاط ضعف تمام برنامه های توسعه ای در ایران را اولویت و تقدم محض مسائل اقتصادی بر فرهنگی و اجتماعی می دانم کما اینکه در خیلی از کشورهای توسعه یافته پول هست سرمایه هست و درآمد عمومی بالاست ولی باز هم آسیب های اجتماعی نوظهور و نو پدید وجود دارند. بنابراین باید در برنامه های توسعه ای مسائل اجتماعی گنجانده شوند تا پیامد های ناشی از آن مانند اعتیاد، طلاق واقعی، طلاق عاطفی، کودکان کار، کودکان خیابانی، مهاجرت های آرمانی و لجام گسیخته از روستاها به حاشیه کلان شهرها که خود کانون و به تعبیری مرکز تولید آسیب های اجتماعی هستند و عدم انطباق رفتار اجتماعی که پیامد بعدی است کنترل و کاهش یابد. یک فرد روستایی که با یک سبک زندگی خاص بزرگ شده است  وقتی برای تحقق رویاهای خود به کلان شهری مثل تهران مهاجرت می کند باورها، ارزشها و عقاید و سبک زندگی و الگوهای رفتاری او با بقیه افراد جامعه همخوانی ندارد و این شخص دچار ناهنجاری رفتاری می شود.

ما در بحث توانمندسازی با مشکلات عدیده و زیادی دست و پنجه نرم می کنیم چرا که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت هدف ما تقریباً کم مهارت، بی مهارت، بی سواد یا کم سواد هستند.

دکتر حیدری گفت: همان گونه ای که آسیب های اجتماعی زنانه شده است فقرهم زنانه شده است.زنان سرپرست خانوار فرصت دیدن آموزش را ندارند و آمارنشان می دهد که هفتاد درصد از زنان سرپرست خانوارعلت از دست دادن سرپرست خانوادهاشان تصادفات جاده ای بوده است و این یک فاجعه است. این آمار یک آمار ملی است و تنها مربوط به استان لرستان نمی باشد. یکی دیگر از مشکلات سازمان در بحث توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای جمعیت هدف خود  نداشتن توان ضمانتی این افراد است من واقعاً برای این افراد از ته دل نگرانم و دلم می سوزد چرا که این افراد از طبقه فرودست اجتماع هستند و کسی ضمانت آنها را نمی کند و موفق به دریافت همان وام مختصر هم نمی شوند البته تاکیدات و دستورات استاندار توسعه گرا و حامی فقرای استانمان در سال گذشته راهگشا شد.

دکتر حیدری گفت: توانمند سازی پیامدهای خیلی مثبتی دارد و اگر ما بتوانیم آن را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم آن وقت است که معلولین ما هم می توانند مثل افرادی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند به حقوق خودشان دست پیدا کنند.

حیدری با اشاره به اینکه منابع محدود مالی امکان تبلیغ و معرفی خدمات خوب سازمان بهزیستی را به آنها نمی دهد گفت: سازمان بهزیستی در حوزه امور اجتماعی علاوه بر معلولین “شش هزار و پانصد” خانوار را تحت حمایت دارد و این خود گواهی بر این مدعاست که ما با طیف وسیعی از افراد سر و کار داریم و جامعه هدف گسترده و قابل تاملی داریم. وی در ادامه اذعان داشت که صدای ما بگوش کسی نمیرسد، خطوط ارتباطی ما را افراد زیادی نمی شناسند و از امکانات و خدماتی که داریم استفاده نمی کنند.

IMG_20160719_164649

مدیر کل بهزیستی لرستان در ادامه به معرفی دفاتر تخصصی معاونت امور اجتماعی پرداخت و افزودند: هرکدام از این دفاتر به طور تخصصی جامعه هدف ما را تحت پوشش دارند بعنوان نمونه دفتر کودک و نوجوان بهزیستی چیزی در حدود “دویست و پنجاه” مهدکودک و چیزی در حدود “دوازده هزار و پانصد” نفر را تحت حمایت دارند.

امروزه مجامع جهانی و مراکز تخصصی دنیا برای پیشگیری از آسیب ها و معلولیت ها از سنین بسیار پایین شروع می کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ما خدماتی را قبل از تولد و پیش از ازدواج به افراد ارائه می دهیم تا از بروز آسیب و معلولیت های آغازین روزهای زندگی کودکان پیشگیری کنیم.

دکتر حیدری با بیان این مطلب که استراتژی سازمان پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی است گفت: ما در حوزه پیشگیری بیش از “چهار صد هزار” نفر خدمت داشته ایم وتفاهم نامه های کلیدی و خوبی با ثبت احوال در دست اقدام داریم که هیچ ازدواجی را ثبت نکنند مگر اینکه قبل از آن مشاوره ژنتیک از بهزستی گرفته باشد و یا اینکه ثبت احوال شناسنامه برای هیچ کودکی صادر نکند مگر اینکه غربالگری های ما را انجام داده باشد. تا بعداً دچار معلولیت هایی از قبیل نابینایی و ناشنوایی نشوند.

چرا وقتی دم از سونامی سرطان می زنند. همه ی دستگاه ها بسیج می شوند و موضوع را بزرگ و برجسته می کنند و رسانه ها به نحو مطلوب اطلاع رسانی می کنند ولی وقتی دم از سونامی آسیب های اجتماعی می زنند، کسی اهمیت چندانی  نمی دهد وهیچ اتفاقی نمی افتد ما بارها در جلسات، محافل و رسانه ها  گفته ایم  که کشور ما یک کشور در حال گذار است و سونامی آسیب های اجتماعی در راه است.

دکتر حیدری در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در زندگی اجتماعی افراد گفت: انقلاب رسانه ای، دهکده شدن جهان و برداشتن مرزهای فیزیکی پیامدهای خوبی است ولی انقلاب دیجیتالی و تبلتی پیامدهای بدی هم  با خود به همراه دارد ارتباطات و کنش های عاطفی به حداقل ممکن رسیده اند.  با توجه به این که اگر تلفن، تلویزیون و ماهواره  نباشد زندگی انسان مختل می شود ولی چرا ما همیشه از قسمت بد ماجرا استفاده می کنیم و در مواجهه با  فرهنگ ها و رویا رویی با این پدیده های نوظهور خودمان را می بازیم و تسلیم می شویم و عواطف، احساسات، سنت ها، نقش دین و کارکرد خانواده همه و همه را فراموش می کنیم و این بی توجهی در خانواده به گسترش آسیبهای اجتماعی دامن می زند.

مدیر کل بهزیستی لرستان در ادامه جلسه و برشمردن فعالیت های سازمان در حوزه مشارکت های مردمی و اشتغال افزودند: ما معتقدیم که سلامت اجتماعی یک مقوله اساسی فراموش شده در جامعه ی ماست بگونه ای که تابحال متولی نداشته است و در برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی کشور بعنوان متولی آن معرفی شده است. که امیدواریم ابزار آن را هم در اختیار بهزیستی قرار بدهند و دولت ونمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بهزیستی را یاری نمایند و اعتبارات خوبی را برای بهزیستی در بودجه های سالیانه لحاظ کنند تا بهزیستی بتواند به عنوان متولی سلامت اجتماعی به اهداف و برنامه های خودش جامه عمل بپوشاند به عقیده من باید تناسبی بین تکالیف و منابع مالی و هزینه ها وجود داشته باشد.

دکتر حیدری در ادامه به نقش مشارکت مردم و نهادینه کردن خیر جمعی اشاره کرد و گفت: مشارکت مردم حرف اول را می زند اعتقاد من بر این است که اگر مشارکت مردم را داشته باشیم در همه زمینه ها مشکل حل خواهد شد اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم همه برنامه های دولت ابتر خواهد ماند و راه به جایی نخواهد برد هر جا مشارکت مردم وجود داشته ما موفق بوده ایم چه در جنگ و چه در سازندگی مشارکت مردم یکی از اصول و قواعد انکار ناپذیر جامعه است، و در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش موثری ایفا کرده است.

دکتر حیدری گفت: سازمان بهزیستی در حوزه مسکن و توانمندسازی بسیار فعال و مقام های خوبی در سراسر کشور بدست آورده است که از آن جمله می توان به مقام دوم مسکن در چهار ماهه اول سال در بین تمام ادارات کشور، مقام اول اشتغال در بین دستگاه های اجرایی استان درسال گذشته بر اساس رصد و آمار دبیرخانه اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اینها همه افتخاراتی است برای بهزیستی استان لرستان.

دکتر حیدری در پایان سخنان خود خطاب به اصحاب رسانه گفت: ما معتقدیم افرادی که قرار است بازتوان شوند ابتدا باید تکیه گاهی داشته باشند هرگز به تنهایی نمی توانند کار پیدا کنند و توانمند شوند و با توجه به این که منابع مالی ما قابل اتکا نمی باشد امیدوارم شما برادران و خواهران در رسانه ها و خبرگزاری ها صدای مظلومین بهزیستی باشید و ما را در پیشبرد اهدافمان مدد نمایید.امید آنکه با یاری همه ی شما عزیزان البته با عنایات حضرت حق ، غیرت دینی مردم و همت عالی مسئولین و نماینده عالی دولت،استان ما رو به رشد و توسعه است و از نظر امنیت و زیرساخت ها در وضعیت بسیار خوبی است وآرمان های دیرینه ی مردم لرستان محقق شود و خانواده ها از رنج عمیق بیکاری جوانان و فرزندانشان با امید به خدا و همت مسئولین رهایی یابند.

IMG_20160719_164702ناشنوایان مرکز امام رضا (ع) در حال تولید صنایع دستی

IMG_20160719_164821 صنایع دستی تولید مرکز امام رضا (ع):

IMG_20160719_164719 IMG_20160719_164727 IMG_20160719_164815 IMG_20160719_164803

 

عکس: مجید بیرانوند – کشکان