استاندار لرستان: شهرستان های پلدختر و کوهدشت می توانند اقتصاد چند استان را به چرخه در بیاورند!

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در نشست سرمایه گذاران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با وزیر کشور گفت: در حوزه نفت و گاز در شهرستان های پلدختر و کوهدشت حدود ۳۷ تاقدیس نفت و یک میدان گازی داریم که به نظرم این دو شهرستان می توانند اقتصاد چند استان را به چرخه در بیاورند و همین الان ۱۶ میلیون بشکه نفت آماده بهره برداری است.

۴۹۷۶۸

استاندار لرستان گفت: حدود ۴۴ درصد آب حوضه کرخه از استان ما تأمین می‌شود.

به گزارش کشکان، هوشنگ بازوند در نشست سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با وزیر کشور و جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سه استان منتخب اظهار کرد: خوشبختانه در برخورد با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و کارآفرینان در لرستان اعلام کرده‌ایم که آنان را مثل زائر خانه خدا می‌دانیم و فرش قرمز پهن و با تمام وجود از آنها استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما استانی در حال توسعه هستیم و باید استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه را مطرح کنیم و براین باور هستیم که منابع و نعمات خدادادی زیادی در لرستان وجود دارد و استان ثروتمندی هستیم.

بازوند خاطرنشان کرد: با برنامه‌‌های دولت و وزیر کشور به‌عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده‌ایم و مهیای توسعه و سرمایه‌گذاری هستیم.

استاندار با اشاره به ظرفیت‌های خدادادی در لرستان تصریح کرد: حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب آب در سال داریم که تقریبا ۱۱ درصد روان آب‌های کشور را تشکیل می‌دهد و بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر رودخانه و آب‌راه دائمی در استان وجود دارد که ظرفیت‌های بسیار بزرگی را برای توسعه ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: لرستان اقلیم و آب و هوای مناسبی دارد که زمستان در شهرستان الیگودرز می‌شود اسکی روی برف بازی کرد و در پلدختر شنا که این اقلیم بی‌نظیر است.

استاندار گفت: حدود یک‌هزار چشمه در استان وجود دارد که هر کدام از این‌ها گاها ظرفیت و خروجی آب بیش از چهار مترمکعب بر ثانیه دارند و حدود ۴۴ درصد آب حوزه کرخه از استان ما تأمین می‌شود.

بازوند با بیان اینکه نیروی کار جوان و فعال در استان وجود دارد، افزود: همین الان حدود ۱۰۵ هزار دانشجو داریم که ظرفیت بسیار بزرگی برای سرمایه‌گذاری است.

استاندار لرستان یادآور شد: قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب از طریق آزادراه و سال جاری هم که دولت عنایت ویژه‌ای با پروژه‌ی بزرگ‌راه بازرگان به بندر امام که از لرستان عبور می‌کند به ما داشت که ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری به وجود آورده است.

وی بیان کرد: از لحاظ امنیتی جزو پنج استان امن کشور هستیم و خوشبختانه هیچ‌گونه مشکل امنیتی نداریم علی‌رغم اینکه استان عشایری هستیم.

بازوند با بیان اینکه در حوزه گاز و نفت در شهرستان‌های کوهدشت و پلدختر حدود ۳۷ تاقدیس نفت و یک میدان گازی داریم که به نظرم این شهرستان‌ها می‌توانند اقتصاد چند استان را به چرخه دربیاورند و همین الان ۱۶ میلیون بشکه نفت آماده بهره‌برداری است.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: حدود ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و دو میلیون هکتار جنگل و مرتع در استان وجود دارد که ظرفیت بزرگی برای سرمایه‌گذاری است.

استاندار لرستان یادآور شد: در تولید ماهیان سردآبی بین استان‌های غیرساحلی و همچنین تولید حبوبات رتبه اول کشوری را داریم.

بازوند خاطرنشان کرد: سال ۹۲ سازمان زمین‌شناسی لرستان را پایتخت ژئوتوریسم کشور معرفی کرد و دارای ژئوپارک‌های بسیار خوبی در استان هستیم.

وی افزود: جاذبه‌های گردشگری خوبی در استان داریم از جمله ۲۵۰۰ اثر ثبت ملی، بیش از صد دهنه پل تاریخی، حدود ۶۶ آبشار بزرگ، بالغ بر ۲۲ منطقه نمونه گردشگری، ۳۶ روستای نمونه توریستی و… که زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند.

استاندار اظهار کرد: زیرساخت‌های جاده‌ای برای دسترسی به آبشارها فراهم شده و در روستاهایی که نزدیک این آبشارها هستند، تسهیلات هفت درصدی برای احداث مسافرکاشانه پرداخت می‌شود.

بازوند بیان کرد: دو محور بزرگ گردشگری در اشترانکوه و خرم‌آباد به پلدختر تعریف کرده‌ایم که تعداد زیادی از روستاها را شامل می‌شود و افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشند حدود هفت درصد یارانه از محل استانی تامین می‌کنیم.

استاندار در ادامه گفت: بیش از ۲۲ درصد سنگ‌های تزئینی ساختمانی در لرستان تولید می‌شود و بالغ بر ۱۸ شهرک صنعتی در استان داریم.

او افزود: در دولت تدبیر و امید اخذ مجوز منطقه ویژه اقتصادی برای شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و ازنا و همچنین بندر خشک اخذ شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرودگاه خرم‌آباد یکی از ۱۶ فرودگاه فعال کشور بوده و فاصله ۴۵ دقیقه‌ای تهران به خرم‌آباد شرایط خوبی برای حضور سرمایه‌گذران فراهم کرده است.