تفاوت فرهنگ؛ از فنس‌های سبز تا نرده‌های لوکس دور دریاچه کیو خرم‌آباد

  هنوز از یاد نبرده‌ایم روزهای نه‌چندان دوری را که وقتی یادی از دریاچه کیو خرم‌آباد می‌شد، ناخودآگاه پرنده افکارمان به سمت فنس‌های بلند و بی‌روح گرداگرد آن پر می‌کشید! روزهایی که دریاچه کیو از بی‌جاذبه‌ترین تفریح‌گاه‌های هم‌نوع خود در کشور محسوب می‌شد که جویی هدف اصلی، ایجاد زندانی گردادگرد دریاچه است تا کسی در […]

ghoio

 

هنوز از یاد نبرده‌ایم روزهای نه‌چندان دوری را که وقتی یادی از دریاچه کیو خرم‌آباد می‌شد، ناخودآگاه پرنده افکارمان به سمت فنس‌های بلند و بی‌روح گرداگرد آن پر می‌کشید! روزهایی که دریاچه کیو از بی‌جاذبه‌ترین تفریح‌گاه‌های هم‌نوع خود در کشور محسوب می‌شد که جویی هدف اصلی، ایجاد زندانی گردادگرد دریاچه است تا کسی در آن غرق نشود و این مهم‌ترین هدف فنس‌هاس بدقواره و سر به فلک کشیده اطراف آن بود.
در آن روزها غالب علاقه‌مندان به این دریاچه نسلی بودند که ناراحتی‌های خود را با فنس‌های دور آن شریک می‌شدند و غم‌انگیز‌تر، جوانانی بودند که محیط اطراف دریاچه را فقط برای کشیدن سیگاری تلخ انتخاب می‌کردند و ماشین‌هایی که بدون توقف از کنار آن می گذشتند یا به قول یکی از دوستان اصلا مگر از ۹ شب بعد کسی حوصله کنار دریاچه قدم زدن را داشت.
آن زمان این الماس زیبای شهر پشت فنس‌های سبز محصور شده بود و شهروندان خرم‌آبادی خیلی راحت از کنار آن می‌گذشتند؛ اما زمان گذشت و گذشت، نمی‌دانم چه کسی طرحش را داد و چه کسی اجرایش کرد البته از این جهت نمی‌دانم که همه‌ی مسئولان اسبق و فعلی خود را بانی این طرح می‌دانند؛ ولی انصافا هر کس که بود خدا امواتش را بیامرزد.
پس از اجرای طرح به‌سازی حریم دریاچه کیو منظره‌ای رویایی خلق شد، منظره‌ای که فقط و فقط نظیرش در ایران را به دور دریاچه زیبای چیتگر تهران می‌بینیم؛ اما از این نمای زیبا و رویایی که بگذریم یک موضوع بیش از هر موضوع دیگری توجهم را به خودش جلب می‌کند و آن هم پیوندی زیبا و ناگسستنی است که به تازگی بین شهروندان خرم‌آبادی و این دریاچه قدیمی برقرار شده است! انگار معجزه‌ای در شهر رخ داد که ناگهان “برخی” از مردم به حرمت زیبایی حریم این دریاچه هم که شده، بسیاری از عادت‌های اشتباه گذشته را کنار گذاشته و خوشبختانه دیگر شاهد دعواهای بی‌دلیل‌، پرتاب زباله در محیط شهری، نعره‌ها و خنده‌های بلند و آزار‌دهنده در محیط‌های اجتماعی، شوخی‌های زشت و بسیاری دیگر از عادت‌های ناشایست گذشته نیستیم!
گویا این عزیزان هم مانند دریاچه‌ی مورد علاقه‌شان، دست به تغییر افکار خود زده‌اند و الآن خیلی‌های‌شان از باکلاس‌های قدیمی هم با کلاس‌تر شده‌اند که این موضوع بسی مایه مباهات است.
تفاوت فرهنگ؛ از فنس‌های سبز تا نرده‌های لوکس دور دریاچه کیو خرم‌آباد. البته این دریاچه با خود ماجراهای بسیاری دارد! داستان‌های تلخش را به فراموشی سپردیم و زین پس آن را با چهره‌ی خوش جدیدش می‌بینیم؛ البته نه فقط دریاچه را بلکه عزیزان تغییر کرده را هم به همان چشم می‌بینیم. به قول “سهراب سپهری” که می‌گفت: «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید»، ما نیز چشم ها را می‌شوییم و از همه همشهریان عزیز درخواست می‌کنیم که آن‌ها هم چشم‌ها را بشویند و با نگاهی جامع‌تر زیبایی‌ها را ببینند.
تغییر نگاهی عمیق و به مراتب بزرگ‌تر از تغییر فنس‌های سبز و بی‌روح به میله‌های لوکس و نشاط‌آور اطراف دریاچه کیو! فقط کافی است کمی بیشتر از شهرداری، از خودمان انتظار داشته باشیم تا شاید بیش از پیش شاهد بهبود نگرش افکار جامعه نسبت به دریاچه‌ی وجودمان باشیم.

مجید بیرانوند/ کشکان

photo_2008-07-14_03-07-04-97x150