انتشار کتاب جغرافیای لرستان؛ پیشکوه و پشتکوه

کتاب جغرافیای لرستان؛ پیشکوه و پشتکوه منتشر شد. به گزارش کشکان، کتاب جغرافیای لرستان پیشکوه و پشتکوه که نویسنده آن ناشناس بوده با تلاش اسکندر امان‌اللهی بهاروند در قطع وزیری و در ۱۹۸ صفحه جمع آوری و از سوی انتشارات شاپور خواست در استان منتشر شد. این کتاب حاوی اطلاعات جالبی درباره برخی آثار باستانی […]

کتاب جغرافیای لرستان؛ پیشکوه و پشتکوه منتشر شد.

به گزارش کشکان، کتاب جغرافیای لرستان پیشکوه و پشتکوه که نویسنده آن ناشناس بوده با تلاش اسکندر امان‌اللهی بهاروند در قطع وزیری و در ۱۹۸ صفحه جمع آوری و از سوی انتشارات شاپور خواست در استان منتشر شد.

این کتاب حاوی اطلاعات جالبی درباره برخی آثار باستانی لرستان از جمله پل شاپوری، پل کشکان، پل دختر، پل گاومیشان قلعه فلک الافلاک خرم آباد، عمارت صخره ای کبکان، دژ تاریخی مُنگره و غیره است.

در این کتاب اشاره مؤلف به فروش اشیای عتیقه نیز جالب است زیرا متوجه می شویم متجاوز از یکصد سال پیش غارت آثار باستانی لرستان آغاز شده و متأسفانه هنوز هم در مقیاس کمتر ادامه دارد.

این رساله به وسیله یکی از ماموران قاجار تحت عنوان جغرافیای لرستان در سال ۱۳۰۰ ق و گویا به فرمان ناصرالدین شاه نگاشته شده است.

این اثر حدود دو دهه قبل به وسیله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در تیراژ محدود منتشر شد که به دلیل دسترسی عموم و محققان به اطلاعات آن، اینک دوباره توسط انتشارات شاپورخواست (ناشر نمونه سالهای اخیر لرستان) تجدید چاپ شده است.

اصل رساله در کتابخانه ملی نگهداری می شود و چاپ فعلی از روی همین نسخه است.

۲۱۲۴۲۲۸