میانگین رسیدگی به پرونده ها در دادگستری کوهدشت، ۷۹ روز/ برخورد شدید با برهم زنندگان نظم عمومی/ بیکاری مهم ترین عامل آسیب های اجتماعی شهرستان

نشست خبری ریاست دادگستری شهرستان کوهدشت به مناسبت هفته ی قوه قضاییه برگزار شد. فردین عسکرزاده در این نشست که صبح امروز در محل دفتر کار وی برگزار شد پاسخگوی سئوالات خبرنگاران رسانه های محلی بود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشکان، وی در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای والامقام دفاع مقدس، […]

IMG_3809

نشست خبری ریاست دادگستری شهرستان کوهدشت به مناسبت هفته ی قوه قضاییه برگزار شد.

فردین عسکرزاده در این نشست که صبح امروز در محل دفتر کار وی برگزار شد پاسخگوی سئوالات خبرنگاران رسانه های محلی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشکان، وی در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای والامقام دفاع مقدس، شهدای هفت تیر، شهید آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش و شهدای شهرستان کوهدشت به بیان خصائل شهید بهشتی از دیدگاه امام (ره) پرداخت.

عسکرزاده قوه ی قضائیه را به جهت انتصاب ریاست قوه از بین مجتهدین جامع الشرائط از سوی مقام معظم رهبری متفاوت از سایر قوای کشور دانست و گفت: اهمیت قوه ی قضائیه را تا بدان حد است که مقام معظم رهبری قوه ی قضائیه را معیار سلامت جامعه دانسته است و سلامت قوه ی قضائیه تضمین کننده ی اقامه ی کامل عدل است.

وی افزود: دستگاه قضا به لحاظ حساسیت و نقش بنیادینی که دارد به دنبال تحقق بخشیدن به عدالت اسلامی و پاسداری از حقوق مردم است.

رئیس دستگاه قضا در کوهدشت ادامه داد: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی وظائف قوه ی قضائیه پیش بینی شده است. از جمله رسیدگی به تظلمات و شکایات و حل و فصل دعاوی، احیاء حقوق عامه و گسترش عدل، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم، تعقیب و مجازات مجرمین و اجرای حدود و مقررات جزایی اسلام و پیشگیری از وقوع جرم. علاوه بر این موارد، مطابق منویات مقام معظم رهبری و ریاست قوه ی قضائیه به موارد دیگری نیز می توان اشاره کرد. از جمله برخورداری از آئین دادرسی مناسب، جلوگیری از اطاله دادرسی، استقلال و اقتدار دستگاه قضا، برخورد شدید با مجرمین خطرناک و برخورد شدید با فروشندگان مواد مخدر.

IMG_3804

رئیس دادگستری کوهدشت در پاسخ به سئوالی در ارتباط با آمار پرونده های این دادگستری در سال ۹۴ گفت: تعداد کل ورودی پرونده به دادگستری شهرستان کوهدشت ۳۰۸۷۲ فقره بوده که از این تعداد ۳۰۳۵۲ فقره، مختومه اعلام شده است.

فردین عسگرزاده، بیشترین موضوع پرونده های جزایی را مربوط به تصادفات دانست و بیان داشت: در بخش تصادفات، ۱۱۵۶ فقره پرونده، بخش ضرب و جرح عمدی ۱۰۹۰ فقره و مواد مخدر با ۶۹۰ فقره بیشترین پرونده ها را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۵ شعبه شورای حل اختلاف اعم از شهری و روستایی در شهرستان کوهدشت مشغول به فعالیت هستند.

رئیس دادگستری شهرستان کوهدشت با بیان اینکه استفاده از سیستم متمرکز مدیریت پرونده ها در جهت کاهش زمان اطاله ی دادرسی مورد توجه قرار گرفته، گفت: کمبود کادر قضایی از عوامل اطاله ی دادرسی در سطح شهرستان بوده است.

فردین عسگرزاده با تأکید بر اینکه ۵ نیرو به کادر قضایی شهرستان اضافه شده است افزود: افزایش نیروها در کادر قضایی شهرستان در کاهش زمان اطاله ی دادرسی مثمر ثمر خواهد بود.

IMG_3803

وی، میانگین زمان رسیدگی در دادگستری کوهدشت را ۷۹ روز دانست و تصریح کرد: در زمان رسیدگی بنا به مقتضیات قانونی ممکن است، رسیدگی پرونده ها با تعویق مواجه شود.

رئیس دادگستری شهرستان کوهدشت اظهار کرد: با مکاتبات صورت گرفته با دادگستری و پزشکی قانونی استان، در اولین فرصت نسبت به جذب پزشک متخصص پزشکی قانونی در شهرستان اقدام خواهد شد.

عسکرزاده در خصوص اطلاع رسانی پرونده هایی که جنبه ی عمومی داشته و عموماً کیفری هستند گفت: مطابق قانون تحقیقات مقدماتی مرحله ی دادسرا محرمانه است و صرفاً پس از صدور حکم قطعی می توان ابعاد یک پرونده ی قضایی را رسانه ای کرد. همچنین معمولاً در هفته ی قوه قضائیه مردم در جریان عملکرد کلی دستگاه قضا قرار می گیرند.

فردین عسگرزاده با بیان اینکه در بعضی اوقات شاهد تیراندازی های شبانه در سطح شهرستان بوده ایم، بیان داشت: اغلب این تیراندازی ها بی هدف بوده و در مواردی که هم تیراندازی نسبت به اشخاص بوده، شکات و مردم هیچ گونه همکاری را با نیروهای انتظامی، امنیتی و دستگاه قضایی در بحث شناسایی عاملان نداشته اند و همین امر موجب تجری مجرمین و ادامه اقدامات آن ها شده است.

وی با تأکید بر اینکه با افرادی که اقدام به بر هم زدن نظم عمومی و تیراندازی در شهرستان کرده و شناسایی شده اند، به عنوان مجرمین خطرناک برخورد شدید و قانونی صورت گرفته بیان داشت: هیچ گونه مجوزی برای حمل سلاح غیرمجاز وجود ندارد.

IMG_3812

رئیس دادگستری شهرستان کوهدشت، مهمترین عامل آسیب های اجتماعی در شهرستان کوهدشت را بیکاری دانست و تصریح کرد: بیکاری، عامل اصلی طلاق در شهرستان بوده به طوری که در سال گذشته، حدود ۲۶۰ مورد طلاق توافقی به علت بیکاری و اعتیاد رخ داده است.

فردین عسگرزاده اظهار کرد: در سال گذشته، بیشترین آمار اختلافات خانوادگی در شهرستان مربوط به اعتیاد، بیکاری و وضعیت بد معیشتی بوده است و ضرورت دارد مسئولین شهرستان برای رفع معضل بیکاری جوانان و توسعه ی صنایع چاره ای بیاندیشند.

وی در خصوص چرایی عدم برخورد قاطع و سریع با توزیع کنندگان و خرده فروشان مواد مخدر که آدرسشان برای همه مشخص است با بیان اینکه طبق گزارش نیروی انتظامی در سال گذشته، ۱۶۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر در شهرستان کشف و ضبط شده، خاطرنشان کرد: اداره ی مواد مخدر شهرستان کوهدشت، یکی از فعال ترین ادارات در زیرمجموعه ی نیروی انتظامی است. در خصوص پرونده های این جرائم چه در شهرستان چه در استان با توجه به نوع مواد مکشوفه شدیدترین و حداکثر مجازات ها را برای مجرمین در نظر گرفته ایم.

رئیس دادگستری شهرستان کوهدشت در ارتباط با تمهیدات رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم شهرستان نسبت به سوء برخورد احتمالی قضات و کارکنان دستگاه قضا اظهار کرد: تکریم ارباب رجوع یکی از تأکیدات رئیس قوه ی قضاییه و مسئولان قضایی استان است. دادگستری آخرین مرجع برای رسیدگی به تظلم خواهی مراجعین است. ما هم به همکاران تأکید کرده ایم که با سعه ی صدر با ارباب رجوع برخورد کنند. در مجموعه قضایی شهرستان نیز واحد حفاظت و اطلاعات به شکایات احتمالی ارباب رجوع رسیدگی می نماید.

فردین عسگرزاده در پایان در خصوص نارضایتی احتمالی طرفین دعوا از شیوه ی برخورد قضات بیان داشت: قاضی بر اساس محتویات، دلایل و مستندات در مورد پرونده ها اظهارنظر کرده و رأی صادر شده هم قابل اعتراض در مراجع بالاتر می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در پرونده هایی که منتهی به سازش نمی شود، قطعاً یک طرف دعاوی ناراضی خواهد شد، چون رأی به نفع او صادر نشده است.

گزارش: مهدی دوست محمدی

عکس: بیات آزادبخت