عامل انسانی، بیشتر از حریق به جنگل ها صدمه می زند

پدر بلوط ایران گفت: طی سال‌های اخیر شاهد زوال بلوط در منطقه مله شبانان، دامنه کوه یافته و دامنه سفیدکوه تا کوه سماق بوده ایم که بسیار پایین تر از تخریب انسانی درختان جنگلی این مناطق بوده است. به گزارش کشکان، چند سالی است که حریق بلای جان جنگلهای شهرستان دوره چگنی شده و جنگلهای […]

پدر+بلوط

پدر بلوط ایران گفت: طی سال‌های اخیر شاهد زوال بلوط در منطقه مله شبانان، دامنه کوه یافته و دامنه سفیدکوه تا کوه سماق بوده ایم که بسیار پایین تر از تخریب انسانی درختان جنگلی این مناطق بوده است.

به گزارش کشکان، چند سالی است که حریق بلای جان جنگلهای شهرستان دوره چگنی شده و جنگلهای زیبای این شهرستان را یکی پس از دیگری سوزانده و از بین می برد.

درختانی که صدها سال از عمر آنها می گذرد و تا کنون سالم باقی مانده اند به سرعت در آتش سوخته و از بین می روند.

در این رابطه به سراغ مظفر افشار پدر بلوط ایران رفتیم تا بتوانیم از اظهارت این مرد کهنه کار عرصه حفظ جنگل های بلوط ایران بهره مند شویم..

مظفر افشار پدر بلوط ایران در گفتگو با خبر چگنی؛ به عامل آتش سوزی جنگل ها اشاره می کند و می گوید: طبق آمار تشکل های مردمی(NGO) 98 درصد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع عمدی ایجاد می شود و رضا آریایی مدیر کل ستاد بحران استان لرستان نیز ۹۵ درصد آتش سوزی ها را عمدی اعلام کرده است.

او تبدیل عرصه های جنگلی به کشاورزی و یا تبدیل آنها به ذغال را از دلایل ایجاد حریق در جنگل ها می داند.

پدر بلوط ایران با تاکید بر اینکه تخریب انسانی  بالاتر از آتش سوزی و زوال جنگل های بلوط است می گوید: طی سال‌های اخیر شاهد زوال بلوط در منطقه مله شبانان، دامنه کوه یافته و دامنه سفیدکوه تا کوه سماق بوده ایم که بسیار پایین تر از تخریب انسانی درختان جنگلی این مناطق بوده است.

افشار در ادامه می گوید: امیدوارم مسئولین اداره کل منابع طبیعی استان بیشتر توجه به تخریب جنگل ها توسط عامل انسانی داشته باشند.

این فعال زیست محیطی به کشت زمین هایی با شیب ۶۰ تا ۷۰ درجه اشاره می کند و ادامه می دهد: طی سه سال گذشته زمین هایی که هزاران سال شخم زده نشده طبق عکس ها و مستندات موجود برای کشت محصولات کشاورزی شخم زده شده است.

پدر بلوط ایران جولان بی رویه دام ها را از دیگر عوامل تخریب جنگل های و مراتع می داند و می گوید: دام ها با چرا بی رویه در جنگل ها و مراتع، اجازه احیاء را به آن‌ها نمی دهند.

او می گوید: از را ه های نجات جنگل در ارتباط با دام، تبدیل دامداری های سنتی به صنعتی است که مسئولین می توانند با انجام این کار کمک بسزایی در پیشگیری از تخریب جنگل ها کنند.

افشار به ارزش درختان بلوط اشاره می کند و می گوید: قیمت جهانی هر درخت ۵۰ ساله به بالای درخت بلوط در سال ۱۳۹۴ مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان برآورد شده زیرا این درخت ۲ هزار سال عمر می کند و ۶۰ درصد اکسیژن کره زمین توسط درختان تامین می شود و حدود ۲ سوم بارندگی ها در مناطق جنگلی را نیز درختان توسط ریشه جذب و به زمین منتقل می کنند.

 پدر بلوط ایران به درختان جنگلی دیگر که عمر بالایی دارند اشاره می کند و ادامه می دهد: درختان گیرچ(زالزالک وحشی)، مرو(گلابی)، قلنگ (بنه یا پسته وحشی) و تاوی یا تاک(داغان) از درختانی هستند که طول عمرشان یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ سال است و این‌گونه درختان هم در سفیدکوه و هم در بخش پاپی بخصوص غار کوگان در لرستان موجود است.

این فعال زیست محیطی درختان را سرمایه عظیمی برای استان لرستان و کشور می داند و می گوید: رشته کوه زاگرس از شهر پیرانشهر آذربایجان غربی آغاز شده و در مسیر استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، قسمتی از خوزستان و استان فارس قرار دارد. این رشته کوه حدود یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰۰ کیلومتر ۴۵ درصد آب شیرین کشور را تامین می کندکه ۲ سوم این ۴۵ درصد توسط درختان و جنگل ها تامین می شود و زاگرس به عنوان ریه کشور تلقی می شود و عزم ملی جهت حفظ آن نیاز است.

او عنوان می کند: دو ماه پیش جلسه ای با معاون عمرانی استانداری، مدیر کل منابع طبیعی و محیط زیست لرستان برگزار شد که در این جلسه تصمیم گرفته شد برای پیشگیری از وقوع حریق در جنگل ها و مراتع با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان آتش بر در اطراف جنگل ها و مراتع ایجاد شود و اولین بار آتش بر در لرستان در کوه‌های شمال شهر کوهدشت استفاده شده است.

افشار درباره اطفا حریق در مناطقی که صعب العبور هستند اظهار کرد: در مناطق جنگلی که صعب العبور است در صورت بروز حریق با بکار گرفتن نیروی انسانی می توان در اطفا حریق کمک گرفت.

پدر بلوط ایران تاکید کرد: برای اطفا هر چه سریعتر و بهتر حریق فرمانداران و بخشداران می توانند دهیاران را از لحاط هزینه بنزین موتورسیکلت برای رساندن نیرو به محل حریق و همچنین تهیه کفش و لباس نیروها را تامین کنند زیرا این نیروها محلی بوده و دسترسی فوری به محل حریق دارند.

این فعال زیست محیطی  در رابطه با کاشت نهال در مناطق جنگلی شهرستان دوره چگنی که طعمه حریق شده اند می گوید: متاسفانه تاکنون نهالی در مناطقی در شهرستان دوره چگنی که طعمه حریق شده اند کاشت نشده است.