سرخط خبرها
امروز: سه شنبه, ۵ بهمن , ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۳:۱۷آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ ،‌ ۰۶:۵۴
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵در ۸:۲۳ ب.ظ تعداد بازدید: 1,752 بازدید کد خبر:56808 چاپ خبر

(تصاویر) چهارمین جشن و کنسرت بزرگ گُلوَنی در تهران

0

چهارمین جشن و کنسرت بزرگ گُلوَنی با حضور پرشور مردم برگزار شد. تالار وحدت شامگاه ۲۷ اردیبهشت‌ماه میزبان گروه موسیقی «تال» و تعداد قابل توجهی از لُرتبارها و علاقه‌مندان به این فرهنگ و موسیقی بود که با پوشیدن «گُلوَنی» (روسری محلی) برای معرفی آن گرد هم آمده بودند. در ابتدای این کنسرت، توضیح داده شد […]

چهارمین جشن و کنسرت بزرگ گُلوَنی با حضور پرشور مردم برگزار شد. تالار وحدت شامگاه ۲۷ اردیبهشت‌ماه میزبان گروه موسیقی «تال» و تعداد قابل توجهی از لُرتبارها و علاقه‌مندان به این فرهنگ و موسیقی بود که با پوشیدن «گُلوَنی» (روسری محلی) برای معرفی آن گرد هم آمده بودند.

در ابتدای این کنسرت، توضیح داده شد که پیام برنامه‌ی پیش رو، پاسداشت داشته‌های قوم لُر است که اگر مراقب آن‌ها نباشیم، به خاطره تبدیل می‌شوند.

این کنسرت در دو بخش سنتی و تلفیقی اجرا شد. گروه تلفیقی ابتدا پنج ترانه را اجرا کرد. حنابندان، نازنین، دس پا حنایی، بانو بانو و قسم پنج ترانه ابتدایی بودند. در ادامه استاد فرج علیپور با همراهی تنبک میلاد علیپور و ماهور زمانه‌پور به روی سن آمد و قطعاتی از موسیقی لری با گویش‌های لری خرم‌آبادی، لکی و بختیاری را اجرا کرد.

حضور لرهای بختیاری، بویراحمدی و ممسنی در تالار وحدت آن قدر چشمگیر بود که استاد علیپور ترانه‌ای به آنها تقدیم کرد. بخش دوم گروه تلفیقی با ترانه‌های چوپی، گُلوَنی، خوش اومایی، خواستگاری، دختر و پسر و تکرار حنابندان و گُلوَنی بود.

نکته جالب در این کنسرت هم‌خوانی مردم در فاصله عوض شدن گروه بود. مردم در یک بخش با هم «سیت‌بیارم» و در یک بخش با هم «هالو هی گنم خری» را در تالار وحدت زمزمه کردند. این کنسرت با حضور بسیاری از هنرمندان لرتبار برگزار شد و حضور مردم غیرلر در آن مثال‌زدنی بود.

آوید بزرگی گوینده رادیو در آغاز این کنسرت به حاضرین خوش‌آمد گفت و اضافه کرد:

خوش‌آمد می‌گم به همه شما به ویژه به گلونی‌پوش‌های با ذوقی که روز گلونی، با همت و همراهی‌شون موندگار شده. امشب جمع لرستانی‌ها و اهالی زاگرس جَمعه. من لر نیستم و اهل شیرازم اما مثل شما با بلوط آشنا هستم.
ما کنسرت گلونی رو با یادی از بلوطستان زاگرس آغاز می‌کنیم. جنگل‌های بلوطی که همه سال نیازمند توجه ما هستند نه فقط زمانی که فصل گرما و آتش سوزیه. پیام کنسرت و حرکت گلونی، پیام پاسداشت داشته‌هاست. داشته‌هایی که اگه برای حفظ و حراست‌شون تلاش نکنیم، چیزی ازشون نمی‌مونه جز یه خاطره دور. درست مثل همین گلونی؛ سربند و روسری سه هزارساله‌ای که با حمایت و دلسوزی شما به ایران و جهان معرفی می‌شه.
داشته‌های ما همین‌هاست: زبان‌های بومی و اصیل ایرانی، میراث فرهنگی، جنگل‌های زاگرس و هیرکانی، بیابان‌ها و تالاب‌های ایران و موسیقی.
لر بدون گلونی، بلوط و کمانچه، تعریف نمی‌شه و ما بدون دریاچه ارومیه،کارون و زاینده‌رود و هامون نشانه‌ای از ایران نخواهیم داشت.
پس نه گلونی رو فراموش کنیم و نه بلوط رو، چون بی بلوط و بی‌گلونی هیچ کمانچه‌ای شور نواختن نداره. ما امشب دور هم جمع شدیم تا به فرهنگ ایرانی و اسلامی‌مون افتخار کنیم، به آنچه که هویت ما رو می‌سازه.
امشب تقریبا صد نفر مهمان ویژه داریم که برخی  از هنرمندان لر و لرستانی‌تبار هستند و برخی لر نیستند اما لرها رو دوست دارند. به نمایندگی از همه شما هنرمندان، خوش‌آمد می‌گم به همه.

مجری مراسم گلونی، بلوط و کمانچه را سه عنصر مهم برای قوم لُر دانست.

پس از آن‌که گروه موسیقی «تال» به خوانندگی مسلم علیپور، قطعاتی را با نواختن کمانچه، سرنا، بالابان، تار، گیتار، درامز، پرکاشن، کیبور، تنبک و همچنین همراهی هم‌خوانان اجرا کرد، فرج علیپور در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و با دو تنبک‌نواز قطعاتی خاطره‌انگیز را نواخت.

علیپور که از چهره‌های سرشناس موسیقی لُری است، تأثیر متفاوتی بر مخاطبان این کنسرت داشت که تقریبا تمام جایگاه‌های تالار وحدت را پر کرده بودند، به‌گونه‌ای برخی از حاضران با شنیدن صدای او اشک ریختند.

این هنرمند در سخنانی اظهار کرد: برنامه امشب مانند یک مهمانی چند نفره است و من هرچه دوست دارید برای‌تان می‌خوانم. خوشحالم که این جمعیت و استقبال را می‌بینم و دوست دارم در لرستان و تمام شهرهای ایران موسیقی اجرا کنم.

علیپور همچنین از شهرام گیل‌آبادی – رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران – که در این کنسرت حضور داشت، خواست تا همکاری کند که این گروه بتواند در برج میلاد که زیرمجموعه‌ی شهرداری تهران است، برنامه داشته باشد.

بخش دوم این کنسرت با حضور دوباره گروه «تال» روی صحنه و اجرای قطعه موسیقی گلونی آغاز شد. در ادامه نیز دو قطعه از ساخته‌های فرج علیپور و رضا سقایی اجرا شد. در پایان نیز به درخواست حاضران برای ادامه یافتن کنسرت، مسلم علیپور از پدرش خواست تا روی صحنه بیاید و قطعه‌ای را بخواند. اجرای قطعه موسیقی گلونی برای دومین‌بار توسط فرج علیپور با همراهی پسرش، پایان‌بخش این کنسرت بود.

در این کنسرت که چهارمین جشن برای معرفی «گلونی» بود، علاوه بر شهرام گیل‌آبادی، کسانی مانند سیدفرید قاسمی – نویسنده و پژوهشگر عرصه رسانه – و همچنین سفیر فنلاند حضور داشتند.

«گُلوَنی» سربند باستانی قوم لُر و از جمله میراث فرهنگی آن‌هاست که قدمت آن را سه‌هزار سال دانسته‌اند.

به گزارش ایسنا، در حاشیه کنسرت گروه «تال» که به‌مناسبت روز «گُلوَنی» برگزار شد، گروهی از فعالان محیط زیست اطلاعاتی را درباره کاشت و نگهداری از بلوط به مردم دادند. همچنین بروشورهایی پخش شد که در آن، علاوه بر توضیح دادن نحوه کاشت بلوط و مراقبت از آن، درباره «ویردار» توضیح داده شده بود: مرداد سال ۱۳۹۳ یک درخت بلوط ۴۵۰ ساله در خرم‌آباد در مسیر جاده جدید خرم‌آباد به الشتر قرار گرفت، اما قطع نشد. یعنی مردم و فعالان محیط زیست تلاش کردند و درخت را زنده نگه داشتند و بعد مسؤولان اداره کل راه و شهرسازی استان و پیمانکار پروژه، این درخت را حفظ کردند. بعد از آن همه آتش‌سوزی در سال ۱۳۹۳ در لرستان، به پیشنهاد رضا ساکی و پایگاه خبری گُلوَنی، نام این درخت را «ویردار» گذاشتیم، یعنی نگهبان جنگل، باشد که همیشه ویردار درختان باشیم.

گزارش تصویری انوشه میرمجلسی سردبیر پایگاه خبری گلونی را از جشن و کنسرت گُلوَنی ببینید.

photo_2016-05-19_12-33-42-1024x682

photo_2016-05-19_12-33-34-682x1024

photo_2016-05-19_12-33-31-682x1024 photo_2016-05-19_12-33-28-1024x682 photo_2016-05-19_12-33-09-1024x682 photo_2016-05-19_12-32-13-1024x682 photo_2016-05-18_11-31-03 photo_2016-05-18_03-16-36 photo_2016-05-18_03-14-41photo_2016-05-19_12-32-45-1024x682 photo_2016-05-18_11-31-10 photo_2016-05-18_03-16-39 photo_2016-05-18_03-16-25 photo_2016-05-18_03-15-18 photo_2016-05-18_03-15-11 photo_2016-05-18_03-15-08 photo_2016-05-18_03-15-01 photo_2016-05-18_03-14-43 photo_2016-05-18_03-14-40 photo_2016-05-18_03-14-35 photo_2016-05-18_03-14-34 photo_2016-05-18_03-14-26 photo_2016-05-18_02-05-42 photo_2016-05-18_01-49-42

photo_2016-05-18_03-15-31 photo_2016-05-18_03-14-05 photo_2016-05-18_03-16-37

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

دیدگاه

  1. جشنواره گلونی :توهین به زنان لر می باشد

    [پاسخ]

    زهرا در :

    ارا؟؟؟؟

    [پاسخ]

    ناشناس در :

    بی خیال بابا

    [پاسخ]

    ناشناس در :

    یا حسین شهید!!!!!!!!!!!!!!!!!!…….

    [پاسخ]

    حامد در :

    اره البته چون این فرهنگ مال لک هاست نه شما

    [پاسخ]

  2. سلام
    فعالان و کنشگران فرهنگی لک کجایند…

    [پاسخ]

    مهدی در :

    متاسفانه در خواب

    [پاسخ]

  3. گلونی یا سرون لکیست نه لری.
    متاسفم برا این فرهنگ غلطی که رواج میدن

    [پاسخ]

  4. گویا تو استان لک وجود نداره!!! معلوم نیست وضعیت بایکوت همه جانبه قوم لک در این استان تا کی میخواد ادامه پیدا کنه، واقعا جای تاسف داره، لااقل اسم سرون رو هم کنار گلونی میاوردید،سرون در میان قوم لک عمومیت خیلی بیشتری داره،فکر کنم دیگه زمانش رسیده که این وضعیت توهین امیز تموم شه، از مسولین لک که ابی گرم نمیشه،لاقل مردم یه حرکتی مسالمت امیز و در چهارچوب قانون بکنند،هویت یک قوم نقطه حساسیه امیدوارم مسولین بیدار شن و از ترکیدن این بغض نگران باشند.

    [پاسخ]

    گراوند در :

    دمت گرم

    [پاسخ]

  5. عزیزان چرا خودمون را گول میزنیم.
    لرهای اصلی ما هستیم. الکی حساس شدیم روی اقلیتی که تو خرم آباد غالبند.

    [پاسخ]

    نماینده لک در :

    چون شما بیرانوند ها همرنگ جماعت شدید و لهجه لوری را به زبان لک که ثبت شده و دارای شناسنامه ای عظیم است ترجیح داده حالا هم میخواهید جلوداری و برای اصالت لکها خط مشی تعیین کنید …متاسفم

    [پاسخ]

    مهدی اسدیان بیرانوند در :

    بیرانوند هیچگاه هم رنگ جماعت نبوده است.
    همیشه از همه ای مردم لرستان چه بختیاری چه بروجرد چه لک زبان و بالاگریوه
    جدا بوده است
    نمونه زمانی که همه در مصالحه بودند بیرانوند عزیزترین فرزندان خودش را داده
    سرهنگ اسدخان جد خود بنده مرحوم مهرعلیخان مرحوم شیخعلی خان مرحوم غلامعلی خان مرحوم شهید بزرگوار علی مردان اعظمی مرحوم شهید بزرگوار دکتر هوشنگ اعظمی
    و اینها بجز آن هم یل و دلاوری که در گوشه گوشه خاک لرستان پیشکوه و پشتکوه در خون خودشون غلتیدن
    بیرانوند تنها ایلی هست که مردم رعیت نداشته .
    و حتی در زمان نظام مقدس جمهوری اسلامی باز نیز متمایز بودند.
    ….
    ولی برخی هنوز تو قوم گرایی موندن ان هم در قرن ۲۱
    حال این ها را گفتم بفهید در مورد که سخن میگوید.
    نسخه خطی نوشته شده دیوان اشعار نورعلی بن علی مردان بیرانوند ثبت است.
    در مورد زبان و گویش جناب ستاری در همینجا مقاله نوشتن!
    ابتدا تفاوت گویش و لهجه را از هم دراورید بعد در مورد مردم دلاور بیرانوند نظر بدهید.
    ما به تعبیت از همه بزرگان و کسانی که شاهنامه لکی را بوجود اوردند
    خود را لر لک زبان میدانیم .مانند کریم خان و این همه لک زبان
    ایل بیرانوند در لرستان ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. با محاسبه سر انگشتی

    [پاسخ]

    مهدی اسدیان بیرانوند در :

    حال با ۶۵% جمعیت لک ها از جمیعت ۱٫۷۵۶ میلیون نفری
    به نظرت حداقل ۳۵% از ایل بیرانوند
    و این جدایی از لک زبان های دیگر در شهرهای درورد و خرماباد و بروجرد هستند. بویژه باجلانوند و حسنوند و دیگر به قول شما خرمابادی و بروجردی ها هستند.
    با حساب ایشان حداقل ۷۰ دردصد میشود.
    حال گیریم ۳۰ درصد هم مانند شما باشند که در واقعیت به هیچ عنوان اینگونه نیست
    شما نماینده که هستید؟؟؟
    مسعود بارزانی؟
    از خوانندگان محترم معذرت میخواهم اینگونه کامنت گذاشتم زیرا ایشان خود را نمایند معرفی کرده و بنده مجبور شدم از ایشان پرسشی بکنم ببینم واقعا نماینده هستند.

    و در پایان به هیچ عنوان مخالف رشد فرهنگ و زبان لکی زبان ابا واجدادی خود نیستیم ولی با اینگونه تعصبات بیخودی مخالفیم
    اقایی دوست محمدی لطفا نمیاش بدهید دوست ژورنالیست

    سمیه در :

    جناب اسدیان عینک بدبینی را از چشم هایتان بردارید …در این خاک ایران کورد .لور .بلوچ و… باهم برادرند و همه و همه برای حفظ این مرز و بوم خو نها دادند .شما این حق را ندارید که کورد را ضد نظام تلقی کنی و همه مردم کورد را معاندین نظام خطاب کنی …همین حرف های بی اساس شماست که باعث تفرقه میشود.

  6. گل ونی لک زبان ها رامردمی باگویشی لری ربودندوبنام خودثبت کردند چون ابزارتبلیغات وصداوسیمادرخرم اباداست.!!!!!!خودملت لک زبان مقصرندودراین خصوص هیچگونه همایشی یانمایشی نداشته اند.حتی ماخودمان درمقابل گفتگوبایک لربالهجه یاگویش لری حرف میزنیم واززبان لکی صرف نظرمیکنیم!!بله دوستان ولک زبانان عزیزکوتاهی ویاتقصیرازخودماهاست.

    [پاسخ]

  7. سلام وخسته نباشیدبه همه.ازمدیرمحترم وگرامی سایت کشکان خواهشمندیم کمپین ایجادوتاسیس استان لکستان رادرسایت قراربده تاملت بزرگ وفهیم وبااصالت لک پیگیرآن باشدانشاالله مجلس دهم نسبت به تاسیس استان لکستان بررسی وتصویب نمایند.استانداری لکستان بامرکزیت کوهدشت درانتظارتقاضاوپیگیریهای شماملت لک زبان می باشد.انشالله

    [پاسخ]

  8. تو تمام دنیا داره از طرف سازمان ملل بودجه واسه.کشورها غرستاده.میشه که از زبان های بومی و اصیلشون محافظت بشه تا برای چند نسل دیگه از بین نره، متاسفانه در لرستان کوچکترین توجهی به لکی نمیشه، به صدا و سیما با.وجود همه اعتراضاتی که.صورت گرفت و نتیجه نداد ، کاری امیدی نیست لاقل یه رادیو به زبان لکی تاسیس بشه تا لک ها اینقد تو استان لرستان اخساس غربت نکنند، انگار یه جور بغض نسبت به لک ها وجود داره در خرم اباد شما لکی صحبت کنید در جوابت میگن چی مویی؟ به شخصه در خرم اباد فازسی صحبت میکنمتا مجبور نباشم لری حرف بزنم، و به نظرم لک ها ی خرم اباد مقصرند که به زبان مادریشان صحبت نمیکنند،شاید به نظر خیلی ها این یه چیز بی اهمیت به نظر برسه و بگن لرو لک نداریم و یا انگ اختلاف و تفزقه به ادم زده شه ولی به نظرمن خیلی مهمه

    [پاسخ]

    بیرانوند- مشهد در :

    عزیزان چرا خودمون را گول میزنیم.
    لرهای اصلی ما هستیم. الکی حساس شدیم روی اقلیتی که تو خرم آباد غالبند.

    [پاسخ]

    عجب در :

    شما شاید…

    [پاسخ]

  9. بنده در حدود سه سال پىش از ضرورت احداث حداقل ىک اىستگاه رادىوىى در شهرستان کوهدشت براى پخش و تروىج فرهنگ لکها فرىاد زدم اما متاسفانه به مزاج مدىران ساىت هاى خبرى خوش نىامد چون بعنوان رقىب به آن نگاه مى کنند.شهرستان مرىوان در استان کردستان و مهاباد در آدرباىجان غربى زابل و اىرانشهر در استان سىستان و بلوچستان (سىستانى و بلوچ)بدلىل گوىش و فرهنگ متفاوت هرکدام رسانه اى در حد رادىو (البته اخىرا مهاباد به خاطر وجود مسولىن و مدىران دلسوز و بدون کت شلوار به تلوىزىون ارتقا ىافته است)بصورت مجزا و سواى از مرکز استان دارند.پس از روى کار آمدن خواجه قاجار کسى فکر نمى کرد که نسل کشى و تارومارى از اىل و طاىفه زند وکىل که لک بودن صورت بگىرد که پس از دوقرن از آن فاجعه اکنون لکها براى اثبات وجود داشتن نژادى بنام لک بدىن روزگار دچار شوند و در زادگاه خوىش چون شهر کرمانشاه مورد تحقىر و تمسخر ساىر شهروندان کرمانشاه قرار بگىرند.آىا ما خود در اىن قهقراى دو صد ساله دخىل نبوده اىم،آىا نخبگان ما در پدىد آمدن اىن هوىتى مجهول نقش پررنگى نداشته اند؟
    بنده پىشنهاد مى دهم آن دسته از دوستانى که دل در گرو لکها(lakesنامى که پس از دوران زندىه تا به امروز از روى نقشه اىران مهو گردىده است) دارند در پاسداشت و نگهدارى کوه و دره هاى پر از درخت بلوط زاگرس بکوشند چون اگر اىن سه نبودند اکنون همىن جمعىت در حدود پانصد هزار نفرى هم از ما باقى نمى ماند.

    [پاسخ]

    بیرانوند- مشهد در :

    در عجبم اگر لکها لرهای اصلی نیستند پس چرا قرنهاست به نام لر شناخته شده اند؟ اگر لر نیستند پس قرنها زیر حکومت اتابکان لر چه میکرده اند؟ اگر لر نیستند چندمیلیون عراقی که به نام لر فیلی شناخته می شوند و می شده اند ولی به زبان لکی سخن میگویند و متاسفانه درحال هضم شدن در کردهای عراق هستند کیستند؟ اگر لر نیستند چرا کریم خان، استادکولیوند، و .. خود را لرتبار خوانده اند؟

    اگر لرتبار نیستند طایفه بزرگ الوار زندی استان گلستان و شمال خراسان که قویا خود را به زندیه متصل می دانند چرا شده اند “الوار زندی”؟

    اگر لرتبار نیستند چرا علامت لرهای ممسنی و نورآباد و بویراحمد خودرا از بازمانده های لرتباران لک نوراباد لرستان و .. می دانند؟

    اگر لرتبار نیستند پرا این همه شباهت زبانی با لرتباران بویراحمد و ممسنی و .. دارندو حتی علامت جمع واژگان مشترک؟!!؟

    چرا طوایف لری استان کرمان خود را بازمانده های بیرانوند و ترکاشوند و .. می دانند؟

    درست است که درموقعیت زمانی موثر بدلیل برخی مسائل از جمله کینه قاجار و پهلوی از لرها وضعیت فرهنگی و انسجام درستی درمیان مردم لرتبار نیست ولی گریز از هویت لرتباری همانند بختیاریهایی که سالهاست لربودن خود را منکر شده و خود را به افسانه های پارس و هخامنشی گره می زنند، شایسته هویت ما نیست؟

    ما رفقیان نیمه راه نیستیم، ما باوجود فضای ملتهب لکیم و لرهای اصلی این سرزمینیم.

    اگرچه عده ای از جوانان ما به سبب تاثیر از شوهای ماهواره ای کردی و میناخانم و .. مشتاقانه خود را به کردها منتسب میکنند، ما و شما و پدران ما واققعیت را باید به آنها گوشزد کنیم.

    عده ای که درخرم آباد و چگنی و به نام لر معروف تر شده اند، آیا همین اقلیت لرستان قرنهاست مارا به نام اتابکان لر و لرستان و .. ضمیمه خود کرده اند و ما تازه کشف کرده ایم که لر نیستیم؟

    [پاسخ]

    هویت لک در :

    ما لک ها اعتقاد داریم عمده ترین ضربه به پیکره لک را همین بیرانوندها زده اند که جو لوری خرم ابادی انها را فرا گرفته و خود را لور میدانند و لهجه لوری بر زبان لکی ارجعیت میدانند …شک نکن شما و خانوتده محترمتان همه لوری حرف میزنند…پس دفاع شما از لک ها میتوتند مغرضانه باشد…
    خواهشا اول برادری تو ثابت کن بعد ادعای ارث بفرما

    [پاسخ]

    مهدی اسدیان بیرانوند در :

    یعنی شما بهتر میدانی از اشان با خانواده چی چجور حرف میزنه
    مینا خانم مینا

    مهدی اسدیان بیرانوند در :

    شما نظر کار شناسیت را برای خود نگه دار عزیز جان

  10. گل ونی ربطی به لرها نداره گلونی متعلق به کرد کرمانشاه وکردستان خصوصا ایل کلهره عجیبه لرها گل ونی به نام خودشان دارندثبت می کنند این ضعف متولیان استانهای کرد زبان است !!!!!!

    [پاسخ]

    دیاکو در :

    کاملا صحیح و حقیر لک را ریشه ماد و کورد میدانم

    [پاسخ]

  11. همینمون کم بود!!!

    [پاسخ]

  12. خر بیار باقلا بار کن.لک زبان عزیز خرده فرهنگ ها محکوم به فنایند .لک ها زودتر از لرها رو به نیستی و قههرا می روند زبان لکی و گویش لری به صد سال نخواهد رسید که محو در زبان فارسی خواهند شد. تمامی لک زبانهای کوهدشت که معلمند و فرهنگی بروید و تحقیق کنید الان بچه هایشان لکی صحبت می کنند یا فارسی. اقلیت پراکنده همیشه مغلوبه و همانطور که زبان فارسی از انکلیسی کم اورده است زبان لکی و وگویش لری در برابر فارسی کم اورده و مغلوب و در نهایت از بین خواهد رفت در این خصوص شک نکنید حتی اگر صد رادیو داشته باشید محکوم به فنا هست.

    [پاسخ]

    لک در :

    اقا جان، اولا قرابت لری به فارسی قابل مقایسه با لکی نیست،لری ۹۵ درصدش فارسیه، پس چیزی وجود نداره که بخواد تو فارسی حل بشه، همینجوریش حله! در ثانی ما که مشکلی با لری نداریم، هدف دوستانی که دارن اینجا نظر میدن اینه که بتونیم یه کمکی هر چند بعید برای حفظ این زبانی ادبی و باستانی به گفته همه زبان شناسان بکنیم، کاری با اینکه دوستان لکی که لری حرف میزنند هم نداریم، هر کی یه مدلی حال میکنه دیگه و گرنه لر و لک سالهاست که برای مثال در کوهدشت بدون مشکل هر کدام با افتخار با زبان خودشون در کنار هم زندگی میکنند و بحثی از این داستان ها نیست، اما به واقع و به حق اجحافی که صدا و سیما و تبعیضی که در حق زبان لکی روا میدارد، اعصاب خورد کن و تحریک امیز است، تز دوستان خواهشمندم که انصاف داشته باشند و متعصبانه موضعگیری نکنند.

    [پاسخ]

    لک در :

    اقا جان توضیح واضحات میدی، که خردت زبان ها و خرده فرهنگ در حال نابودین و اینکه خبر نداری لری خیلی قبلتر به سمت زبان معیا ر که فارسی باشه گرایش پیدا کرده، اما لکی به خاطر اصالتش تا الان خودشو هر جوری بوده حفظ کرده اگر چه به خاطر ناملایمات سیاسی و از زمان رضا خان ملعون که لک بودن یک نقطه ضعف و سرکوب به حساب امد،جمعیت بزرگی از مردمانی کا در شهر ها و استان های مجاور ( ایلام و همدان و کرمانشاه)زندگی میکنند و دانسته یا نادانسته به لری یا کردی تکلم میکنند، اصالتی لک داشته، لطفا یه سرچ بکنید

    [پاسخ]

    لک در :

    توضیح واضحات میدی برادر من،معلومه که خرده زبان و فرهنگ ها در زبان های معیار حل میشن،لری که خیلی وقت پیش در فارسی ادغام شده، شما تفاوتی بین لری و فارسی مید
    نید بگید به ماهم، خیلی وقاحت داره چند وقت پیش تو شبکه ایتانی یکی رو دعوت کرده بودن یه جمله ادبی گفت و توی اون جمله کلمه خا ( تخم مرغ) بود،و در توضیح اون گفت در زبان لری در گذشته به تخم مرغ میگفتن خا، زورش داشت بگه در لکی می گن خا، اما زبان لکی به خاطر اصالتش و داشتمون پشتوانه ی ادبی، با وجود همه ناملایمات و ناجوانمردی ها دوام اورده، و به امید خدا و با وجود جوانان دلسوز و شجاع در ادامه دووم میاره و اینده روشنی در انتظار مردم لک هستش.

    [پاسخ]

    لک در :

    اقای دوست محمدی لطفا نظرات رو درج کنید.

    [پاسخ]

  13. خدا خیرتون بده از بس که لجوج هستید.
    لک مگه همان لر کوچک نیست!؟

    [پاسخ]

  14. فرهنگ واصالت خودمان را باید حفظ کنیم ولی این تعصب های بیخودی (لکستان و…) راباید فراموش کرد .مگر …؟

    [پاسخ]

    مهدی اسدیان بیرانوند در :

    درود این شد حرف حساب
    یارو با بچه اش فارسی حرف میزنه میاد گزافه گویی در مورد بیرانوند میکنه

    [پاسخ]

    ناشناس در :

    اقای بیرانوند، میفرمایید که درمورد ما گزافه گویی میکنید، به فرض که شما راست میگید،ولی خدا وکیلی دلیل اینکه بیرانوند ها در خرم اباد در برخورد با لرها لری حرف میزنند چیه؟ نگین اینجور نیست که به شخصه بارها و بارها دیدم که با هم لکی حرف می زنند ولی تا یک لر به جمع اضافه میشه میزنن تو کانال لری، و نگین که دلمون میخواد همینه که هست، یه دلیل منطقی بیارید البته اگه که مایلید! لطفا اینقدر جا نماز اب نکشید نقش کوتاهی ایل بیرانوند در به قهقرا کشیدن زبان لکی عین روز عیان است، شما چکار دارید که یارو با بچش تو خونه لکی حرف میزنه، میخواید گناه خودتونو پاک کنید، شمایی که پدر و مادرتون باهاتون خونه و از بچگی لکی حرف زدن چرا از در خونه خارج میشید زبون عوض میکنید.

    [پاسخ]

    مهدی اسدیان بیرانوند در :

    به فرض نیست یقین دان
    سری به دانشگاه لرستان بزنید عزیزان دلفانی و کوهدشت را ببنید. در شهر خرماباد
    بعد نظر زیبا خود را بیان کنید اتفاقا این گناه شسته میشه چون اون زبان طبق بررسیهای انتلولگ دانشنامه زبانی ۸۰درصد با لکی یکی است. تنها ارا به سی چی تبدیل شده است
    البته شما نیز حق دارید بالاخره لکی هم با فارسی۷۰ یکی است طبق امار همان دانشنامه زبانی
    در ضمن گناه کسی را نشورید بنده چون متولد تهران بودم و تنها پدرم لک زبان هست در کودکی با بنده فارسی سخن گفتن
    تنها خواستم یک یاداوری کنم
    زبان لکی و اثارش مدیون اشخاص مانند ایزدپناه و اسفندیارخان پسرعمه پدربزرگ بنده است
    نه یکسری افراد مجازی که تنها جز ابراز تفکرات شبهه فاشیستی کار دیگری برای لکی نکردن

    لک در :

    جواب من رو ندادید اقای بیرانوند، سوالم رو یه بار دیگه بخونید، ثانیا این امارو ارقام ویکی پدیا رو تحویل ما ندید ما خودمون این کاره ایم، هر ادمی میدونه که اختااف زبانی لکی و لری و فارسی چقدره و این شباهت جزیی هم که وجود داره به خاطر ساله همجواریه که هردو قوم ار وز یکدیگه پذیرفته اند، جواب قسمت اخر کامنتت من و بدید کاری با کوهدشتیها.و دلفانی ها نداشته باشید در مورد خودتون بفرمایید، موقعی که کم میارید هم کمتر از کلماتی مانند فاشیستی استفاده کنید،برادر من این ترفند ها نخ نما شده اند، و فرار به جلو حساب می شوند

    لک در :

    شما خودت لری اینو نگی چی بگی امرایی جان

    [پاسخ]

    شهاب در :

    ذینفع بودن که …دیگر قاضی رفتن نمیخواد جناب امرایی

    [پاسخ]

  15. لری و لکی زبان هستند در همین جا آقایی ستاری بهشون پرداختند
    نمیدانم برخی چرا آنقدر مغرض و کینه ای کامنت میگذارند.
    و مثلا بیرانوند برزگترین ضربه را به لک زده است؟
    بیرانوند همیشه جور کش لک ها بوده است و هزاران تن از فرزندان پاکش را در این راه فدا کرده است.
    نقل قول:
    جناب امیر همایون چرا اعلان تسلیم شده اید. مگر نمیدانید جنگ است . جناب یوسف خان امیر بهادر زمانی که بنده با دولت درجنگ بودم شما همه خدمتگذار (نوکر بی مواجب) دولت بودید.
    این گفتگویی بین غلامعلیخان بیرانوند و یوسف خان امیربهادر بود که مرحوم نظرعلی خان امرایی پدر زن امیر همایون هم حضور داشتند.
    حال یعده مشخص نیست که هستند اینگونه در این رسانه می ایند به یک ایلی مانند بیرانوند توهین میکنند که چه لری در خرم اباد حرف میزنن
    اون لری کلا ۸۰ دردصد لکی است. تنها لک های خرماباد بیرانوند نیستند. حسنوند نیز هست و همین کوهدشتی ها و دلفانی هاو خانواده های اصیل خرماباد منجمله چاغروند و والی زاده لک هستند.
    یارو با بچه اش فارسی حرف میزنه
    نمیدانم اگر لک لر نیست این همه بزرگ چرا خود را لر خوانده اند؟
    یک عده با نام لک در این اینترنت تنها کارشان شده توهمات ماد اینا ما کاسی هستیم
    آری بنده هم کاشی و سرامیک هستم

    [پاسخ]

  16. ولی با این حال با نظر جناب امرایی موافقم اگر صدتا رادیو داشته باشید فاید ندارد چون واقعا این است که هست
    الان مثلا صداسیما یه برنامه افشین چگنی را پخش میکند. دیگر مردم خیلی حال میکنند با فرهنگ خویش
    لک ها خرماباد مقصرند صداسیما برا اینا بزارن ولمون کنن
    این تیکه پارچه هم ارزانی این دوستان کدوم نسل جوانی الان گلونی سر میزاره حقیقت اینه بجز چند نفر تو اینترنت بیان بگن ما لک هستیم و یا ما لر
    و یا این مربوط به کردهاست کی اهمیت میده؟
    همین مردم کلهر لباس اصیل خودشون رو میپوشن ؟ نه
    گلونی سر میزارن؟
    نه
    تنها اینجا محل…….پرانی شده است.
    تمام مشکلات لرستان حل شد.
    خخخخخخخخخخخخخخ

    [پاسخ]

  17. مهدی اسدیان بیرانوند

    آقایی دوست محمدی تاریخ رو نمیشه سانسور کرد دوست من
    چرا گفته های مرا سانسور کردید؟
    ولی اجازه هر توهینی را به بیرانوند میدهی؟
    همه میدانند چه کسانی از شرف و ناموس این مردمان در مقابل قاجار و پهلوی دفاع کردند و چه کسی از خان تا رعیت خدمتگزار این ستمگران بود در تمام کتب تاریخی ثبت است.
    {{کسانی که می آیند و اینگونه سخن میگوند میدانم شما که هستید و به کجا متصل هستید حال با هر نامی بیایید}}
    بنده نه کاسی میشناسم نه ماسی نه ماد و پارس
    چیزی که میدانم بیرانوندم و لر و زبانم لکی است. و به طبیعت از بزرگانم کریم خان،ملامنوچهر؛ملا پریشان،و همه و فرهیخته گانم این را میگویم
    و بسیار تلاش هم کردم برای کرسی زبان لکی در دانشگاه لرستان دایر شود حتی ادیبانی که اینجا مقاله گذاشته اند.
    زمانی که فرهیخته گانی که نام و رسمشان مشخص است اینگونه باشند از یه پهلوان مجازی که در یک مکان تاریک در ارضا کمبود های شخصی خود میباشند انتظاری نمی رود.
    *******************************************************************
    دوستانی که با نام می ایند لطفا چنین برخورد نکنید زبان لکی در حقش ستم ها شده است.
    ده تا رادیو هم بزنن فاید ندارد.
    البته هماره حمایت باید کرد از برنامه لکی در رادیو و تلویزیون لرستان و زبان اصلی صدا و سیما لرستان
    باید لکی باشد مانند زمان اتابک های آل خورشید و بزرگانی چون رستم شاه عباسی
    ولی به قول دوستمون جناب امرایی تعصب و کف روی اب بودند فاید ندارد

    [پاسخ]

  18. مهدی اسدیان بیرانوند

    ا ایمه لر لک زوونیمن
    هومه ئه کم تیر و ایلون؟
    به یاد دارم کسی که فرهنگ لکی را ارج گذاشته مرحوم اسفندیار غنصفری امرایی بوده
    هرکس نظر خلاف نظر کسی بدهد لر است بلکه لر است
    ایمه لکیل تیری ئه لریمن چه و مجاز هومه کردیل عزیز خوش بای چه خوش نای

    [پاسخ]

  19. مهدی اسدیان بیرانوند

    دوست عزیز شما اصول ژورنالیستی رو زیر پا گذاشتید
    کامنت های بنده را نمایش ندادید
    متاسفم که در اینجا کامنت گذاشتم

    [پاسخ]

  20. لر غىور و تفنگ چى

    آقا من موندم مىنا خانم بهتر تونسته فرهنگ خودشو حفظ کنه ىا تفنگ دردت وجونم؟شهر هاى مىنا خانم تورىستى و زىبا هستن ىا قدم خىر؟سرماىه هاى انسانى مىنا خانم تونستن شهرهاى خود را آباد کنن و سرماىه هاى انسانى لرستان با زمزمه بزران بر روى لب در متروى تهران پست تر از ساىر اقوام اىرانى دارن زندگى مى کنن، بىرانوند عزىز دل نکنه تو هم مثل من آواره اى چون از مشهد پىام دادى،بىرانوند جان اگه لر ىا لک ىا اىن طاگرس جنوبى حضرتعالى مهد تمدنه پس چرا رفتى دارى مشهد رو آباد مى کنى لر غىىىور،نگو دانشجو هستى که باور نمى کنم مشاهده شده لرستانى جماعت به مرکزىت خرم آباد مثل درخت انگور در هر جاىى از اىران قادر به سکونت و سازگارى هستن.

    [پاسخ]

  21. مهدی اسدیان بیرانوند

    خاصیت تمام لک زبانان این است با لرزبان لری و با کرد زبان کردی حرف میزنن همه بدونه استثنا
    و این دلیل به اصطلاح قهقرا رفتن نبوده است
    لیکن برای من معما است
    ابتدا به ساکن بنده نه دنبال این تعصبات الکی بودم نه هیچ چیز دیگر تنها به واسطه استادم عمویم جناب گودرز و ایشان هم که شاگرد مرحوم غنصفری خود را میدانند به شناساندن فرهنگ خویش مبادرت نمودم
    https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%D8%A7_%D9%85%D9%86%D9%88%DA%86%D9%87%D8%B1_%DA%A9%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF
    این یکی از چندین مقاله بنده است در ویکی پدیا که به تعصب های بیخودی
    اکثرا کسانی که تصعب بی خود دارند فاقد دانش لازم و و ژرفی هستند و کف روی اب بیشتر میمانند
    و هیچ مخالفتی با فارسی حرف زدن با کودکان ندارم چون فارسی نیز با لکی تفاوتی ندارد اگر سره گفتگو شود تنها خواستم عزیزان با این تعصب بیخودی اشنا بشوند

    [پاسخ]

  22. بیست سال دیگه هیچی از لکی نمیمونه پس لرزه هاش نمایان شده دیگه کی واژه های اصیل لکی رو بکار میبره؟یه فعل بچیم و موشم میگن بقیه فارسی متاسفانه لک ها خاصیت اصلیشون اینه واقعیت اینه همشون بودن استثنا با لرها و کوردها بجایی لکی حرف زدن لری یا کوردی حرف میزنن الان هم که کلا فارسی پس بیخیال این شعارهای زیبا

    [پاسخ]

  23. بیرانوند درود بر خودت و ایل و تبارت حقا که حرف راست رو گفتی

    [پاسخ]

  24. جناب اسدیان
    دو واژه شهید که برای وطن و آرمان تلاش میکنند ودارای مرتبه اعلاست، را با واژه عذر میخوام یاغی اشتباه نگیرید…

    [پاسخ]

    اسدیان در :

    اگر دفاع از شرافت و ناموس مال و جان و سرزمین پاک لرستان در مقابل عده ای که در تاریخ به دزد عامل بیگانه هزار کنتور و این قبیل نام ها شهرت دارند یاغی گریست بله ایشان یاغی بودند و افتخار ما یاغی گریست
    هر چه روشنفکر دموکراسی که دکتر احمدی با آمپول هوا کشت یاغی بودن یه آلت دست بیگانه باشرف بوده
    و مدافع اب و خاک ایران!!!!!
    نمیدانم شاید شما با واژه دفاع از شرافت بیگانه باشید
    ولی هر لرستانی با این آرمان آشناست
    در ضمن لرستانی نه لورستانی

    [پاسخ]

  25. دوستان جریان نایب حسین شاهسوند را بخوانند و دفاع پسر کدخدا از ناموس خویش را اگر دفاع از شرف و ناموس و مال و سرزمین خویش یاغی گری است افتخار ما اینست یاغی باشیم
    چرا علی محمدخان غنصفری شورش کردن و همین بیرانوندها درکنار برداران طرهانی به مقابله با لشکر غرب پرداختند؟همه میدانند خاندان امرایی همیشه مطیع دولت بودند و بجز نظرعلی خان که چند نوبت با سالارالدوله جنگید هماره با دولت مرکزی سر عناد نداشته تا اینکه ملعون و غاصبی به نام رضا خان به حکومت رسید
    و کاری جز نابودی و تباهی مردم نداشت و همه روشنفکران کشور را نابود و دموکراسی نوپایی مشروطه را به قهقرا کشانید
    بله اگر این یاغی گری است بله ما یاغی بودیم
    در ضمن لرستانی
    نه لورستانی

    [پاسخ]

  26. مهدی اسدیان بیرانوند

    در باب استدالال تخم مرغی دوست عزیز
    خا نمیگن
    والله همه تویی اندیمشک خا میگن و یا پلدختر حداقل کوهدشت بقول معروف لر زبان داره
    حال آن شبکه یک نفر که دلیل بیارید و سند این سخن را گفته
    این نوشته جناب والی زاده است در زبان بالاگریوه ای بختیاری همه میگن مـــــــــــــــــــل
    اگر این دوستمان دشمنی داشت نام لکی را اینجا نمیاورد
    http://s7.picofile.com/file/8253456526/Untitled.png
    این مربوط به تنگ زاهدش شیر از کتاب تاریخ لرستان

    [پاسخ]

  27. دوست عزیز شاید شما با واژه های مانند دفاع از شرافت و ناموس بیگانه باشید و آن را یاغی گری بدانید ولی هر لرستانی و مخصوصا لک زبان با این واژه آشنا هستند و. همیشه کسانی که در راه این هدف کشته شده اند را شهید میدانند
    بله تمام روشنفکرانی که در زندان آمپول هوا توسط دکتر احمدی بهشان تزریق شد یاغی بودند جناب مهرعلی خان امیر منظم و شیرمحمدخان سگوند و معین السطنه همه اینها یاغی بودند یوسف خان امیر بهادر که تنها برای یک اظهار نظر اعدام شد یاغی بود
    سرهنگ محمدتقی خان پسیان ان افسر وطن پرست یاغی بود
    میزار جنگلی یاغی بودند مشروطه خواهان یاغی بودند
    این همه انسان یاغی بودند و تنها دست نشانده انگلستان مدافع مام میهن آن هم با سرکوب دموکراسی مشروطه!!!’خخ
    ما با دفاع از شرف و ناموس بیگانه نیستیم دوست من
    اگر بیگانه بودند در سرخدم لکی و در رومشکان آن همه جوان کشته نمیشد
    و قباش در زاهدشیر در سیلاخور و در مله شبانان ودر کبیرکوه
    این دستور دین اسلام است هرکس در دفاع از ناموس مال و خاک خود کشته شود شهید است

    [پاسخ]

    محمد در :

    کاملا کوچه بازاری صحبت میکنید جناب اسدیان(شما با واژه های مانند شرافت و ناموس )بجای مدرک سند و مدرک بکار برده که در شان یک فعال فرهنگی نیست.متاسفم

    [پاسخ]

  28. دوست عزیز شاید شما با واژه های مانند دفاع از شرافت و ناموس بیگانه باشید و آن را یاغی گری بدانید ولی هر لرستانی و مخصوصا لک زبان با این واژه آشنا هستند و. همیشه کسانی که در راه این هدف کشته شده اند را شهید میدانند
    بله تمام روشنفکرانی که در زندان آمپول هوا توسط دکتر احمدی بهشان تزریق شد یاغی بودند جناب مهرعلی خان امیر منظم و شیرمحمدخان سگوند و معین السطنه همه اینها یاغی بودند یوسف خان امیر بهادر که تنها برای یک اظهار نظر اعدام شد یاغی بود
    سرهنگ محمدتقی خان پسیان ان افسر وطن پرست یاغی بود
    میزار جنگلی یاغی بودند مشروطه خواهان یاغی بودند
    این همه انسان یاغی بودند

    [پاسخ]

  29. مهدی اسدیان بیرانوند

    اولا لرستانی نمه لورستانی
    اگر سواد من قد بدهد
    آیا دفاع از شرف و ناموس و خاک آرمان بزرگی نیست و اگر دفاع از شرف و ناموس و اب و خاک یاغی گری است دوست عزیز بله عزیزانی که در سرخدم لکی در تنگ زاهد شیر در کبیر کوه در ریمله و در محاصره خرماباد جان خود را از دست دادن بله یاغی بودند.
    ولی ایا مقابله با جکومت های مانند قاجار که در ازایی سفر خارجه همه منابع این کشور را در اختیار بیگانه گان قرار میداد ارمان نیست
    جنایات ایلدریم میرزا خانلر میرزا نظام السطنه مافی
    و سپهبد هزار کنتوری مانند امیراحمدی بر کسی پوشیده نیست
    چه کسی نخبگان کشور را یکی پس از دیگری با امپول هوا کشت؟
    رضاخان چه کسی سربازانش درصد تجاوز به ناموس هموطن های لرستانی بر امدند؟
    رضاخان جریان کدخدا رومیانی ها هست و ان وکیل اصغر همه میدانند.

    [پاسخ]

  30. اقایی اسدیان کسی نمیتواند بر آن همه دلاورمردی های ایل بیرانوند خدشه ای وارد کنه
    و همه بر دلاوری و شهیدان و حماسه های که مردم بیرانوند در دفاع از شرافت لک کرده اند بر کسی پوشیده نیست بیرانوند هر افتخار افریده متعلق به همه ای لک هاست ولی انتقاد هم بجاست نه تنها بیرانوند بلگه همه ای ما لک ها در این امر کوتاهی کردیم ولی این دو مقوله برادر عزیز از هم جدا هستند.باز مطمئن باشید همه لک ها بیرانوند را برادر خود میدونند و به این ایل تبار احترام میذارن و دوستشون دارند. ولی کوتاهی های در مورد زبان و فرهنگ لکی شده که تنها بیرانوند نبوده همه ای ما در آن نقش داشتیم

    [پاسخ]

  31. خوب است آدم انقدر جلف صحبت نکند…
    در آینده نه چندان دور لوری خرم ابادی از نوع ممه جو و چگنی و …سایر تلخک بازی ها فرهنگ عامه مردم خواهد شد و بچه های لک زبان ،بوسیله کسانیکه زبان کهن لکی را حراج کرده اند و حاضر به کوتاه امدن در برابر واقعیات هم نیستند بفراموشی میروند و …اقایانی که لوری حرف میزنید و ادعای لک دارید …محبت کنید برادری تون ثابت کنید و بعد ادعای ارث بفرمایید

    [پاسخ]

  32. به نظرم این همه بحث بیشتر خنده دار بود واقعیت اینه که خود عزیزان از رکود صدا سیما مرکزی یه صدا سیما استانی چیه؟
    ولی واقعیت اینه زبان سمنانی ثبت ملی شده ولی زبان کردی و بلوچی نمیدونم این همه زبان ثبت ملی شدن
    بجز لکی و لری
    جالبه تنها ما تو فکر این چیزا
    ولی البته خاصیت همه مردم ایران خودشون رو به اقوام باستانی بچسبونن نمونه ترک ها میگن ما آز و کاسی هستیم و ماد هستیم و بقیه هم کردها هم که جوری سخن میگن انگار بجز اونا کسی ماد نبوده و انگار نه انگار اقوان در هم مخلوط شدن و از اون ور هم بعضی ما پارسیم ما ایلامی هستیم از این حرف ها
    و هیچ به فکر زبان نیستند باور کنید ما خیلی بدبختیم کلا تو ایران واقعا میگم بدبخت ما ماد هستیم حرف حق جواب نداره هرچند با آقایی کامنت های آقایی اسدیان در جاهایی مخافم ولی واقعیت رو میگه در اینکه تنها ما یاد گرفتیم معرکه بگیرن

    [پاسخ]

  33. به نظرم این بحث خنده دار بود واقعیت این خود مسئولین صدا سیما از رکود صدا سیما گلایه دارند.حال صداسیما استانی را کی نگاه میکنه که بچه اش فرهنگ ممه جو را بگیرد؟مگر سریال های ون پایر و نمیدونم تاج و تخت اینا میزارن کسی فرهنگ ممجو را بگیرد حداقل فرهنگ ممجو ایرانی است خودتون رو گول میزنید واقعیت تینه زبان سمنانی ثبت ملی میشه کردی بلوچی و ترکی
    ولی لکی و لری به هیچ عنوان
    ثبت ملی نمیشوند
    مشکل کجاست؟مشکل از اونجاست که ما تو این کاشی جنگ های در اینترنت گیرم افتادیم ولی در اصل هیچ ارزشی به زبان و فرهنگ خودمون نمیزاریم حقیقت اینه با این که تنها حرف های سطحی

    [پاسخ]

  34. مهدی اسدیان بیرانوند

    تفاوتی بین این دو نمیبینم فرهنگ بلوچستان پاکستان و یا گینه بیسائو نیست
    ممه جو بالاگریوه اس حالا فرهنگ پلدختر با کوهدشت خیلی متفاوت است!!!!
    نه
    دوهزار درصد یکی هستند
    اگر روسایی صداسیما میدانستند ممه جو چنان قدرت و نفوذ فرهنگی دارد از ایشان در برنامه های مقابله با تهاجم فرهنگی استفاده میکردن
    خخخ
    ان صداسیما مرکزی روکسی نگاه نمیکند اگر نگاه میکردن اون پسر ورامینی به اون صورت به تقلید از یه سریال غربی نمیومد اون دختره رو اونجوری بکشه
    دوست من کسی نمیخواهد میراث دیاکو و هوخشتر را از شما بگیرد. تمام آن میراث برای خودتان

    [پاسخ]

  35. واقعا متاسفم براتون، که نظرات رو که بدون هیچ گونه توهینی هستن و واقعا ایرادی ندارن رو نمایش نمیدید.

    [پاسخ]

  36. مهدی اسدیان بیرانوند

    بنده از تمامی عزیزان معذرت میخواهم حق با شماهاست
    اگر با کلام تندم کسی را آزرده خاطر کرده ام شما درست میفرماید ایل بیرانوند که زیاد مهم نیستند
    و زبانشناس ها هم اشتباه نموده اند به هرحال معذرت میخواهم شما وارث ماد باشید اصولا بنده اشتباه کردم در این مطلب پاسخ دادم به هرحال
    بنده دغدغه اصلی من مشکلات استانم است و بیکاری نه یک روسری
    و البته زبان و تدریس آن در دانشگاه است. به هر حال اینها هم مشتی یاغی بودند و توسط فرشتگان مانند امیر احمدی کشته شده اند

    [پاسخ]

  37. من نمیدونم بحث در مورد یه روسری هست ربطش میدن به بیرانوند.برید تاریخ رو بخونید بیرانوند با روس چیکار کرد با حکومت رضا خان چکار کرد.الان کسی که چند تا ادم ول اومدن توهین میکنن بابا شما کجا بودید کوچولوها برید پی کارتون درباره بزرگترا نظر ندید خوب نیست براتون

    [پاسخ]

  38. هر کس گفت لک از لر و کرد جداست اون موقع بیاد اظهار نظر کنه وگرنه یک کورده
    با احترام به برادران کورد
    ولی هرکس اومد بگه لک کورد نیست میتونه بگه این روسری مال ماست و مال لرها نیست و گرنه مشخصه سرش به کجا وصله
    در ضمن بیرانوند هرچی باشند افتخار لکستان هستند مردمی با مرام انسان که اتفاقا روشنفکرترین مردم لرستان و لکستان هم توشون هست.
    حالا کسی که مشخص نیست کیه حق نداره بیاد به بیرانوند و دیگر ایل های لک زبان توهین کنه.
    من خودم اعتقاد دارم لک از لر و کورد جداست ولی میدونم خیلی از لک ها خودشون رو لر میدونن و بعضی ها هم کورد ولی دلیل نمیشه توهینی بشه. عقد گشایی نکنید.
    گفتم هروقت گفتید لک کورد نیست میتونید بگید این گلونی هم لری نیست.
    هرچند والله بخدا هم لرها این به سر میزارند هم لک ها هم کردها خخخخخ
    پس گلونی و هراتین زاگرسیه تمام

    [پاسخ]

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
آمار سایت
    • 0
    • 10,447
    • 32,572
    • 215,843
    • 961,685
    • 13,279,719
    • 28,035,087
    • 44,634
    • دوشنبه ۴ بهمن , ۱۳۹۵
سایت های مرتبط