نظر پزشکی قانونی در مورد تنبیه بدنی دانش آموز کوهدشتی/ چند نکته ی حقوقی+ عکس

به گزارش خبرنگار کشکان، پزشکی قانونی شهرستان کوهدشت در پی شکایت اولیاء دانش آموز کلاس اول آموزشگاه ابتدایی روستای اولادقباد شهرستان کوهدشت از معلم وی به اتهام ضرب و جرح و تنبیه بدنی نظریه ای صادر کرده است که تصویر آن را در ذیل می بینید. اواسط ماه جاری بود که خبر و تصاویر تنبیه […]

۱۳۹۵۰۲۱۶۱۲۱۵۱۱۵۰۷۷۶۴۲۳۳۴

به گزارش خبرنگار کشکان، پزشکی قانونی شهرستان کوهدشت در پی شکایت اولیاء دانش آموز کلاس اول آموزشگاه ابتدایی روستای اولادقباد شهرستان کوهدشت از معلم وی به اتهام ضرب و جرح و تنبیه بدنی نظریه ای صادر کرده است که تصویر آن را در ذیل می بینید.

اواسط ماه جاری بود که خبر و تصاویر تنبیه بدنی غیرمتعارف دانش آموز کلاس اول ابتدایی دبستان نامجو اولادقباد شهرستان کوهدشت توسط معلم وی (م-ر) در رسانه ها منتشر شد که با تردید اولیه مسئولان آموزش و پرورش و افکار عمومی مواجه شد چرا که تصاویر منتشر شده از این دانش آموز لکه ها و کبودی هایی را نشان می داد که به حساسیت پوستی بیشتر شبیه بود تا آثار ضرب و جرح.

در ادامه ی این اتفاق خود معلم ابتدائآً و سپس ۲۲ آموزگار همکار وی با انتشار نامه ای در رسانه ها کتک کاری دانش آموز را شدیداً تکذیب کردند.

۶۲۲۶۹۸۳۵_۶۳۶۵۱۴۰۲bcfcc

مدیر آموزش و پرورش کوهدشت نیز ضمن عیادت مکرر از دانش آموز مذکور و بیان حساسیت و تأکیدات مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نسبت به موضوع، از تشکیل پرونده امر و انجام تحقیقات لازم از ناحیه کارشناسان دستگاه تحت مدیریت خود خبر داد تا چنانچه معلم مزبور مرتکب تخلفی شده با آن به صورت سریع و قاطع برخورد شود.

برخورداری البته بر این نکته تأکید نمود که چنانچه تنبیه بدنی صورت نگرفته و معلم مورد بحث مورد افترا و تهمت قرار گرفته باشد آموزش و پرورش پیگیری قضایی لازم را برای برخورد با تهمت زنندگان به عمل خواهد آورد.

آن چه از نظر حقوقی باید مورد توجه قرار گیرد این است که پزشکی قانونی صرفاً از منظر علمی حساسیت یا بیماری پوستی دانش آموز علی محمدی را رد نموده و عنوان داشته که ضایعات به دنبال اصابت جسم سخت حادث شده است.

از دیدگاه حقوقی وظیفه و اختیار مراجع رسیدگی قضایی و اداری است که بر اساس دلایل ارائه شده طرفین اثبات نمایند که جسم سخت مزبور توسط معلم مورد استفاده قرار گرفته است یا خیر. البته یکی از دلایل و مدارک قابل استناد در روند رسیدگی مراجع مزبور همین نظریه پزشکی قانونی است که خود به تنهایی کافی نیست، چرا که بر اساس قانون باید رابطه ی علیت بین فعل معلم و خسارت وارد شده (ضایعات جسمی دانش آموز) اثبات گردد.

مسأله ای که می بایست از سوی رسانه ها و خبرنگاران مورد توجه و دقت قرار گیرد رعایت انصاف و عدالت و پرهیز از هیجان زدگی است که می تواند موجب هتک حیثیت افراد شده و خسارات مادی و معنوی جبران ناپذیری را به آن ها و بلکه اطرافیان و همکارانشان وارد سازد.

پایگاه خبری کشکان متعاقباً نتیجه رسیدگی مراجع قضایی و اداری به موضوع حاضر و اتهام وارد شده به معلم مورد بحث را به اطلاع مخاطبان فهیم و صبور خود خواهد رساند.

IMG_20160516_162445