جلسه‌ی ستاد بحران استان به‌خاطر آتش‌سوزی‌های احتمالی پیش رو در سطح جنگل‌های استان

? بالگرد آتش‌نشان نداریم! ? شهرستان‌های بحرانی؛ کوهدشت، پلدختر و دوره‌چگنی ? زیر نرم استاندارد جهانی و ملی در زمینه‌ی تعداد نیروی حفاظتی جنگل هستیم! ? فرمانداران هوشیار باشند! ظهر یکشنبه ۲۶ اریبهشت‌ماه جلسه ستاد بحران استان لرستان در رابطه با مدیریت پیشگیرانه برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی جنگل‌های استان به ریاست استاندار لرستان و […]

۰-۴۳

? بالگرد آتش‌نشان نداریم!

? شهرستان‌های بحرانی؛ کوهدشت، پلدختر و دوره‌چگنی

? زیر نرم استاندارد جهانی و ملی در زمینه‌ی تعداد نیروی حفاظتی جنگل هستیم!

? فرمانداران هوشیار باشند!

ظهر یکشنبه ۲۶ اریبهشت‌ماه جلسه ستاد بحران استان لرستان در رابطه با مدیریت پیشگیرانه برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی جنگل‌های استان به ریاست استاندار لرستان و با حضور فرمانداران استان تشکیل شد.
در این جلسه هم‌چنین معاون عمرانی استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مدیران سایر دستگاه‌های اجرایی استان نیز حضور داشتند و اعلام شد که در سال ۹۴ آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان ۱۸ میلیارد تومان خسارت در پی داشته است.
هم‌چنین در این جلسه اعلام شد که با معیار استاندارد جهانی باید برای هر هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی وجود داشته باشد که در ایران برای هر ۱۳ هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی وجود دارد و در استان لرستان متأسفانه برای هر ۲۷ هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی هست و کمبود نیروی حفاظتی خود یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه در استان لرستان است.
در این جلسه روی این نکته تأکید شد که در استان لرستان مناطق بحرانی مستعد آتش‌سوزی جنگل به ترتیب عبارتند از:
شهرستان کوهدشت؛
شهرستان پلدختر؛
شهرستان خرم‌آباد؛
شهرستان دوره چگنی؛
شهرستان بروجرد؛
سه شهرستان کوهدشت، پلدختر و دوره‌چگنی نیز به عنوان سه شهرستان خیلی بحرانی در زمینه‌ی خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها اعلام شدند.
گزارش داده شد که ۹ خودروی کمک‌دار برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها خریداری شده است که مجهز به دستگاه‌های ویژه‌ی اطفاء حریق هستند اما مشکل آن است که اگر آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور کلید بخورد این خودروها توانایی رفتن به آن مناطق را ندارند و باید نفر به صورت پیاده به آن مناطق اعزام شود.

photo_2015-08-14_10-12-48در این جلسه اعلام شد به میزان ۱۵ هزار کیلومتر در سطح جنگل‌های استان لرستان آتش‌بر ایجاد شده است تا در مقابل آتش‌سوزی‌های احتمالی فصل گرمای امسال بتوانیم آمادگی مهار لازم را داشته باشیم.
هم‌چنین هم‌جوار بودن زمین‌های کشاورزی با مراتع و جنگل‌ها خود از جمله مهم‌ترین مشکلات این حوزه اعلام شد.
از همه‌ی فرمانداران استان خواسته شد آمادگی کامل مدیریتی برای مقابله‌ با آتش‌سوزی‌های احتمالی جنگل‌ها و مراتع را در فصل گرما داشته باشند و از همه‌ی دستگاه‌های اجرایی استان لرستان خواسته شد در این زمینه با اداره منابع طبیعی استان نهایت همکاری را داشته باشند.
در فصل گرمای پارسال شاهد آتش‌سوزی ده‌ها هکتار از جنگل‌های استان لرستان به ویژه در شهرستان کوهدشت بودیم.
امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به ۴۰ سال گذشته بسیار بالا بوده است و به همین علت سطح رشد گیاهان نیز به سرعت بالا‌تر آمده است که خود در فصل گرما خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.
استان لرستان بیش از یک میلیون هکتار جنگل و مراتع دارد و از جمله استانهای غنی در این حوزه به شمار می‌رود گرچه سال به سال از این مقدار کاسته می‌شود. هم‌چنین گفته شد که استان لرستان نیاز به استقرار یک فروند بالگرد آتش‌نشان در فصل گرما دارد که بالگرد فعلی مستقر در استان متعلق به جمعیت هلال احمر استان لرستان و برای آتش‌نشانی آتش‌سوزی‌های جنگل و مرتع ساخته نشده است و فقط می‌تواند نفر و بیمار حمل کند.

 

گزارش از: شهرام شرفی/ کانال تلگرامی چکیده خبر