در نتیجه ی بی تفاوتی و سهل انگاری متولیان میراث فرهنگی/ تاق پل باستانی کشکان فروریخت

تاق پل معروف کشکان به خاطر شدت بارندگی های اخیر فرو ریخت. بر پایه این گزارش، این پل باستانی که از شکوهمندترین آثار تاریخی کشور و از بزرگترین سازه های آبی جهان محسوب می شود در برابر چشم مسئولین و بی تفاوتی آنها به سرنوشت میراث تاریخی  وبناهای باستانی ایران واین استان ریزش کرده است. […]

تاق پل معروف کشکان به خاطر شدت بارندگی های اخیر فرو ریخت.

بر پایه این گزارش، این پل باستانی که از شکوهمندترین آثار تاریخی کشور و از بزرگترین سازه های آبی جهان محسوب می شود در برابر چشم مسئولین و بی تفاوتی آنها به سرنوشت میراث تاریخی  وبناهای باستانی ایران واین استان ریزش کرده است.

برخی از کارشناسان و متخصصین میراث فرهنگی اگرچه بارندگی های اخیر را مسبب فروریختن این پل باشکوه می دانند ولی در حقیقت بی توجهی به راهکارهای کارشناسان و دلسوزان میراث فرهنگی و از جمله کسانی که در زمینه حفظ  پل های لرستان دارای تخصص و فن هستند را عامل اصلی این حادثه می دانند.

۴۴۲۹۹۱۸_۹۳۴

بنا به نظر این کارشناسان قبلا به خاطر تهید فرو ریختن این پل برخی از دلسوزان اقدام به ساخت داربست و پوشش این پل به وسیله داربست های فلزی کرده بودند ولی مسئولین ارشد میراث فرهنگی با جلوگیری از این اقدام مثبت و برچیدن داربست ها زمینه فروریختن پل را فراهم کردند و کار را به اینجا کشاندند.

لرستان را به خاطر وجود پل های باشکوه و باستانی سرزمین پل های باستانی می دانند که نشانگر نقش کلیدی و ارتباطی لرستان در مواصلات تمدن باستانی ایران عصر امپراتوری درخشان پارسیان است و در عین حال  مردم این استان این پل ها را سند ملموسی از سابقه مدنی و تمدن کلاسیک خود می دانند ولی این حادثه که بر پیکرمندی پل باستانی کشکان به وجود آمد زخمی است بر موجودیت فرهنگی مردم این سامانه کهن کوهستانی و در حقیقت هشداری است به تمامی مقامات و مسئولین ارش استانی و کشوری که در صورت ادامه اینگونه حوادث باید منتظر محو و ناپدید شدن میراث و یادگارهای تمدن نیاکان خود در سرتاسر کشور و این استان تاریخی بود.

۴۴۲۹۹۱۷_۶۳۰

گفتنی است پل کشکان داری طولی به حدود ۱۹۸۴ متر و عرض هر یک از دو چشمه  نیز ۸۴۰/۲۳ متر است. این پل دارای ۱۲ طاق پل بوده است، ارتفارع پل در بالاترین نقطه به ۲۶ متر و در کوتاه‌ترین قسمت آن ۱۰ متر است در خصوص پایه‌های این پل باید به این نکته اشاره کرد که پایه‌های پل با سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده ساخته شده است. مواد و مصالح بنای پل از سنگ ، گچ وآجر تشکیل شده است. در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته به جای مانده است که مشخصات پل‌های ساسانی  را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند.