ورود استاندار لرستان به مرگ غم‌انگیز گوزن باردار

مرگ گوزن باردار در باغ وحش خرم‌آباد و واکنش‌های متعدد فعالان و دوستداران حیات وحش سبب شد تا استاندار لرستان با ورود به این ماجرا، اداره کل بازرسی استانداری را مسئول بررسی مشکلات این باغ وحش کند. به گزارش کشکان، گوزن تلف‌شده آخرین بازمانده ۳ گوزن زردی بود که درسال ۸۹ با هدف تکثیر در […]

۸۲۰۳۷۰۱۴-۷۰۶۵۴۳۹۳

مرگ گوزن باردار در باغ وحش خرم‌آباد و واکنش‌های متعدد فعالان و دوستداران حیات وحش سبب شد تا استاندار لرستان با ورود به این ماجرا، اداره کل بازرسی استانداری را مسئول بررسی مشکلات این باغ وحش کند.

به گزارش کشکان، گوزن تلف‌شده آخرین بازمانده ۳ گوزن زردی بود که درسال ۸۹ با هدف تکثیر در اسارت به لرستان منتقل شد تا در سایتی که برای رها‌سازی‌ این گوزن‌ها درنظر گرفته شده بود، رها شوند. این گوزن‌ها اما به‌دلیل بی‌برنامگی، طی ۶سال گذشته در باغ وحش نگهداری شدند و دراین مدت، یکی از آنها در سال ۹۳ بر اثر زخمی که علت آن را گلوله یا درگیری با گوزن دیگر اعلام کردند تلف شد. گوزن دوم بر اثر بیماری جان خود را از دست داد. تنها گوزن زرد این استان هم روز هجدهم فروردین‌ماه جاری به دلایلی که هنوز تأیید نشده، تلف شد و بدین‌ترتیب پروژه تکثیر گوزن زرد در لرستان بی‌هیچ موفقیتی و به قیمت نابودی ۳گوزن بالغ و یک گوساله به پایان رسید. این درحالی است که گوزن زرد گونه به‌شدت در معرض انقراض است و بنا به اعلام مسئولان محیط‌زیست تنها ۳۸۰رأس از این‌گونه زیبای حیات وحش در زیستگاه‌های کشور باقی مانده است.

با رسانه‌ای‌شدن ماجرای مرگ این گوزن زرد و انتشار تصاویر دردناک آن در سایت‌های خبری، مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان علت مرگ گوزن باردار را به استناد نظر اداره دامپزشکی استرس زیاد ناشی از ازدحام بازدید‌کنندگان عنوان کرد. نظری که بلافاصله دکتر ایمان معماریان، دامپزشک کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان حیات وحش آن را رد کرد و گفت: اینکه جانوری در باغ وحش بر اثر استرس ناشی از جمعیت زیاد بازدید‌کنندگان از بین رفته باشد به هیچ عنوان مبنای درست و علمی ندارد، و اگر اینطور بود حیوانات باغ وحش تهران هر روز باید بر اثر استرس از بین می‌رفتند و اظهارنظر قطعی در مورد علت مرگ گوزن زرد خرم‌آباد منوط به انجام کالبد شکافی است اما هنوز نتیجه کالبد شکافی اعلام نشده است.

همزمان با واکنش‌های متعدد فعالان و دوستداران محیط‌زیست، مدیرکل محیط‌زیست لرستان روز گذشته به مهر گفت: محیط‌زیست لرستان در نامه‌ای به استاندار لرستان پیشنهاد واگذاری این باغ وحش را به‌عنوان آخرین راه‌حل داده است. واگذاری این باغ وحش به بخش خصوصی پیشنهاد دیگر سازمان محیط‌زیست به استاندار است.