کل: 11400 امروز : 2
  • تاریخ : شنبه - ۱ - اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • ساعت :

    زیارت امامزاده شاهزاده محمد(ع) درب گنبد در نوروز/ امامزاده‌ای نام‌آشنا در غرب کشور

    امامزاده محمد که در گویش محلی به «شاهزاده محمد» معروف است از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است که در درب گنبد شهرستان کوهدشت واقع است. این امامزاده تقریباً برای کل غرب کشور آشنا و مردم برای زیارت و سیاحت به‌خصوص در ایام عید نوروز به این مکان مقدس مشرف می‌شوند به گزارش کشکان، امامزاده […]

    امامزاده محمد که در گویش محلی به «شاهزاده محمد» معروف است از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است که در درب گنبد شهرستان کوهدشت واقع است. این امامزاده تقریباً برای کل غرب کشور آشنا و مردم برای زیارت و سیاحت به‌خصوص در ایام عید نوروز به این مکان مقدس مشرف می‌شوند

    به گزارش کشکان، امامزاده محمد که در گویش محلی به «شاهزاده محمد» معروف است از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است که در درب گنبد شهرستان کوهدشت واقع است.
    بقعه شاهزاده محمد در ۴۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت در انتهای خاک طرهان و در میان شهرکی به نام درب گنبد واقع شده است این امامزاده تقریباً برای کل غرب کشور آشنا و مردم برای زیارت و سیاحت به‌خصوص در ایام عید نوروز به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.
    این امامزاده در منتهی‌الیه غرب استان لرستان و غرب شهرستان کوهدشت در جنوب رودخانه سیمره و دردامنه کوه فیروزکوه از رشته کوه‌های زاگرس واقع شده که این مکان به شهر درب گنبد امامزاده محمد (شاهزاده محمد (ع)) معروف است.
    برای اولین‌بار در سال ۱۸۳۹ میلادی راولینسون از این بقعه یاد کرده است، بارون دوبد در سال ۱۸۴۵ میلادی از این بقعه ذکری به میان آورده است.

    index

    بدنه بنا از دو قسمت بدنه قدیمی و الحاقات جدید تشکیل شده است که بنای قدیمی شامل ایوان ورودی، اتاق مقبره و پوسته درونی گنبد است و قسمت الحاقی نیز شامل یک شبستان که سه طرف بنا را در قسمت‌های شمالی، غربی و شرقی احاطه کرده است و دو گلدسته و پوسته بیرونی گنبد نیز از جمله بناهای الحاقی جدید هستند.
    مصالح به کار رفته در این بنا در قسمت‌های مختلف متفاوت است و در قسمت قدیمی بنا از گچ، آجر و پوشش کاه‌گل استفاده شده است و قسمت الحاقی بنا از مصالح امروزی مانند آجر، ماسه، سیمان، آهن، کاشی‌های هفت رنگ، کاشی معرق و آیینه‌کاری ساخته شده است، از بنای قدیمی مقبره فقط قسمت اتاق مقبره باقی مانده که در فضای داخلی الحاقات جدید قرار گرفته است.
    سنگ قبر این امامزاده دارای ضریحی از جنس ورشو است، معین‌السلطنه چاغروند، حاکم وقت لرستان در زمان قاجار درباره امامزاده شاه محمد چنین می‌نویسد: امامزاده شاهزاده محمد(ع) در همین محل هلیلان مدفون است، به اندازه‌ای اهالی لرستان از این امامزاده کشف و کرامت دیده‌اند که تمام اموال طوایف طرهان و بالاوند و بعضی از طوایف پشتکوه و بعضی از طوایف دلفان در میان ایوان و صحن و اطراف امامزاده ریخته است، نه صاحب دارند و نه مستحفظ، احدی را جرأت و قدرت نیست که دست به آن اموال دراز کند.
    بنای فعلی این مقبره به دستور محمدعلی میرزای قاجار حاکم وقت لرستان و کرمانشاه بنا شده است.
    تاریخ بنای گلدسته‌های این حرم در ۱۳۲۲ هجری قمری است، قبر این امامزاده دارای سنگ قبری بوده که به گفته‌ ایزدپناه جمله «هذا قبر محمد ابن احمد» روی آن نوشته است.

     

     

    نوشته های مشابه

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در کشکان منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی، لکی یا لری باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا